فواید زنجبیل تازه برای بدن

زنجبیل یک گیاه همه کاره است که هم در آشپزی و هم در طب سنتی کاربردهای فراوانی دارد.

 زنجبیل از گیاه زرد رنگ دارای رگه‌های بنفش با نام علمی Zingiber officinale بدست می‌آید. اگرچه معمولاً از زنجبیل به عنوان ریشه آن گیاه نام برده می‌شود ولی در اصل قسمت مورد استفاده گیاه ساقه متورم شده زیرزمینی آن است  «ریزوم» نام دارد. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که زنجبیل حاوی ترکیباتی است کهخواص ضدسرطانی دارند. محققان مشاهده کرده‌اند که زنجبیل با سلول‌های سرطانی تخمدان مقابله می‌کنند. نتایج بررسی‌های دیگر نیز نشان می‌دهد که مصرف زنجبیل تازه باعث کاهش التهاب‌های کولون (روده) می‌شود.

به نقل ازفیتنس مگزین؛ این چاشنی پرفایده به صورت های مختلف از جمله به صورت تازه، خشک شده، پودر، روغن یا آبمیوه موجود است.

زنجبیل به درمان تهوع کمک می کند

از گذشته تا کنون، زنجبیل به عنوان یک درمان طبیعی برای بیماری های دریایی و حالت تهوع صبحگاهی مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج حاصل از ۱۲ مطالعه متشکل از ۱،۲۷۸ زن باردار حاکی از آن است که زنجبیل در کاهش علایم حالت تهوع با کم‌ ترین خطر اثرات جانبی موثر بوده ‌است.

علاوه بر این، مطالعه دیگری از مرکز پزشکی راچستر نشان داد که زنجبیل شدت حالت تهوع را در بیمارانی که تحت شیمی ‌درمانی قرار داشتند، نیز کاهش داد.

فواید زنجبیل برای عفونت های قارچی

عفونت های قارچی موجب ایجاد شرایط متنوعی از جمله عفونت های مخمری، خارش ژوک و پای ورزشکار می شوند. خوشبختانه زنجبیل به علت دارا بودن خواص ضد قارچی عفونت های قارچی را از بین می برد. در یک مطالعه آزمایشگاهی ۲۰۱۶ از ایران، عصاره زنجبیل در برابر دو نوع مخمر که معمولا عفونت های قارچی را در دهان ایجاد می کند، موثر است.

یکی دیگر از مطالعات آزمایشگاهی در Mycoses اثرات ضد قارچی ۲۹ گونه گیاهی را اندازه گیری کرد و دریافت که زنجبیل در از بین بردن قارچ بیشترین تاثیر را دارد.

خواص زنجبیل برای زخم معده

زخم معده زخم های دردناکی است که در پوشش معده ایجاد می شود و علایمی مانند سوء هاضمه، خستگی، سوزش سر دل و معده و ناراحتی شکمی را ایجاد می کند. مطالعات متعدد حاکی ازآنند که زنجبیل می تواند به جلوگیری از تشکیل زخم معده کمک کند. در واقع، یک مطالعه بر روی حیوانات در سال ۲۰۱۱ نشان داد که پودر زنجبیل با کاهش سطح پروتیین‌های التهابی و جلوگیری از فعالیت آنزیم‌ های مربوط به توسعه زخم، از آن محافظت می‌ کند.

زنجبیل دردهای قاعدگی را کاهش می دهد

متاسفانه خانم ها در هنگام قاعدگی عوارض جانبی نامطلوبی همچون درد، گرفتگی عضلات پریودی (دسیمنوره) و سردرد را تجربه می کنند. برای کاهش این دردها در دوره قاعدگی معمولا داروهای مسکن و ضد درد تجویز می شود، با این حال، داروهای های طبیعی مثل زنجبیل می ‌تواند در تسکین دردهای قاعدگی نیز مفید باشد.

یک مطالعه منتشر شده در مجله پزشکی جایگزین و مکمل نشان داد که به طور موثر زنجبیل می تواند به عنوان داروهایی مانند ایبوپروفن و اسید مونوآمیک در کاهش درد قاعدگی مفید واقع شده و قاعدگی دردناک را تسکین دهد. بررسی دیگری که در سال ۲۰۰۹ انجام شد نیز نتایج مشابهی به همراه داشت، طبق این یافته ها، زنجبیل قادر است هم شدت و هم مدت درد را کاهش دهد.

عصاره زنجبیل رشد سرطان را مهار می کند

زنجبیل به لطف حضور یک ترکیب قدرتمند به نام ۶-gingerol، دارای خواص ضد سرطان بوده و از این لحاظ بسیار قابل توجه است. مطالعات آزمایشگاهی نشان می ‌دهد که زنجبیل و ترکیبات آن ممکن است در جلوگیری از رشد سلول‌ های سرطانی و رشد سرطان پروستات، پانکراس و پروستات موثر باشند. با این حال، برای تعیین این که چگونه ویژگی‌های زنجبیل مانع از رشد سرطان می ‌شود، به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

تنظیم قند خون با زنجبیل

قند خون بالا می تواند علائم منفی بسیاری را از ادرار مکرر گرفته تا سردرد (از جمله میگرن) و تشنگی را افزایش دهد. اگر قند خون بدون کنترل باقی بماند، می ‌تواند مشکلات جدی تری مانند آسیب عصبی ایجاد کند. تحقیقات نشان می دهند که زنجبیل باعث تقویت قند خون طبیعی می شود و بدین صورت از این عوارض جانبی جدی جلوگیری می شود. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۵، مکمل زنجبیل ( ginger ) مصرف قند خون را ۱۲ درصد کاهش داده و کنترل قند خون دراز مدت را تا ۱۰ درصد بهبود بخشید.

منبع:فواید زنجبیل

با چای زنجبیل گوارش خود را تضمین کنیم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ