بی خوابی و افسردگی را با گوشت این پرنده درمان کنید!

atoosamirzavandi
اسید آمینه تریپتوفان نقش مهمی در خوابیدن دارد و باعث بهبود خواب در مبتلایان به بیخوابی مزمن می‏ شود. این اسید آمینه به مقدار فراوان در گوشت بوقلمون موجود است.

چند سالی است که استفاده از گوشت بوقلمون رواج زیادی پیدا کرده و وارد برنامه ی غذایی خانواده ها شده است. به همین دلیل بهتر است که بیشتر درمورد خواص آن اطلاعات داشته باشیم. در این مقاله به بررسی خواص گوشت بوقلمون در درمان بیماری ها پرداخته ایم.

 

بوقلمون سرشار از پروتئین است

بوقلمون یک ماده غذایی خوب و سرشار از پروتئین است. هر سه اونس از سینه آن، می تواند ۱۴.۴ گرم پروتئین وارد بدن کند. همانطور که می دانید ما برای بیشتر عملکردهای بدن خود به پروتئین نیاز داریم. نه تنها مو، پوست و ناخن ما از پروتئین تشکیل شده بلکه این ماده به حمل اکسیژن،لخته شدن خون و ترمیم و بازسازی سلول بافت ها کمک می کند. علاوه بر این، داشتن پروتئین کافی در رژیم غذایی می تواند به کنترل وزن، بهبود کارایی مغز و سلامت قلب و حتی حفظ قند خون در سطح نرمال کمک کند.

 

ایجاد آرامش و سرحالی با گوشت بوقلمون

ناقلین عصبی از اسیدهای آمینه تشکیل می‏شوند و ناقل عصبی به نام “سروتونین” از اسید آمینه تریپتوفان تشکیل شده است. سروتونین باعث سرحالی و آرامش در بدن می‏شود. لذا مصرف غذاهایی مثل بوقلمون باعث سرحالی می‏شود.

در یک بررسی، به 15 خانمی که سابقه ی ابتلا به افسردگی داشتند، دو نوع ترکیب اسید آمینه‏‏ای دادند. یک نوع ترکیب دارای اسید آمینه تریپتوفان بود و دیگری آن را نداشت. بعد از مصرف ترکیب بدون تریپتوفان، 10تا از این خانم‏ها دچار علائم افسردگی موقتی، ولی قابل توجه شدند. ولی بعد از مصرف ترکیب حاوی اسید آمینه تریپتوفان هیچ نوع تغییری در روحیه و حالت روانی این خانم‏ها مشاهده نشد

 

بهبود کم‏ خوابی با گوشت بوقلمون

اسید آمینه تریپتوفان نقش مهمی در خوابیدن دارد و باعث بهبود خواب در مبتلایان به بیخوابی مزمن می‏ شود.

ماده‌ای به نام سلنیوم از جمله خواص معدنی موجود در گوشت بوقلمون است که در بهبود عملکرد غده تیروئید و تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر دارد و به افراد مستعد بیماری تیروئید بسیار توصیه می‌شود

 

کاهش وزن با گوشت بوقلمون

بوقلمون در مهمانی های مختلفی سرو می شود. حالا سوال اینجاست که این ماده غذایی می تواند برای کاهش وزن مفید باشد؟ گوشت بوقلمون مواد مغذی زیادی دارد و کالری موجود در آن اندک است. همانطور که در بخش های قبلی مقاله نیز ذکر کردیم این ماده غذایی سرشار از پروتئین است و همین امر باعث شده یک ماده عالی برای کاهش وزن باشد.

رژیمی با پروتئین بالا می تواند به کاهش سطح گرلین کمک کند. گرلین هورمون گرسنگی است. همین امر باعث کاهش اشتها و هوس افراد می شود. همچنین پروتئین می تواند متابولیسم را افزایش و ورود کالری به بدن را کاهش دهد.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن با گوشت بوقلمون 

مدارک زیادی وجود دارد که نشان می‏دهد اسیدآمینه تریپتوفان، نقش اساسی در سیستم ایمنی بدن به عهده دارد. یک مطالعه روی موش‏ها نشان داد که متابولیت‏های تریپتوفان (مولکول‏های ناشی از تجزیه تریپتوفان در بدن) اثر داروهایی را دارند که برای کاهش علائم بیماری ام اس استفاده می‏شوند. بیماری ام اس یک نوع بیماری‏ مربوط به سیستم ایمنی بدن است.

 

کاهش کلسترول بد خون با گوشت بوقلمون 

مصرف گوشت بوقلمون به دلیل کلسترول بالای این گوشت (بین دوازده تا چهارده درصد) برای افراد با کلسترول بالا مضر است و افراد دارای کلسترول بالا می‌توانند از قسمت‌های روشن‌تر گوشت بوقلمون که بدون پوست بوده و دارای چربی، چربی اشباع و کلسترول کمتری است استفاده کنند. اگر سینه مرغ و بوقلمون را مقایسه کنیم، میزان پروتئین موجود در گوشت مرغ بیشتر بوده و ازنظر میزان کلسترول، گوشت مرغ بدون پوست، کلسترول بسیار پایین‌تری نسبت به گوشت بوقلمون دارد؛ ازاین‌رو، با در نظر گرفتن این تفاوت، استفاده از گوشت مرغ برای بیماران دارای کلسترول بالا توصیه می‌شود.

 

این نکته درباره گوشت بوقلمون حائز اهمیت است که قسمت تیره گوشت بوقلمون چربی بیشتری نسبت به قسمت گوشت سفید آن دارد؛ بنابراین بهتر است افراد دارای فشارخون و چربی بالا از قسمت گوشت سینه آن استفاده کنند. قسمت روشن‏تر گوشت بوقلمون که بدون پوست باشد، دارای چربی، چربی اشباع و کلسترول کمتری از گوشت مرغ و گاو است.

 

 پیشگیری و درمان کم‌خونی با گوشت بوقلمون 

به دلیل وجود هموگلوبین زیاد در ران بوقلمون مصرف آن برای افرادی که کمبود آهن دارند بسیار مفید است و توصیه می‌شود.

 

چه کسانی گوشت بوقلمون بخورند و چه افرادی نخورند؟

گوشت این پرنده را در رزیم لاغری خود جای دهید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ