عادت های غلط روزانه که باعث پیری زودرس مغز می شوند!

atoosamirzavandi
افت شنوایی مرتبط با زوال عقل ممکن است که تلاش برای شنیدن بتواند به مغز فشار وارد کند یا این کاهش شنوایی منجر به انزوای اجتماعی شود، که یک عامل خطر شناخته شده برای زوال عقل است.

گاهی چنان در زندگی فرو می رویم که دیگر به عادات درست و غلط خود و تاثیر آن ها بر سلامت فکر نمی کنیم. با زندگی های ماشینی امروزی بیشتر در معرض خطر هستیم. در این مقاله به برخی عادت های غلط روزانه که باعث پیری زودرس  مغز می شوند اشاره شده است.

با نی نوشیدنی مینوشید
نوشیدن نوشیدنیهای تیره رنگ با نی میتواند از ایجاد لکه بر روی دندانهایتان جلوگیری میکند اما همانطور که جمع کردن چشمها باعث ایجاد چین و چروک در اطراف چشمهایتان میشود، جمع کرند لبهایتان هم موجب ایجاد چروک زودرس دور دهانتان میشود. این اتفاق با کشیدن سیگار هم روی میدهد. از اینرو بهتر است نوشیدنیهایتان را از بطری داخل لیوان ریخته تا موقع نوشیدن از جمع کردن لبها خودداری کنید.

دمر میخوابید و صورتتان را در بالشت فرو میبرید
دمر یا یکطرفه خوابیدن طوریکه صورتتان را در بالشت فرو ببرید میتواند روی پوستتان ایجاد چروک کرده و موجب پیری زودرس میشود. بافتهای پیوندی و کلاژن موجود در پوست صورت با بالا رفتن سن ضعیف تر میشود. به همین دلیل وقتی شبهای پیاپی به یک سمت صورتتان میخوابید، صورتتان دیگر به سرعت زمانی که جوان بودید برنگشته و صاف نمیشود. این چینهای ایجاد شده بخاطر بالشتتان دائمی خواهد شد. بنابراین بهتر است به پشت خوابیده و از روکشهای بالشت ساتن استفاده کنید که پوستتان صاف بماند.

بیشتر زمان روز را مینشینید
خطرات سبک زندگی نشسته کاملاً مشخص است: آنهایی که بیشتر روز خود را روی صندلی مینشینند بیشتر در معرض ابتلا به بیماریهای کلیوی، بیماریهای قلبی-عروقی، سرطان و چاقی مفرط هستند.
به طور طبیعی ورزش منظم به پیشگیری از این مشکلات سلامتی کمک کرده و باعث میشود طولانی تر زندگی کنید. در یک تحقیق مشخص شد آنهایی که ۱۵۰ دقیقه یا بیشتر از هفته خود را ورزش میکردند، ۱۰ تا ۱۳ سال بیشتر از افراد کم فعالیت زندگی کردند.

شبها کمتر از ۵ ساعت میخوابید
کم خوابی نه تنها باعث ایجاد پف سیاه زیر چشمهایتان میشود، بلکه طول عمرتان را هم پایین می آورد. خواب مطلوب بین محدوده هفت ساعت است. اگر علائم کم خوابی مثل نداشتن انرژی در طول روز، کند شدن ذهن، مشکل در توجه و تمرکز یا افزایش وزن را در خود مشاهده کردید، حتماً زودتر بخوابید.

نوشیدنی های الکلی باعث پیری مغز می شود

 مصرف زیاد الکل یعنی سطح الکل خون ۰٫۰۸ درصد می شود ، در این صورت، تولید سلول های عصبی در منطقه هیپوکامپ مغز محلی که با یادگیری درگیر استتقریبا ۴۰ درصد کاهش می یابد این نوع رفتار در بلند مدت می تواند تاثیری منفی بر یادگیری و حافظه داشته باشد.

 

دوست ندارید چیزهای جدید یاد بگیرید

 به نظر می رسد افرادی که سطح تحصیلات بالاتری دارند، به میزان کمتری به زوال عقل مبتلا می شوند.یکی از بهترین پیش بینی کننده هایی که بدانیم چه شخصی در برابر بیماری آلزایمر و زوال عقل محافظت می شود، میزان تحصیلات است ، به هر میزان چه چیزی یاد می گیرید، یک ارتباطات جدید شکل می گیرد و این به شما انعطاف پذیری بیشتری می دهد مانند اینکه پول بیشتری را در حساب بازنشستگی خود قرار دهید، و هنگامی که بازنشسته می شوید و مغز شما شروع به کاهش سرعتش می کند، می توانید بر سرعتش بیافزایید.در صورتی که عمر طولانی داشته باشید، این اندازه گیری فریبنده به سادگی می تواند قدرت و انعطاف پذیری را پیش بینی کند.

 

اجازه می دهید که دوستی های قدیمی و ارتباطات خانوادگی کنار بروند

 درست مانند خرید کفش یا پیاده روی در اطراف محله، وقتی که دوستانتان را دارید، درگیر نگه داشتن و دقیق نگه داشتن ذهنتان آسان تر می شود.در یک مطالعه شهروندان را براساس سطح فعالیت اجتماعی خود از نظر دیدار خانوادگی و شرکت در مراسم های ورزشی طبقه بندی کردند.محققان دریافتند که هر یک از این امتیازات نشان دهنده افزایش در میزان فعالیت اجتماعی افراد است که با کاهش ۴۷ درصدی میزان شناختی همراه بود.اجتماعی بودن استرس را از بین می برد و همانطور که بزرگتر می شویم، رابطه ی عظیمی بین استرس و مشکلات مغزما شکل می گیرد.

 

پیری مغز با محافظت نکردن از حس شنوایی

افت شنوایی مرتبط با زوال عقل ممکن است که تلاش برای شنیدن بتواند به مغز فشار وارد کند یا این کاهش شنوایی منجر به انزوای اجتماعی شود، که یک عامل خطر شناخته شده برای زوال عقل است. دلیلش هرچه که می خواهد باشد، مطالعه روی داوطلبانی با افت شنوایی خفیف، متوسط و شدید، نشان داد که خطر ابتلا به زوال عقل را در طول چند سال دو برابر، سه برابر و پنج برابر افزایش می دهد پس این نشانه و علائم خاموش و بی صدا را بشناسید.

غذاهایی که مغز را جوان نگه میدارند 

نشانه های پیری زود رس

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ