درمان خانگی آفت دهانی

atoosamirzavandi
علت اصلی آفت های دهانی نامشخص است. بنظر می رسد استرس و یا آسیب دیدن بافت دهان از علل اصلی آفت های دهانی ساده باشند.

آفت دهانی از جمله مشکلاتی است که با ایجاد در دهان خوردن هر نوع غذا را عذاب آور می کند. گاهی می توان با استفاده از درمان های خانگی سریع تر آفت دهانی را التیام بخشید. در این مقاله بیشتر در مورد آفت های دهانی و درمان آن ها مطالعه کنید.

علت آفت دهان

علت اصلی آفت های دهانی نامشخص است. بنظر می رسد استرس و یا آسیب دیدن بافت دهان از علل اصلی آفت های دهانی ساده باشند. بعضی از خوراکی های خاص همچون مرکبات و یا میوه های حاوی اسید همچون لیمو، پرتقال، آناناس، سیب، انجیر، گوجه فرنگی و توت فرنگی می توانند باعث زخم شدن دهان و یا بدتر شدن آفت دهان شوند. بعلاوه مسواک زدن شدید و محک هم ممکن است باعث بوجود آمدن آفت های دهانی شود.

بعضی اوقات تیزی دندان و یا  وسایل مورد استفاده برای دهان، می توانند باعث بوجود آمدن آفت های دهانی شوند

بعضی از موارد آفت های دهانی پیچیده بدلیل بیماری و مشکلات اساسی دیگری همچون، اختلال در سیستم ایمنی رخ داده و یا بدلیل مشکلات تغذیه‌ای همچون کمبود ویتامین B-12، روی و اسید فولیک رخ می دهد. بیماری های دستگاه گوارش، از قبیل بیماری سلیاک و بیماری کرون نیز می توانند، علت این بیماری شود.

آفت دهانی کوچک

    شایع‌ترین نوع آفت دهان است؛

    معمولا کوچک، بیضی شکل با لبه‌های قرمزرنگ است؛

    می‌تواند بسیار دردناک باشد؛ به‌ویژه در هنگام خوردن؛

    در عرض یک تا دو هفته بدون آنکه اثری از زخم آن برجای بماند، بهبود می‌یابد.

آفت دهانی بزرگ

    به اندازه‌ی آفت دهانی کوچک شایع نیست؛

    در این نوع آفت، معمولا زخم‌ها مرز مشخصی دارند، اما اگر خیلی بزرگ باشند، می‌توانند لبه‌های نامنظم و غیرعادی داشته باشند؛

    از زخم‌های کوچک، عمیق‌تر و بزرگ‌تر هستند؛

    می‌توانند بسیار دردناک باشند؛

    درمان آن ممکن است تا شش هفته طول بکشد و جای زخمش ممکن است، باقی بماند.

دلایل به‌وجود‌آمدن آفت دهان

علت دقیق به‌وجود‌آمدن آفت دهان، هنوز به‌درستی شناخته نشده است، اما آنچه مشخص است این است که عوامل متعددی می‌تواند باعث بروز آفت دهان شود. گازگرفتن ناگهانی لب یا گونه از داخل، حساسیت غذایی (غذاهای تند، اسیدی یا حاوی گلوتن)، تمیزکردن بیش‌از‌حد معمول دندان‌ها، آسیب هنگام درمان‌های دهان و دندان، استفاده از خمیردندان‌ یا دهان‌شویه‌های دارای لوریل سولفات سدیم، استرس، تغییرات هورمونی یا وجود باکتری موسوم به «هلی‌کوباکتر پیلوری» (همان باکتری که عامل زخم‌های پپتیک است)، همه‌ی اینها می‌توانند باعث ایجاد آفت دهانی شوند. از طرفی اعتقاد بر این است که کمبود ویتامین‌های گروه B، روی، فولات (اسیدفولیک) و آهن می‌توانند به ایجاد و پیشرفت آفت دهان کمک کند.

درمان خانگی آفت دهانی

سرکه‌ سیب

سرکه‌ی سیب و آب گرم را با هم مخلوط کنید و از آن به‌عنوان یک دهانشویه‌ی روزانه برای ناپدید‌شدن آفت دهان بهره‌مند شوید. سرکه‌ی سیب حاوی اسید استیک است که می‌تواند باکتری‌های خطرناک و بد را از بین ببرد و درعین‌حال رشد باکتری‌های مفید و خوب را افزایش دهد. این دهانشویه‌ی کاملا دردسترس، به‌عنوان یک آنتی‌بیوتیک طبیعی می‌تواند برای آفت دهان بسیار پرکاربرد باشد.

آلوئه ورا

از آنجایی‌که ماده‌ی ژله‌ای درون برگ‌های آلوورا، به تسکین درد و بهبود زخم‌ها کمک می‌کند، به‌عنوان گیاه کمک‌های اولیه شناخته می‌شود. با یک گوش‌پاک‌کن آفت دهان و محیط اطراف آن را خشک کنید، سپس برگ آلوورا را برش داده و ژل آلوورا را مستقیما روی آفت دهان بگذارید و هر چندبار که لازم است این کار را تکرار کنید.

مریم گلی

مریم‌گلی گیاهی است که ویروس و باکتری‌ها را می‌کشد و التهاب را کم می‌کند. دو قاشق چای‌خوری مریم‌گلیِ خشک را در یک فنجان آب‌جوش خیس کنید و بگذارید سرد شود. از این محلول می‌توانید به‌عنوان دهانشویه ۲تا ۳ بار در روز استفاده کنید. حواس‌تان باشد حتما محلول به خوبی آفت دهان را شستشو دهد.

شیرین بیان

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که دچار آفت دهان بوده و روزی ۴بار از دهانشویه‌ی شیرین‌بیان استفاده کرده‌اند، درد کمتری را تجربه می‌کنند. تقریبا بین ۵۰ تا ۷۵ درصد این افراد همان روز اول علائم بهبودی را مشاهده کرده‌اند و طی سه روز بعد تقریبا بهیود کامل یافته‌اند. برای تهیه‌ی این دهانشویه، نصف قاشق چای‌خوری عصاره‌ی شیرین‌بیان را با ۱/۴ فنجان آب گرم مخلوط کرده و ۴ مرتبه در روز دهان‌تان را با این دهانشویه بشویید. خوردن یک تا دو عدد قرص شیرین‌بیان ۲۰۰ میلی‌گرمی در روز، به کاهش درد کمک می‌کند. از چای کیسه‌ای شیرین‌بیان که در بازار موجود است، استفاده کنید. یک چای کیسه‌ای شیرین‌بیان را ۱۰ دقیقه روی آفت دهان قرار دهید، حتما نتیجه‌ی مثبتی خواهید گرفت.

دارچین

مقداری پودر دارچین را با آب گرم مخلوط کنید و به عنوان دهان شویه تا درمان آفت استفاده کنید. بهتر است این محلول را صبح‌ها استفاده کنید.

شاه‌ توت

 خوردن آب شاه‌توت، راه درمانی دیگری است که باعث کاهش درد و تحریک زخم‌های دهانی می‌شود.

آفت دهانی چیست؟آیا عسل باعث بهبود آفت دهانی می شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ