عوارض خودارضایی در زنان

خودارضایی تحت تاثیر مسائل فرهنگی، دینی، اجتماعی و فردی دچار نابسامانی ها و فشارهایی از نظر جسمی و روحی به همراه دارد. دراین مقاله به عوارض خودارضایی در زنان خواهیم پرداخت.

نوشته های نادرست درباره عوارض خودارضایی سبب شده است که طی قرون متمادی، خود ارضایی به عنوان یکی از پلیدترین رفتارهای آدمیان شناخته شود و هزاران گونه بیماری و گرفتاری از این بی اطلاعی و نااندیشمندی حاصل آید.

در مورد میزان شیوع جلق در دختران و زنان آمار چندان قاطعی در دست نیست و آنچه که مسلم است آنست که خودارضایی در دختران کمتر از پسران است و دفعات انجام آن نیز کمتر است. از نظر سنی، شیوع آن در حدود 15 سالگی (یکی دو سال پس از وقوع نخستین قاعدگی) است و به نظر نمی رسد که روز انجام آن با وقوع قاعدگی و تخمک گذاری وابسته باشد (برخلاف بالغان). بطور کلی دختران در ماه یکی دوبار بیشتر خودارضایی نمی کنند ولی گاه به ارقامی چون 10 تا 20 بار در هفته برخورد می شود.

به‌طور کلی به تحریک آلت تناسلی توسط خود فرد برای تخلیه هیجان جنسی خود ارضایی گویند. اکثر زنان در سنین 13 تا 20 سالگی برای اولین بار اقدام به خود ارضایی می‌کنند. البته برای خود ارضایی مرز سنی خاصی وجود ندارد. خانم‌ها ممکن است در دهه ۸۰ زندگی نیز خود ارضایی داشته باشند. خود ارضایی همیشه در خانم‌های مجرد دیده نمی‌شود، وقتی همسر در دسترس نباشد و یا اظهار خستگی نماید، ممکن است یک خانم نیازهای جنسی خود را با خود ارضایی برطرف نماید.

نکته مهم از نظر بهداشتی این است که عوارض استمناء بیشتر به کشمکش های روانی آن مربوط می شود. مثلا وقتی یک جوان خودارضایی را باعث کوری و دیوانگی و غیره بداند، هربار که به این کار مبادرت می کند خود را حقیر و گناهکار می داند و این احساس بصورت دائمی موجب اختلالاتی در طرز تفکر او خواهد داشت. بنابراین آموزش بهداشت جنسی در این مقطع از طرف پزشکان و متخصصان مربوط حائز اهمیت است.

 خودارضایی در زنان

چرا زنان متاهل خودارضایی می کنند؟

در دختران خود ارضایی ممکن است با تخیلات جنسی، دیدن تصاویر و فیلم صورت گیرد که فرد با دیدن این تصاویر به هیجان می رسد و دچار خود ارضایی می شود.

اما از دلایل مهم خودارضایی در خانم های متاهل عدم رسیدن به ارضاء جنسی یا ارگاسم در یک رابطه جنسی طبیعی است. لذت نبردن ار رابطه جنسی طبیعی که خود آن دلایل بسیار زیادی از جمله نداشتن رابطه عاطفی خوب با همسر، ازدواجهای اجباری، تحت فشار قرار گرفتن جهت نزدیکی و غیره دارد. و همچنین عدم مهارت و اطلاع کافی همسر از چگونگی ارضاء شدن شریک جنسی اش میتواند عامل این عمل زشت شود.

عوارض خودارضایی در زنان

خودارضایی در دختران عوارض بسیاری را در پی خواهد داشت و در صورتی که به صورت رفتار روزانه درآید خطرناک می شود و مانند هر اعتیادی،روح و جسم و روان فرد را به هم می ریزد و زمانی که فردی اقدام به خودارضایی می کند خیلی سریع فاز هیجان جنسی اتفاق می افتد و جنبه های مهم و عاطفی در یک ارتباط صحیح جنسی را دریافت نمی کند و دچار خلاء عاطفی، افسردگی، اضطراب و عدم اعتماد به نفس می شود  و بعد از ازدواج در یک رابطه زناشویی دیگر تحریک نمی شود و در به ارگاسم رسیدن دچار مشکل می شود چرا که با خودارضایی شرطی شده است تا در یک وضعیت خاصی که خود را تحریک می کند به ارگاسم برسد و به هنگام نزدیکی به همسر خود به یاد رفتارهای خود می افتد و گمان می کند تنها در آن شرایط می تواند به ارگاسم برسد.

مرحله‌ی مشکل‌ساز (Problematic) : در افرادی بروز می‌کند که روزانه بیش از یک یا دو بار استمنا می‌کنند. عوارض آن عبارتند از:

الف) خستگی و کوفتگی

ب) عدم تمرکز حواس

پ) ضعف حافظه

ت) استرس و اضطراب

۲- مرحله‌ی گرفتاری شدید (Severe): در افرادی که در روز سه تا چهار بار استمنا می‌کنند پدیدار می‌شود. عوارض آن عبارتند از:

الف) خستگی و کوفتگی

ب) تغییرات سریع خلقی

ج) حساسیت بیش از حد و زود رنجی

د) کمردرد

ه) نازک شدن موها (به دلیل برهم خوردن نظم هورمونی)

و) ناتوانی جنسی زودرس در جوانی

ی) بی‌خوابی، بدخوابی و مشکلات مشابه آن‌ها

۳- مرحله‌ی گرفتاری بسیار شدید (Addictive): در این حالت فرد روزانه حتی پنج بار استمنا می‌کند که عوارض بسیار شدیدتری در او ظهور می‌یابد:

الف) خستگی و کوفتگی

ب) ریزش شدید موها

ج) تار شدن دید چشم‌ها

د) وِز وِز گوش

ه) انزال زودرس و غیرارادی و خروج منی به صورت قطره قطره

و) درد کشاله‌ی ران و ناحیه‌ی تناسلی

ی) دردهای قولنجی در ناحیه‌ی لگن و استخوان دنبالچه

رابطه ی خود ارضایی و سوزش ادرار – الو دکتر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ