آیا بوی ناف نشان بیماریست؟

همانطور که همه می دانیم ناف جایی قرار گرفته که در واقع بند‌ناف در داخل رحم در آنجا به شکم جنین وصل بوده‌است.

همانطور که همه می دانیم ناف جایی قرار گرفته که در واقع بند‌ناف در داخل رحم در آنجا به شکم جنین وصل بوده‌است. ناف از جمله قسمت هایی از بدن است که کمتر نظافت می شود و کمتر کسی در حمام حواسش به شستن ناف است و این موضوع باعث ایجاد بوی بد در ناف می شود که موجب نگرانی افراد می شود. در این مطلب به بررسی علت بوی بد ناف می پردازیم.

واقعیت های جالب درمورد ناف

بر خلاف تصور عامه مردم شکل ناف در اثر بریدن بند ناف به وجود نمی‌آید و پیش از این در شکم مادر حالت ناف شکل گرفته است. شکل ناف در میان مردم مختلف متفاوت است و اندازه آن بین ۱.۵ تا ۲ سانتی متر است.

۲ نوع ناف وجود دارد: نافهای محدب و مقعر. افرادی که ناف‌های مقعر دارند معمولا دچار مشکل بد بوی ناف می‌شوند زیرا این محیط گرم و مرطوب است و به دلیل شکلی که دارد فضای مناسبی برای جمع شدن چربی و سلولهای مرده و باکتریهاست.

طبق گزارشی که توسط سایت دیسکاوری صورت گرفته، محققین دریافته‌اند که ناف‌های تورفته می توانند به طور متوسط ۶۰ تا ۱۰۰، و یا حتی تعداد بسیار بیشتری گونه باکتری،‌ مخمر و قارچ در خود داشته باشند. این مطالعه نشان می‌دهد که ناف شما می‌تواند تفریحگاهی برای خوشگذرانی انواع موجودات گوناگون باشد!‌

راب دان، از دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، بیان می کند که در ناف افراد عادی، ‌چیزی در حدود ۶۰ الی ۷۰ گونه از موجودات ریز پیدا شده و با توجه به این که موجودات ساکن ناف شما، الزاماً همان موجوداتی نیستند که در ناف دیگر افراد زندگی می‌کنند، در نهایت و به طور کلی طبق این تحقیق و بررسی، نزدیک به ۱۴۰۰ گونه از این موجودات در ناف افراد مختلف پیدا گشته اند.

محققان در این مطالعه ناف تعداد زیادی از مردان و زنان را که از نقاط مختلف، با سن و زمینه های اخلاقی و عادت های متفاوت و متمایز بوده اند تحت بررسی قرار دادند. در این بین، ‌آن‌ها به مخمرها و قار‌چ‌های جالبی رسیده‌اند.

همانگونه که گفته شد، در سال ۲۰۱۱ محققان دانشگاه کارولینای شمالی، ناف بیش از ۵۰۰ داوطلب را مورد آزمایش و بررسی قرار دادند و متوجه شدند بیش از ۱۴۰۰ نوع باکتری در ناف داوطلبان وجود دارد و از این میان ۴۰ نوع باکتری در ناف ۸۰ درصد افراد مشترکاً زندگی می‌کند.

محققان، زیست‌پذیری این گونه‌ها را نیز بررسی کرده و در حال حاضر به دنبال توالی Genome آن‌ها هستند. ولی تحقیقات اولیه نشان می‌دهند ترکیب موجوداتی که در حال زندگی در ناف هر شخص هستند،‌ برای او منحصر به فرد و یکتا است. به گفته این محققان این باکتری ها مولد بویی هستند که بوی طبیعی انسان بوده و باعث می‌شود هر فرد از دیگری تمایز داده شود.

بوی بد ناف ناشی از چیست؟

این سوال که آیا با شستن باید باکتری های این ناحیه را از بین برد سوال بسیاری از متخصصان پوست است اما بررسی‌ها نشان داده که این باکتری ها نه تنها مضر نیستند بلکه می‌توانند از ورود عوامل بیماری‌زا به بدن پیشگیری کنند. کسانی که نافشان بوی بدی می‌دهد بهتر است با متخصص پوست مشورت کنند.

التهاب، سوزش و خارش ناف ممکن است به دلیل عفونت ناحیه باشد و در این شرایط با تجویز داروهای موضعی ضد قارچ و آنتی باکتریال مسئله برطرف می شود.

ریزش مایع از ناف نیز می‌تواند نشانه وجود کیست یا چسبندگی ناف به دستگاه گوارش باشد و گرچه مسئله‌ای نادر است اما با مشاهده آن باید به سرعت با متخصص مشورت کرد.

اگر هیچ یک از این مسایل وجود نداشته باشد متخصص پوست از شما می‌خواهد نافتان را با الکل ۶۰ درجه شستشو دهید و ببنید باز هم نافتان بو می‌دهد یا خیر. در اکثر موارد این کار به رفع بوی بد ناف کمک می‌کند اما اگر باقی ماند باید با متخصص مشورت کرد.

چه عواملی باعث بوی بد ناف می شوند؟

ناف در جایی که بند‌ناف داخل رحم در آنجا به شکم جنین وصل بوده قرار دارد. ناف برای تمیز کردن توسط افراد کمتر مورد توجه قرار می گیرد همین امر باعث ایجاد بوی بد آن می شود.

شکل ناف در شکم مادر تشکیل می شود و هیچ ربطی به بریدن بند ناف ندارد. شکل ناف در میان افراد متفاوت و اندازه آن بین ۱.۵ تا ۲ سانتی متر متغیر است.

2 نوع ناف محدب و مقعر وجود دارد که افراد دارای ناف مقعر  بیشتر با بوی بد ناف دست و پنجه نرم می کنند زیرا محیط گرم و مناسبی برای تجمع چربی، سلول های مرده و باکتری ها فراهم می کند.

ناف ‌های تورفته به طور متوسط می توانند میزبان ۶۰ تا ۱۰۰ و حتی بیشتر از این تعداد باکتری،‌ مخمر و قارچ باشند. نتایج برخی مطالعه ها نشان می‌دهد ناف محل مناسبی برای موجودات مختلف است.

بر اساس آنچه محققان می گویند در ناف افراد عادی چیزی در حدود ۶۰ تا۷۰ گونه از موجودات ریز پیدا شده که می تواند با موجودات موجود در ناف فرد دیگر متفاوت باشد. در نهایت بررسی ها نشان می دهد نزدیک به هزار و 400 گونه از این موجودات در ناف افراد مختلف پیدا می شود.

برخی تحقیقات نشان می‌ دهند ترکیب موجودات حاضر در ناف هر فردی منحصر به فرد و یکتاست. این باکتری ها مولد بوی طبیعی و منحصر به فردی برای هر شخص است. ساده ترین توضیح در مورد بوی ناف رعیات بهداشت است. به گزارش هلث لاین، در این ناحیه توخالی جایی که بندناف به رحم مادر متصل می شود در صورت عدم تمیزی احتمال می رود موارد زیر در ناف تجمع یابد:

چرک و کثیفی

آت و آشغال

باکتری ها

سایر میکروب ها

برخی اوقات بوی بد ناف می تواند نشانه وجود یک بیماری مانند عفونت یا کیست باشد که نیاز به مراجعه به پزشک است. به دنبال علائم دیگری همراه با این شرایط باشید، از جمله:

ترشحات سفید، زرد یا سبز رنگ

تورم و قرمزی یا تغییر رنگ

خارش

درد

ایجاد پوسته دور ناف

تب

وجود یک توده در شکم

علل بروز بوی بد ناف

دلایل بوی بد ناف می تواند از عدم رعایت بهداشت تا عفونت متغیر باشد.

بهداشت نامناسب

ناف اکوسیستم کوچکی دارد. نتایج یک بررسی در سال 2012 نشان می دهد ناف می تواند شامل 67 نوع باکتری باشد. قارچ ها و سایر میکروب ها نیز می توانند داخل ناف گیر کنند و میکروب ها همراه با سایر موارد در ناف محبوس می شوند مانند:

چربی

پوست مرده

خاک

تعریق

بقایای دیگر

سپس با تکثیر میکروب ها و باکتری ها بوی نامطبوعی ایجاد می شود همانطور که هنگام تعریق زیر بغل بو می گیرد. هرچه ناف عمیق تر باشد آلودگی ها و میکروب های بیشتری داخل آن جمع می شوند. بوی نامطبوع از مخلوط موارد زیر استخراج می شود:

باکتری ها

خاک

تعریق

اما خبر خوب اینکه با رعایت برخی نکات بهداشتی می توان از شر بوی بد ناف خلاص شد.

عفونت

کاندیدا به عنوان نوعی مخمر که دوست دارد در محیط هایی مانند موارد زیر رشد کند:

تاریک

گرم

مرطوب

کشاله ران و زیر بغل نمونه هایی از محیط بالا هستند، همچنین ناف نیز زیستگاه مناسبی به ویژه در صورت عدم تمیزی برای این موجودات کوچک محسوب می شود.

نتایج یک مطالعه در سال 2014 نیز نشان داد در صورت تمیز نکردن ناف به احتمال زیاد به عفونت از جمله عفونت های مخمری مبتلا می شوید (مانند نوعی که اگر پاک نکنید تا شکم خود را تمیز نگه دارید) که در صورت ابتلا به دیابت این خطر نیز افزایش می یابد.

دیابت شیرین با هیپرگلیسمی یا سطح قند خون بالاتر از حد طبیعی مشخص می شود. این افزایش قند خون توانایی سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با عفونت ها کاهش می دهد. جراحی اخیر در ناحیه شکم مانند جراحی رفع فتق ناف می تواند خطر ابتلا به عفونت در ناحیه شکم به ویژه در ناف را افزایش دهد.

پوست سوراخ شده نزدیک ناف نیز محلی برای عفونت محسوب می شود. هر زمان با ایجاد سوراخ در پوست باکتری ها می توانند به داخل آن وارد شوند. در اینجا چند نکته برای مدیریت عفونت در پی سوراخ کردن پوست نزدیک شکم توضیح داده شده است.

در صورت ابتلا به عفونت پوستی ممکن است چرک از ناحیه شکم نشت کند که برخی اوقات چرک بوی بسیار بدی می دهد. ا زدیگر علائم آن می توان به درد، قرمزی یا تغییر رنگ و تورم در ناحیه اشاره کرد. علائم عفونت باید توسط پزشک بررسی شود، از جمله:

چرک

قرمزی یا تغییر رنگ

تب

کیست های اپیدرموئید و قطبی

کیست اپیدرموئید برآمدگی است که از لایه بالایی پوست و کیست قطبی در نزدیکی پیاز مو شروع می شود. هر دو کیست حاوی سلول هایی داخل غشا هستند و لجن غلیظ کراتین تولید و ترشح می کنند اگر یکی از کیست ها بزرگ شده و ضمن پارگی ترشحات از آن تخلیه می شود که عبارتند از:

غلیظ

رنگ زرد

بوی بد

همچنین احتمال می رود این کیست ها عفونی شوند، بنابراین پزشک می تواند ضمن تشخیص این نوع کیست ها آن را درمان کنند.

کیست سباسه

کیست های اپیدرموئید و قطبی برخی اوقات به اشتباه کیست چربی نیز نامیده می شوند. با این حال، کیست چربی بسیار کمتر از کیست اپیدرموئید و قطبی است.

کیست سباسه از غدد سباسه نشات می گیرد. این غدد به طور معمول سبوم، مخلوط مومی و چربی روغنی را برای روانکاری و محافظت از پوست تولید می کنند.

کیست های چربی با سبوم پر شده و می توانند به عفونت تبدیل شوند. در صورت ابتلا به بیماری کیست چربی بسته به نیاز و رویکردهای پزشک درمان های مختلفی در دسترس است.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

برای شرایط بهداشتی نیازی به مراجعه به پزشک نیست. در صورت تمیز کردن ناف از شر بوی بد آن خلاص می شوید. در صورت مشاهده ترشحات از ناف به عنوان نشان های عفونت برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید، همچنین اگر علائم دیگری از عفونت از جمله موارد زیر را دارید به پزشک مراجعه کنید:

تب

قرمزی یا تغییر رنگ

ورم

درد در ناحیه شکم

درد هنگام ادرار کردن

پزشک ضمن معاینه شکم و ناف ممکن است از ترشحات برای آزمایش بیشتر نمونه برداری کند.

درمان بوی بد ناف

درمان بوی بد ناف به علت بروز بو بستگی دارد.

برای عفونت

در صورت ابتلا به عفونت شکم خود را تمیز و خشک نگه دارید. پرهیز از پوشیدن لباس های تنگ باعث می شود از تجمع و چسبیدن عرق و کثیفی به پوست جلوگیری شود.

پزشک بسته به نوع میکروب ایجادکننده عفونت استفاده از کرم ضدقارچ یا آنتی بیوتیک را توصیه می کند، همچنین احتمال می رود وی برای برخی افراد آنتی بیوتیک خوراکی تجویز کند. اگر پوست سوراخ شده در ناحیه ای نزدیک دچار عفونت شده می توانید این مراحل را دنبال کنید:

پیرسینگ ناف را بردارید.

پنبه ای را در مخلوط صابون ضدمیکروبی و آب گرم خیس کنید و ناف را به آرامی با آن بشویید. سعی کنید همیشه ناحیه را تمیز و خشک نگه دارید.

از پوشیدن لباس تنگ خودداری کنید زیرا باعث تحریک ناحیه آسیب دیده می شود.

اگر این روش ها موثر نباشند باید به پزشک مراجعه کنید.

کرم ضدقارچ و آنتی بیوتیک بخرید.

برای کیست

لازم نیست کیست پوستی سطحی را درمان کنید مگر اینکه دچار عفونت شده یا شما را آزار می دهد. متخصص پوست می تواند شما را از شر کیست با یکی از روش های زیر خلاص کند:

تزریق دارو

تخلیه

از بین بردن کل کیست

چگونه ناف را تمیز کنیم؟

ساده ترین راه برای جلوگیری از جمع شدن باکتری ها و آلودگی در ناف تمیز کردن آن به صورت روزانه است. نحوه کار:

هنگام دوش گرفتن کمی صابون ضدباکتری روی لیف قرار دهید.

با استفاده از انگشت اشاره خود به آرامی قسمت ناف را بشویید.

بعد از اتمام حمام شکم خود را به طور کامل خشک کنید.

از کرم یا لوسیون زیاد داخل یا اطراف ناف استفاده نکنید زیرا این موارد محیط را برای رشد راحت تر قارچ ها و باکتری ها مهیا می کند.

در صورت سوراخ کردن ناف خود برای پیرسینگ آن را تمیز و خشک نگه دارید. لیف را با مخلوط آب و صابون ضدمیکروبی خیس کرده و به آرامی اطراف پیرسینگ را بشویید.

صابون ضدباکتری و ضدمیکروبی بخرید.

خلاصه

هر روز با با شستشوی روزانه ناف می توانید به سرعت شرایط بهداشتی را رعایت کنید. با درمان مناسب طی چند روز عفونت برطرف می شود، اما در صورت عدم بهبودی یا تشدید شرایط به پزشک مراجعه کنید.

مترجم: الهه زارعی

علت درد دور ناف چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
فاطمه

فاطمه

1399-09-08 - 13:06 پاسخ

سلام من سه ما از زایمانم میگذره الان چند روزه از نافم ترشح میاد و بوی بد داره دلیلش چیه؟

Ramez Amini

Ramez Amini

1399-05-27 - 16:52 پاسخ

سلام داکتر صاحب محترم داکتر صاحب ناف من داغ مانده است و و شکل مهدب و سر پوشیده است هم اکنون قسمتی از نقطه اش سوراخ شده است و از داخلش یک نوع مواد کرمی از داخلش می آید بوی بدی دارد علتش چیست؟

1398-04-16 - 10:46 پاسخ

نافم بو میده همیشه چیکار کنم