وجود خون در مدفوع خطرناک است؟

faateme1366
وجود خون در مدفوع علل مختلفی دارد که حتما باید آن را پیگیری کنید.

 

علل شایع ایجاد خون در مدفوع

دیورتیکولی:یکی از علل وجود خون در مدفوع است. دیورتیکولی بیماری است که در دیواره های روده بزرگ بیرون زدگیهایی کوچک مانند کیسه ایجاد میشود ومعمولا مشکل خاصی برای فرد مبتلا ایجاد نمیکند اما گاهی اوقات باعث خون ریزی وعفونت میشوند

شقاق:بیماری شقاق مقعد یکی از رایج تریت بیماریهایی است که اغلب افرادی که دچار یبوست میشوند و مدفوع سفت وبزرگی دارند ویا دچار تنگی مقعد ویا  دچار اسپاسم عضلات مقعد(اسفنکتر) میشوند مبتلا میشوند که همراه با درد وسوزش شدید ودیدن رگه های خون به روی مدفوع ویا چکیدن خون به روی کاسه توالت میباشند

بواسیر:بیماری بواسیر هم جزء بیماریهای رایجی است که بسیاری از افراد جامعه به آن مبتلا هستند این بیماری که براثر بزرگ شدن ومتورم شدن همان رگهای خونی انتهای روده(رکتال) به وجود می آید.

که براثر فشار آوردن زیاد حین دفع مدفوع ودر افرادی که مبتلا به یبوست هستند دچارخون ریزی از مقعد میشوند

کولیت روده:بیماری کولیت روده به التهابات روده گفته میشود که از شایع ترین علل وجود خون در مدفوع است

زخم معده:بیماری زخم معده هم یکی دیگر از علت های خون در مدفوع میباشد زخم معده زخمی است که در غشای معده یا اثنی عشردر لبه بالایی روده کوچک که معمولابه علت یک نوع عفونت که از باکتری هلیکوباکترپیلوری به وجود می آید ایجاد میشود البته مصرف بیش از حد بعضی از داروهای ضدالتهابی مثل ایبوپروفن و آسپرین و ناپروکسن هم میتواند باعث ایجاد زخم معده شوند

آنژیودیسپالزی:آنژیودیسپالزی بیماری است که در آن عروق خونی دستگاه گوارش به حالت غیر نرمال وشکننده تبدیل میشوند وباعثخون ریزی میشوند

پولیپ یا سرطان:پولیپها زائده های خوش خیمی هستند که به مرور رشد کرده ودچارخون ریزی میشوند وحتی میتوانند سرطانی شوند این پولیپها معمولا باعثخون ریزی ودیدن خون در مدفوع میشوند

اختلالات مری:معمولا مشکلات مری از وریدهای واریسی ویا پارگی در مری که باعثخون ریزی شدید می شوند ویکی دیگر از علتهای دیدن خون در مدفوع می باشند.

 

انواع خون در مدفوع

خونریزی دستگاه گوارش یکی از شایع‌ترین دلایل بستری بیماران گوارشی در بیمارستان‌ها است. بیماری‌های مختلفی می‌تواند در ایجاد خونریزی گوارشی نقش داشته باشد که بسته به محل خونریزی و شدت آسیب به چند شکل ظاهر می‌شود. خونریزی میتواند از یک قطره و خفیف تا خونریزی شدید و تهدید‌کننده حیات متغیر باشد. در اغلب موارد خونریزی خفیف و متناوب است. با وجود این‌که خونریزی خفیف دستگاه گوارش یک وضعیت اورژانسی محسوب نمی‌شود اما نیاز به بررسی فوری و در اسرع وقت دارد. دستگاه گوارش از دهان آغاز و به مقعد ختم می‌شود. در صورت مقعدی بودن خونریزی گوارشی نباید به بهانه‌ی خجالت از معاینه توسط پزشک آن را نادیده گرفت. خونریزی مقعدی می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری و مشکل مهم در سیستم گوارشی فرد باشد که نیاز به پیگیری فوری دارد. از طرفی خونریزی فرد را در معرض آسیب کم‌خونی و عوارض بعدی آن قرار می‌دهد. بنابراین منشأ خونریزی باید هرچه سریع‌تر پیدا و اقدامات درمانی لازم آغاز شود.

به طور کلی، خون قرمز روشن نشانه‌ی خونریزی از جایی در نزدیکی مقعد ناشی از بواسیر یا یک پارگی کوچک در پوست مقعد (شقاق مقعد) است. خونریزی‌های خفیف معمولاً به صورت تغییر رنگ مدفوع ظاهر می‌شوند که با آزمایش مدفوع قابل بررسی هستند. هرچه رنگ خون موجود در مدفوع یا کنار آن تیره‌تر می‌‌شود نشان‌دهنده فاصله گرفتن منشأ خونریزی از مقعد و در نتیجه باقی ماندن در مدت زمان طولانی‌تری در دستگاه گوارش است.

در اغلب موارد خونریزی گوارشی به جای دهان از مقعد به شکل‌‌های مختلف خارج می‌شود. انواع خونریزی مقعدی شامل:

ملنا: مدفوع سیاه‌رنگ، بدبو و قیری شکل است که اغلب نشا‌ن‌دهنده‌ی خونریزی از دستگاه گوارش فوقانی است. برای مثال حداقل ۱۰۰ سی‌سی خونریزی درون معده نیاز است تا چنین مدفوعی ایجاد شود. البته گاهی خونریزی روده‌ی کوچک نیز منجر به ملنا می‌شود. برای ایجاد ملنا حداقل ۱۴ ساعت زمان نیاز است.

هماتوشزی: به صورت دفع خون به رنگ قرمز روشن یا خرمایی رنگ یا مدفوع زرشکی رنگ است که نشان‌دهنده‌ی خونریزی دستگاه گوارشی تحتانی و راست روده است. البته در موارد خاص ممکن است از دستگاه گوارش فوقانی نیز نشأت بگیرد.

خون مخفی: خون به صورت مخفی درون مدفوع وجود دارد که با چشم دیده نشده و فقط طی بررسی آزمایشگاهی مدفوع به آن پی می‌‌برند. خون مخفی از خونریزی‌های کم و ناچیز منشأ می‌گیرد.

خونریزی مقعدی به هر شکلی که باشد برای انسان‌ها نگران کننده است. اولین احتمالی که از ذهن بیمار در صورت مشاهده‌ی خون در مدفوع می‌گذرد ابتلا به سرطان روده است در حالی‌که این گزینه می‌توانند جزء آخرین احتمالات باشد. چنان‌چه خونریزی مقعدی خبر از توموری درون روده‌ها بدهد باید خوشحال بود زیرا خونریزی از نشانه‌های ابتدایی ابتلا به سرطان روده است. افراد مبتلا به خونریزی مقعدی و در معرض خطر سرطان روده باید هر چه سریع‌تر به پزشک متخصص کانسر روده مراجعه کنند. این افراد شامل:

افراد با سن ۴۰ سال یا بیشتر و مبتلا به مدفوع شل و مکرر طی شش هفته گذشته؛

افراد با سن ۶۰ سال یا بیشتر و خونریزی مقعدی بیشتر از شش هفته؛

افراد کم‌خون (کاهش تعداد سلول های قرمز خون)؛

افراد دارای سابقه خانوادگی سرطان روده؛

افراد دارای کولیت اولسراتیو.

دلیل رنگ سبز مدفوع چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ