10 قرص قوی برای پریود شدن

پانته آ توتونپیان
دوران قاعدگی، یکی از مهم­ترین چرخه ها در زندگی خانم ­هاست.قاعدگی چیزی­ست که مشخص می­ کند آیا یک زن وارد بارداری شده است یا نه.

دوران قاعدگی، یکی از مهم­ترین چرخه ها در زندگی خانم ­هاست.قاعدگی چیزی­ست که مشخص می­ کند آیا یک زن وارد بارداری شده است یا نه.

معمولا تخمک ­هایی که از تخمدان آزاد می­ شوند،برای بارور شدن،خودشان را به دیواره­های رحم می­چسبانند.در صورتیکه این تخمک­ ها بارور نشوند،دیواره­ های رحم به همراه تخمک ­ها شروع به تخریب می­ کند و به همراه خون از بدن زن خارج می ­شود.اینکه نوع خون خارج شده غلیظ یا رقیق باشد و یا شدت خون ریزی چگونه باشد،به بدن زن بستگی دارد.

چگونه می توان باعث پریود سریع شد؟

برخی از افراد می خواهند قبل از یک رویداد مهم، سفر تفریحی یا ماموریت کاری پریود شوند تا طی این برنامه ها با مشکلات قاعدگی دست و پنجه نرم نکنند.

چند مورد برای پریود فوری و سریع وجود دارد. البته هیچ روش تضمینی برای پریود فوری یا طی یک یا 2 روز وجود ندارد. با این حال، حدود زمان پریود ممکن است فرد متوجه شود انجام ورزش، انجام روش های آرام سازی یا حتی ارگاسم می تواند باعث پریود فوری شود، همچنین افراد می توانند با مصرف برخی از داروهای پیشگیری از بارداری سیکل قاعدگی خود را کنترل کنند.

علاوه بر اینکه برخی افراد می خواهند سریع پریود شوند، اما برخیدیگر با نامنظمی چرخه قاعدگی دست و پنجه نرم می کنند که به دلایل مختلفی رخ می دهد.

در صورت قطع شده پریود در درجه نخست در صورت ازدواج بارداری را بررسی کنید در صورت منفی بودن جواب آزمایش بارداری به احتمال زیاد عوامل دیگری مانند کیست تخمدان، استرس‌های روحی و روانی، کاهش یا افزایش وزن، ورزش‌های سنگین، شیردهی، مصرف برخی داروهای ضدافسردگی و ضدفشار خون، اختلال در غده تیروئید، یائسگی، زخم و عفونت‌ها رحمی در این عارضه دخیل هستند.

زمانی که چرخه قاعدگی زنان با مشکل رو به رو می ‌شود ارتباط زناشویی و رابطه جنسی زوج ها نیز تحت تاثیر قرار می‌ گیرد. تحمیل فشار رابطه نیز برای زنان مضر است. آشنایی با بدن زن و شناخت آن به زوج ها امکان برخورد صبورانه را حین بروز هرگونه مشکلی ایجاد می کند.

علاوه بر این، راه حل های زیادی در اینترنت برای القای پریود در دوره قاعدگی مانند خوردن آناناس یا شنبلیله وجود دارد، اما هیچ مدرک علمی برای اثبات عملکرد این روش ها وجود ندارد.

به گزارش مدیکال نیوزتودی، در این مقاله برخی از روش هایی که افراد می توانند برای پریود فوری استفاده کنند مورد بررسی قرار می گیرد، همچنین درباره اینکه کدام روش ها هیچ پشتوانه علمی و خطرات احتمالی ندارند نیز توضیح داده می شود.

روش های پریود فوری

تنها روش قابل اعتماد برای تغییر چرخه قاعدگی استفاده از داروهای ضدبارداری هورمونی است. با این حال، رژیم غذایی، ورزش و کاهش استرس احتمال می رود در این امر اثرگذار باشد. هیچ راهی برای القای پریود برای نخستین بار وجود ندارد.

بر اساس اعلام کالج متخصص زنان و زایمان آمریکا (ACOG)، نخستین دوره قاعدگی فرد به طور معمول بین سنین 12 تا 13 سالگی اتفاق می افتد، همچنین این کالج تخمین می زند 98 درصد زنان در 15 سالگی پریود می شوند.

در بخش های زیر روش هایی که ممکن است به القای پریود در فردی که پریود می شود کمک کند.

داروهای ضدبارداری هورمونی

استفاده از پیشگیری از بارداری هورمونی مانند مصرف قرص های جلوگیری از بارداری یا حلقه تنها روش قابل اعتماد برای کنترل چرخه قاعدگی است. قرص ترکیبی که هم حاوی استروژن و هم پروژستین موثرترین روش برای کنترل دوره ها محسوب می شود.

افراد به مدت 21 روز قرص های هورمونی مصرف می کنند سپس آنها را قطع می کنند یا به مدت 7 روز یک قرص ساختگی می خورند که باعث می شود در این 7 روز پریود شوند. افراد می توانند زودتر از این زمان قرص هورمونی را متوقف کنند تا زودتر از موعد پریود شوند.

توجه داشته باشید اگر شخصی قرص های ضدبارداری خود را بر اساس تجویز پزشک مصرف نکند از نظر پیشگیری از بارداری از اعتماد به نفس کمتری برخوردار است، همچنین افراد می توانند با استفاده از کنترل بارداری که به طور معمول پزشکان آن را بی خطر می دانند از قاعدگی خود بگذرند.

اگرچه،با وجود اینکه خیلی از خانم ها از عادت ماهانه و خون­ریزی های شدید این دوره شکایت دارند،؛روزهایی هم هست که به دلیل شرایط خاص،ممکن است چرخه قاعدگی قطع شود و یا به تاخیر بیافتد.

در چنین مواقعی،داروهایی برای کمک به پریود شدن وجود دارد که در این مقاله،الودکتر به بررسی 10 قرص قوی برای پریود شدنمی پردازد.

پرو ورا:

این دارو،اولین دارو در لیست ماست که برای پریود شدن استفاده می­ شود.این دارو در اصل برای تنظیم هومورن­ های زنانه استفاده مصرف می­ شود.

ترکیب اصلی این دارو مدروکسی پروژسترون است که خودش نوعی هورمون زنانه محسوب می ­شود.این دارو در زنانی که باردار نیستند و چرخه قاعدگی منظم دارند استفاده می­ شود.

با استفاده از این دارو،مشکل پریودهای نامنظم با نرمال کردن خونریزی حل می­ شود و یک چرخه قاعدگی سالم را برای خانم ها به ارمغان می­آورد.

مپرات:

مپرات نوعی دیگر از داروهای حاوی مدروکسی پروژسترون است که برای درمان مشکل پریودهای نامنظم و یا پریود نشدن استفاده می ­شود.

این دارو خودش نوعی هورمون پروژسترون است و معمولا باعث فعال شدن چرخه قاعدگی می­ شود.این دارو برای درمان سرطان سینه و جلوگیری از بارداری نیز استفاده می­ شود.

برخی دارو نیز در پریود شدن نیز موثر هستند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود:

قرص ول وومن

یکی از داروها برای پریود قرص ول وومن است. مس، آهن، منگنز و ید موجود در قرص ول وومن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می ‌شود.

قرص ول وومن مشکلات و بی نظمی ‌های قاعدگی را برطرف می‌کند و اثرات آن بین یک تا 3 ماه مشخص می ‌شود. قرص ول وومن به عنوان یک داروی گیاهی در صورت مصرف صحیح عوارض جانبی به همراه ندارد.

این دارو که به صورت کپسول است یکی از راه های آیوردیک برای حل مشکل پریودهای نامنظم است و در بسته بندی های 60تایی که باید به صورت روزانه مصرف شود،ارائه می­ شود.

این کپسول­ ها برپایه اصول آیورودا و به صورت کاملا گیاهی تولید شده اند و هیچ تاثیر جانبی ای ندارند.این دارو به تنظیم عادت ماهانه شما کمک می­ کند.

داروی هندی ارگانیک شاتواری ول بیینیگ:

این دارو از همان کمپانی داروی قبلی است.این کپسول ها، هورمون های زنانه را تنظیم می کند.در واقع این دارو با تعادل رساندن هورمون هایی که باعث بی نظمی در چرخه قاعدگی می شوند،به شما کمک می کنند.

جنوسیا آشوکا:

این دارو نوعی داروی گیاهی است که شامل عصاره های طبیعی گیاهان است.یکی از کاربردهای این دارو،تنظیم هورمون ­های زنانه ی بدن است.

بلک کوهوش:

این دارو از ریشه های گیاهی تهیه شده است که در در درمان مشکل بی نظمی قاعدگی تاثیر گذار است و می تواند هورمون های بدن زنان را تنظیم کند.

این دارو در فرمولاسیون های مختلفی تهیه شده،مانند پودر،قرص و کپسول.می توانید هر شکلی از این دارو که برایتان مناسب تر است را تهیه کنید و برای همیشه مشکل پریودهای نامنظم تان را حل کنید.

قرص جیناون:

این قرص یکی دیگر از داروهای آیورودا است که می تواند برای حل مشکل بی نظمی قاعدگی شما استفاده شود.این دارو شامل مکمل های گیاهی ای است که گردش خون را تحت تاثیر قرار می دهد و پریودهای شدید و دردناک را متوقف می کند.

با وجود اینکه این دارو جزو داروهای گیاهی و آیورودیک است،بهتر است قبل از مصرف حتما با پزشکتان در مورد دوز مصرف مشورت کنید.

یکی از داروها برای پریود شدن جیناون است که در درمان بی نظمی قاعدگی موثر عمل و به تنظیم شدن هورمون‌ ها کمک می‌ کند.

مواد گیاهی موجود در این دارو باعث سهولت در گردش خون بدن می شود. در صورت داشتن پریودهای دردناک و شدید این دارو می‌تواند موثر باشد.

قرص M2 tone health tonic برای خانم ها:

این دارو می تواند هم برای تنظیم پریود استفاده شود و هم برای جلوگیری از پریودهای شدید.این دارو نوعی تونیک است که برای زودتر پریود شدن هم استفاده می شود.این دارو با تنظیم کردن هورمون های زنانه،پریودهایتان را به حالت طبیعی باز می گرداند.

بیشتر بخوانید:قرص نورتریپتیلین برای چیست؟

کپسول hashmi herbal lady:

این دارو هم مانند داروهای دیگر،نوعی کپسول است که به شما کمک می کند که پریودهایتان را به حالت عادی بازگردانید.

داروی kai menstural :

این دارو با استفاده از بهترین محصولات هاوایی تمام مشکلات قاعدگی در خانم ها را حل می کند.این دارو در خانم هایی که هنوز باردار نشده اند و مشکل بی نظمی در پریود دارند،استفاده می شود.

قرص دیدروژسترون

این قرص در صورت عدم تولید پروژسترون توسط بدن تجویز می‌ شود. این قرص برای درمان اختلالات قاعدگی، سندروم پیش از قاعدگی و خونریزی رحمی غیرطبیعی مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور معمول بین 3 تا 10 روز بعد از قطع مصرف قرص پریود شروع می‌ شود. از عوارض احتمالی مصرف این دارو می توان به استفراغ، حالت تهوع، خونریزی نامنظم یا لکه بینی، کم شدن وزن، جوش، خارش پوست، آمبولی ریوی و تاری دید اشاره کرد.

قرص مدروکسی ‌پروژسترون

قرص مدروکسی پروژسترون به منظور تنظیم سیکل قاعدگی، درمان سرطان پستان و پیشگیری از بارداری استفاده می ‌شود. هنگام مصرف این دارو به مدت 10 روز 2 تا 10 روز بعد خونریزی رخ می دهد. در صورت سابقه بیماری‌ های قلبی عروقی، ناهنجاری کبدی، خونریزی واژن و سقط جنین از مصرف این دارو پرهیز کنید.

از عوارض احتمالی آن می توان به کاهش وزن، استفراغ، حساس شدن پستان ها، ریزش مو، افسردگی، ورم پا، افزایش قند خون، تغییر در میل جنسی، آکنه، کهیر، پیدایش اختلالاتی در دستگاه گوارش، خونریزی نامنظم و کاهش وزن اشاره کرد.

خطرات

اکثر روش های توضیح داده شده در بالا بی خطر هستند و هیچ عارضه ای برای بزرگسالان سالم ندارند، اما ضروری است افراد مکمل های گیاهی را از منبع معتبر خریداری کنند زیرا سازمان غذا و داروی آمریکا محصولات و مکمل های گیاهی را کنترل نمی کند، همچنین هر فرد دارای آلرژی یا مشکوک به حساسیت نسبت به هر یک از گیاهان، مواد غذایی یا مکمل ها باید از مصرف آنها خودداری کند.

داروهای ضدبارداری هورمونی می تواند عوارض جانبی ایجاد کند و ممکن است برای همه افراد گزینه مناسبی نباشد. اگرچه نادر است، اما قرص ضدبارداری خطر ابتلا به لخته خون یا سکته مغزی یا حمله قلبی را افزایش می دهد.

افراد سیگاری یا بالای 35 سال بیشتر در معرض خطر عوارض قرص قرار دارند. هنگام بررسی کنترل بارداری هورمونی در مورد عوامل خطر فردی با پزشک صحبت کنید

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

بر اساس اعلام برخی از منابع یک چرخه قاعدگی به طور متوسط ​​28 روز طول می کشد اگرچه یک محدوده معمول بین 21 تا 35 روز است.

اگر فردی به طور مرتب قاعدگی خود را از دست می دهد یا چرخه وی بسیار نامنظم است باید به پزشک مراجعه کند، بنابراین هرگونه تغییر قابل توجه در چرخه قاعدگی را به پزشک اطلاع دهید.

هر کسی که از قرص های جلوگیری از بارداری استفاده می کند باید به سرعت با پزشک خود تماس گرفته یا در صورت بروز علائم زیر با اورژانس تماس بگیرید:

درد شدید شکمی

سردرد شدید

درد قفسه سینه یا تنگی نفس

درد، قرمزی یا تورم در ساق پا

سرانجام افرادی که از کنترل بارداری هورمونی برای دستکاری پریودهای خود استفاده می کنند باید با پزشک در مورد چگونگی انجام این کار با فرم خاص جلوگیری از بارداری صحبت کنند زیرا دستورالعمل ها از فرم به شکل دیگر و حتی قرص به قرص دیگر متفاوت است.

ورزش

ورزش آرام و ملایم ضمن شل کردن ماهیچه ها به شما در پریود فوری نیز کمک می کند. با این حال، شواهد این روش حکایتی است و تحقیقاتی هنوز در این زمینه انجام نشده است.

برخی افراد به دلیل رژیم های شدید و انجام ورزش های سنگین پریودهای نامنظمی دارند. ورزش در حد متوسط ​​می تواند به ترمیم هورمون های مورد نیاز برای بازگشت سیکل قاعدگی منظم نیز کمک کند.

حفظ آرامش

تحقیقات علمی نشان می دهد سطح بالای استرس با بی نظمی قاعدگی ارتباط نزدیکی دارد. یافتن راه هایی برای استراحت و استرس زدایی ممکن است کمک کند به ویژه اگر شخصی به دلیل استرس با تاخیر در پریود یا حتی پریود نشدن مواجه باشد. یوگای ملایم، نوشتن، مراقبه و گذراندن وقت با خانواده و دوستان می تواند به پایین آمدن سطح استرس کمک کند.

ارگاسم

باور کنید یا نه رابطه جنسی و ارگاسم نیز می تواند به پریود شدن کمک کند. ترکیبی از هورمون های تولید شده طی فعالیت جنسی و انقباضات رحمی هنگام ارگاسم ممکن است به گشاد شدن دهانه رحم کمک کرده و به رحم برای از بین بردن پوشش داخلی خود کمک کند.

رژیم و وزن

تغییر در وزن بدن فرد می تواند بر چرخه قاعدگی تاثیر بگذارد. وزن کم بدن باعث پریود نامنظم می شود یا حتی ممکن است باعث توقف کامل پریود شود به این دلیل که بدن برای تولید هورمون های مربوط به قاعدگی به مقداری چربی نیاز دارد.

اضافه وزن و چاقی یا تغییر ناگهانی وزن نیز می تواند باعث نامنظم شدن چرخه قاعدگی شود.

برخی از افراد ممکن است متوجه شوند برخی از مواد غذایی پریود آنها را به تاخیر می اندازند یا سرعت آن را افزایش دهند و بر شدت جریان و مدت زمان آن نیز تاثیر می گذارند.

این امر ممکن است به دلیل چربی نسبی، پروتئین و سایر مواد مغذی موجود در مواد غذایی باشد. محدودیت بیش از حد کالری یا ورزش بیش از حد می تواند بر هورمون های تولید مثل و بر تخمک گذاری نیز تاثیر بگذارد.

روش های دیگر پریود فوری

بسیاری از افراد از روش های درمانی طبیعی برای ایجاد یا پریود فوری استفاده می کنند. هیچ مدرک علمی مبنی بر کارایی این روش ها وجود ندارد، اما آزمایش آنها با خطرات کمی همراه است. درمان های طبیعی که برخی از افراد برای پریود فوری استفاده می کنند شامل موارد زیر است:

آناناس

بروملین سرشار موجود در آناناس آنزیمی که به عقیده برخی ممکن است روی استروژن و سایر هورمون ها تاثیر بگذارد. تحقیقات نشان می دهد بروملین ممکن است به کاهش التهاب کمک کند یعنی می تواند در برخی از دلایل قاعدگی نامنظم که شامل التهاب است کمک کند.

با این حال، هیچ تحقیقاتی وجود ندارد که بگوید مصرف مکمل های آناناس یا بروملین باعث پریود شدن فوری می شود.

ویتامین C

برخی از افراد بر این باورند خوردن مقادیر زیادی ویتامین C می تواند به پریود شدن کمک کند. این امر به دلیل تاثیرات احتمالی ویتامین C بر میزان استروژن و پروژسترون است هورمون هایی که مسئول زمان چرخه قاعدگی هستند.

هیچ مدرک علمی برای اثبات این موضوع وجود ندارد، اما افزایش مصرف ویتامین C در رژیم غذایی هم مضر نیست. برای افزایش مصرف ویتامین C مواد غذایی زیر را در برنامه غذایی خود بگنجانید:

  • سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و کلم پیچ
  • مرکبات مانند پرتقال و گریپ فروت
  • سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی و جوانه بروکسل

زردچوبه

زردچوبه به عنوان یکی دیگر از روش‌های درمانی سنتی برای پریود فوری است. با توجه به اینکه تحقیق علمی در این زمینه انجام نشده است احتمال می‌دهند زردچوبه با تاثیر روی سطح استروژن و پروژسترون باعث شروع قاعدگی شود.

روش‌های زیادی برای استفاده از زردچوبه در رژیم غذایی موجود است به عنوان مثال می‌توانید آن را به ادویه کاری، برنج یا سبزیجات اضافه کنید، همچنین می‌توان از آن در آب یا شیر یا اینکه همراه سایر ادویه ‌ها و شیرین کننده‌ ها برای نوشیدنی ‌های گرم استفاده شود.

بیشتر بخوانید:چطور نفخ شکم را برای همیشه درمان کنیم؟

قهوه سیاه

قهوه سیاه به عنوان یکی دیگر از مکمل ‌های گیاهی برای تنظیم چرخه قاعدگی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. قهوه  به استحکام و ریختن لایه رحم در دوران قاعدگی کمک می ‌کند.

علاوه بر این، قهوه سیاه با بسیاری از داروها تداخل ایجاد می کند و برای افرادی که از داروهای تنظیم فشار خون یا قلب استفاده می کنند یا سابقه مشکلات کبدی دارند توصیه نمی ‌شود.

گیاهان

برخی گیاهان به عقیده برخی افراد می تواند باعث ایجاد قاعدگی شوند. افراد گاهی برای این منظور از بابونه، جعفری، دارچین، رزماری، مریم گلی و پونه کوهی استفاده می کنند، همچنین اذعان می دارند انار، کرفس، پاپایا، شنبلیله و کاسنی از مولفه های موثر هستند.

خلاصه

از طریق طب سنتی تا مدرن افراد روش های زیادی را برای پریود فوری استفاده می کنند. تنها روش قابل اعتماد برای کنترل دوره ها استفاده از کنترل بارداری هورمونی است.

با این حال، افراد ممکن است بتوانند با استفاده از رژیم های غذایی، ورزش و روش های آرام سازی پریود خود را کمی جلو بیندازند.

برخی افراد هم به روش های دیگر باور دارند با وجود اینکه تحقیقات کافی برای تعیین اثربخشی آنها انجام نشده است. در مورد هر گونه نگرانی یا در صورت داشتن سوال درباره پریود فوری با پزشک خود مشورت کنید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
طاهری

طاهری

1400-05-20 - 14:13 پاسخ

سلام من 10 روزه از پریودم میگذزه وهنوز پریود نشدم وامپول زدم که پریود بشم ولی هنوز نشدم باید چکارکنم

علیزاده

علیزاده

1399-09-23 - 10:27 پاسخ

من قرص اورژانسی رو تو یه هفته دو بسته یعنی ۴ تا استفاده کردم الان پریود نشدم چیکار کنم به نظرتون

علیزاده

علیزاده

1399-09-23 - 10:27 پاسخ

من قرص اورژانسی رو تو یه هفته دو بسته یعنی ۴ تا استفاده کردم الان پریود نشدم چیکار کنم به نظرتون

گوزل رسولی

گوزل رسولی

1399-06-02 - 08:37 پاسخ

دیر پریود میشم میخام زود پریود بشم ایا قرص هست اسمشون بگین

نفس

نفس

1399-05-03 - 13:29 پاسخ

چی بخورم زودترپریودبشم

صدف سلیمانی ایستادگی

صدف سلیمانی ایستادگی

1399-03-26 - 13:58 پاسخ

سلام . من ۱۹سالمه و در دوران مجردی خونریزی منظم و طبیعی داشتم ولی از وقتی ازدواج کردم و بچه دار شدم بعد از زایمان خیلی خیلی خونریزی کم و درد شدید دارم هنگام پریودی چه باید بکنم ؟

صدف سلیمانی ایستادگی

صدف سلیمانی ایستادگی

1399-03-26 - 13:58 پاسخ

سلام . من ۱۹سالمه و در دوران مجردی خونریزی منظم و طبیعی داشتم ولی از وقتی ازدواج کردم و بچه دار شدم بعد از زایمان خیلی خیلی خونریزی کم و درد شدید دارم هنگام پریودی چه باید بکنم ؟

سارا مهدیان

سارا مهدیان

1399-03-11 - 04:37 پاسخ

با سلام من ۴تا قرص ال دی ب فاصله ی ۱۲ ساعت یک روز بعد از نزدیکی با همسرم خوردم و بعد روزای دیگه قرصی نخوردم و جلوگیری هم نکردم ب مدت ۵ روز الان نگرانم نکنه حامله شده باشم چون قرصم خوردم تاثیر بدی بذاره روی جنین امروز دقیقا ۷روز گذشته و هنوز پریود نشدم چ قرصی بخورم راهنماییم کنید ممنونم

رباب عامری

رباب عامری

1399-01-09 - 11:46 پاسخ

۴ ماه که عادتم نیامده و درد شدیدی دارم شکمم هم خیلی بزرگ شد سونوگرافی انجام دادم جواب داد بارادار نیستم ولی کیسه داری دکترم آمپول و قرص بهم داد اما نتیجه نگرفتم لطفا راهنمایی کنیید

میساق خوجه

میساق خوجه

1398-12-09 - 22:56 پاسخ

از کجا این قورص ها رو پیدا کنیم ممنون

سحر ندای

سحر ندای

1398-08-13 - 21:40 پاسخ

داروخانه ها نمیدن شما می تونید ارسال کنید

افسانه حیدری

افسانه حیدری

1398-07-07 - 08:50 پاسخ

سلام مطلقه ام ۴۰روزه پریودنشده ام ازدردشکمم خیلی زجرمیکشم نمیدونم چکارکنم معض رضای خدایه دارویی معرفی کنید که ازاین زجری که می کشم نجات پیداکنم مرسی ممنون