گزیدگی حشرات چه زمانی مشکل ساز است؟

mahdie.mohtashami
اگر در طبیعت هستید و دچار گزیدگی شده‌اید در چه مواردی گزیدگی حشرات باید جدی بگیرید؟ در این مقاله گزیدگی حشرات را باهم بررسی می کنیم.

وقتی که پشه شما را می گزد، چه در بدنتان اتفاقی می افتد؟

تا به حال به این فکر کرده اید که وقتی جای گزش پشه را میخارانید ،چه اتفاقی در بدن شما می افتد؟ یا اینکه چرا بعد از گزش حشرات احساس خارش می کنید ؟ کدام گزیدگی جدی و نگران کننده است؟ در این بخش از سلامت نمناک به سوالات شما در این زمینه پاسخ می دهیم.

خارش بعد از گزیدگی حشرات

اگر چه گاهی اوقات خاراندن بدون فکر و ساده ی جای گزش پشه ممکن است مضر به نظر بیاید، ولی احتمالا پیادمدهای بیشتری در پی خواهد داشت. بر طبق نظریه متخصین حشره شناسی در دانشگاه فلوریدا، گزش پشه بر اثر این است که پشه ی ماده به وسیله ی نیشش ، سطح پوست شما را کاوش میکند و بستر مویرگی را در سطح پوست قرار می دهد زمانی که نیش در داخل پوست نفوذ کرد، پشه آب دهانش را در زیر پوست خالی میکند.به یاد داشته باشید که آب دهان پشه حاوی یک نوع پروتئین است که سیستم ایمنی بدن شما به عنوان ماده خارجی می شناسد بنابراین بدن شما در محل گزش سریع و شدید واکنش نشان می دهد، که باعث تورم و حس خارش در آن ناحیه می شود معمولا این اتفاق یک یا دو روز بعد از گزش اتفاق می افتد، ولی علاوه برخارش ممکن است واکنش آلرژیک داشته باشید یا عفونت کنید.

نشانه آلرژیک بودن گزش حشرات

برای فهمیدن این که محل گزش پشه در شما ممکن است این مشکلات را داشته باشد ، از این موارد پیروی کنید:
احساس سوزش و گزش زمانی اتفاق می افتد، که پوست شما ماده ای به نام هیستامین را ترشح می کند، که با هرگونه ماده که ممکن است مضر باشد ،(مانند آب دهان پشه) مبارزه می کند هیستامین باعث میشود که رگ های اطراف محل گزش ورم کنند و یک حالت برآمده ،به وجود بیاید این مساله هم چنین عصب ها را آزار میدهد و باعث خارش می شود.

چه زمانی این مسئله ، بیشتر از یک گزش پشه ساده است؟

اگر بعد از گزش پشه علاوه بر علائم گفته شده، احساس درد و خستگی کردید ، بهتر است که توسط پزشک ویزیت شوید چرا که فقط پزشک متوجه می شود که آیا فقط یک گزش ناراحت کننده است یا چیزی که، به توجه بیشتری احتیاج دارد.
خستگی
تب
بی قراری
سردرد
جوش
ناراحتی های عمومی
تورم گلو

چرا پشه ها انسان ها را می گزند؟

بر طبق تحقیقات ،پشه ها قادر به تشخیص حضور انسان از فاصله 150 فوتی هستند این به دلیل دی اکسید کربنی است، که در طی عمل دم رها می کنید.این نشانه موجب جستجوی آن ها برای یافتن طعمه می شود ؛ این علامت پشه را، مستقیم به سمت شما هدایت نمی کند، اگرچه کار را برای یافتن منبع احتمالی غذا آسانتر می کند. پشه، بوی دی اکسید کربن را برخلاف جهت باد دنبال میکند، تا به منبع اصلی برسد این کار با دقت در حال پرواز انجام می شود. در حالی که نزدیک است، تمامی منابع را در طول راه ارزیابی می کند.
اگر نشانه ای را به عنوان انسان نشناسد تا زمان یافتن به جستجو ادامه می دهد پشه، انسان را از فاصله 30 فوتی تشخیص می دهد ، اگر چه در فاصله خیلی کم گرمای بدن شما را متوجه می شود این زمانی است که علائم به خصوص دیگر، مانند رطوبت و بوی بدن نقش خود را ایفا می کنند.
مرحله بعدی ، زمانی است که پشه به دنبال جایی برای فرود آمدن روی بدن شما، مانند پا یا قوزک پا است زمانی که در فاصله یک اینچی شما است،به محض اینکه مطمئن می شود که شما انسان هستید،نیش می زند.

گروه خونی شما پشه را جذب می کند

تحقیقات نشان می دهد افرادی که گروه خونی «O» دارند در مقایسه با افرادی که گروه خونی دیگری مانند A ، B و یا AB دارند، بیشتر پشه ها را به خود جذب می کنند.

ژن جذب پشه را دارید

ژن های پادتن سپیدگویچه (HLA) مسئول تعیین اولویت پشه برای انسان هستند. این ژن ها در تنظیم بوی بدن نقش مهمی داشته و بنابراین با توجه به همین مسئله، میزان گیرایی پشه ها نسبت به مواد شیمیایی که توسط بدن افرادی تولید می شود که این نوع ژن ها را دارند بیشتر است. در واقع پشه ها می توانند شما را بو کنند و حتی وقتی در جمع هستید شما را نیش بزنند.

راه های پیشگیری از پشه گزیدگی:

چندین راه برای اجتناب از پشه گزیدگی وجود دارد که شامل:
دفع کننده های شیمیایی، به خصوص ،سیترونلا خیلی موثر هستند.
این به این دلیل است که مانند سایر دفع کننده های دیگر بوی قوی و نا خوشایند ندارند و موثر هستند.
روغن اکالیپتوس لیمویی ،که یک دفع کننده ی طبیعی است، نیز می تواند کارآمد باشد.
این محصول با عنوان تجاری سیتریدول فروخته می شود، ولی برای کودکان زیر سه سال مناسب نیست.
یک راه حل طبیعی دیگر برای مبارزه با گزیدگی پشه ، ترکیبی از مواد است.اگر دتیل متا تلومید 5 درصد را به وانیل یا روغن سیترونلا اضافه کنید ، عمر ماده ی دفع کننده را افزایش می دهید. به اضافه اینکه برای پوستتان هم بهتر است.


درمان های خانگی برای گزیدگی پشه در کودکان


گزیدگی پشه را چطور درمان کنم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ