درمان تنبلی تخمدان با این روش های ساده!

atoosamirzavandi
پیاز قرمز یکی از درمان های گیاهی برای کاهش اثرات تنبلی تخمدان است.

تنبلی تخمدان باعث تشرح هورمون های مردانه در زنان می شود و این نیز موجب بی نظمی در عادت های ماهیانه می گردد. در این مقاله بیشتر در این باره و روش های درمان تنبلی تخمدان اطلاعات کسب کنید.

تنبلی تخمدان چیست؟

تنبلی تخمدان مشکلی هورمونی است که زنان بارور (بین سنین ۱۵ تا ۴۴ ساله) به آن مبتلا می‌شوند. بین ۲٫۲ و ۲۶٫۷ درصد زنانی که در این گروه سنی قرار دارند به تنبلی تخمدان مبتلا می‌شوند.

خیلی از زنان به تنبلی تخمدان مبتلا هستند، ولی خودشان نمی‌دانند. تحقیقی نشان داد تقریبا ۷۰ درصد زنان مبتلا به تنبلی تخمدان از آن بی‌خبرند.

PCOS روی تخمدان‌های زنان تأثیر می‌گذارد. تخمدان‌ها اندام‌های تولید مثلی هستند که استروژن و پروژسترون تولید می‌کنند. این دو هورمون چرخه‌های قاعدگی را تنظیم می‌کنند. تخمدان‌ها همچنین مقدار کمی هورمون مردانه به‌نام اندروژن تولید می‌کنند.

تخمدان‌ها تخم‌هایی را آزاد می‌کنند که اسپرم‌های مردان آنها را بارور می‌کنند. آزادشدن یک تخم در هر ماه تخمک‌گذاری نامیده می‌شود.

هورمون محرکه‌ی فولیکولی (FSH) و هورمون لوتینیزه‌کننده (LH) تخمک‌گذاری را کنترل می‌کنند. FSH تخمدان را تحریک می‌کند که فولیکول تولید کند. فولیکول یک کیسه‌ی حاوی یک تخم است و بعد LH باعث می‌شود تخمدان یک تخم بالغ آزاد کند.

پلی کیستیک یک «سندروم» است، یعنی گروهی از علائم که روی تخمدان‌ها و چرخه‌ی قاعدگی تأثیر می‌گذارند.

تاثیرات تنبلی تخمدان بر روی بدن چیست؟

سطح بالای هورمون‌های مردانه در بدن می‌تواند روی باروری و سایر جنبه‌های زندگی شما تأثیر بگذارد.

ناباروری

برای بارداری، شما باید تخمک‌گذاری کنید. زنانی که نمی‌توانند به‌طور منظم تخمک‌گذاری کنند، تخمک‌های زیادی برای باروری تولید نمی‌کنند. پلی کیستیک یکی از دلایل اصلی ناباروری در زنان است.

سندروم متابولیک

تقریبا ۸۰ درصد زنان مبتلابه پلی کیستیک اضافه‌وزن دارند یا چاق هستند. چاقی و پلی کیستیک هردو خطر قندخون و فشارخون بالا را افزایش می‌دهند. این دو مشکل همچنین کلسترول HDL (خوب) را کاهش‌می‌دهد و کلسترول LDL (بد) را افزایش می‌دهند. این عوامل همه‌ باهم سندروم متابولیک نامیده می‌شوند. سندروم متابولیک خطر بیماری‌های قلبی، دبایت و سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

سرطان دهانه‌ی رحم

در طول چرخه‌ی قاعدگی، دیواره‌های رحم می‌ریزند. اگر هر ماه پریود نشوید، این دیواره ممکن است ضخیم‌تر شود. دیواره‌ی رحمی که ضخیم‌تر از حد طبیعی است، بیشتر احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را دارد.

وقفه‌ی تنفسی در خواب

این مشکل باعث می‌شود در طول شب تنفس بیمار مکررا قطع شود و بیمار از خواب بیدار شود.

وقفه‌ی تنفسی در خواب یا آپنه‌ی خواب در زنان چاق معمول‌تر است. مخصوصا اگر آنها به پلی کیستیک هم مبتلا هستند. خطر آپنه‌ی خواب در زنان چاقی که تنبلی تخمدان دارند ۵ تا ۱۰ برابر آنهایی است که به پلی کیستیک مبتلا نیستند.

افسردگی

تغییر در هورمون‌ها و علائمی مانند رشد موهای زائد می‌توانند روی احساسات شما تأثیرات منفی بگذارند. خیلی از زنانی که به پلی کیستیک مبتلا هستند به افسردگی و اضطراب هم دچار می‌شوند.

خلاصه: متعادل‌نبودن هورمون‌ها می‌تواند تأثیرات منفی زیادی روی سلامتی زنان بگذارند. پلی کیستیک خطر ناباروری، سندروم متابولیک، آپنه‌ی خواب، سرطان دهانه‌ی رحم و افسردگی را افزایش می‌دهد.

درمان تنبلی تخمدان با توت خشک

توت خشک تا قرن ها برای درمان عدم تعادل هورمون استفاده شده است و یک ترکیب سازگارمحسوب می شود. توت خشک یکی از شایع ترین  گیاهانی است که برای درمان  تنبلی تخمدان مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا به تحریک و تثبیت عملکرد غده هیپوفیز کمک می کند.

غده هیپوفیز غده اصلی در بدن محسوب می شود و هورمون لوتئینه کننده تولید می کند که می تواند سطح استروژن و میزان آندروژن را در حین بالا بردن سطح پروژسترون کاهش دهد.

درمان گیاهی تنبلی تخمدان با ریشه قاصدک

این گیاه یک سم زداینده موثر بر کبد و محرک جریان صفراوی است. ریشه قاصدک برای پاک کردن کبد و خلاص شدن از هر گونه افزایش هورمون استفاده می شود. این پاکسازی می تواند تولید هور‌مو‌ن جنسی (SHBG) را تحریک کند که این بدان معنی است که تستوسترون آزاد در خون کاهش می یابد. همچنین ، برای درمان تنبلی تخمدان استفاده می شود زیرا ناهنجاری های قاعدگی، اغلب توسط کبد و تحت تأثیر هورمون های بالا ، قرار می گیرد.

درمان تنبلی تخمدان با شیرین بیان

بسیاری از افراد این داروهای گیاهی را مصرف می کنند، مخصوصا کسانی که با طب سنتی چینی درمان می شوند. شیرین بیان انعطاف پذیر است و می تواند بدن شما را از فشارهای ناشی از تغییرات داخلی و خارجی دور کند. شیرین بیان به ویژه برای کاهش تستوسترون و افزایش تخمک گذاری بسیار موثر است.

درمان گیاهی تنبلی تخمدان با پونه

این گیاه، یک عنصر رایج در طب سنتی چینی است که عمدتا در ترکیب با شیرین بیان استفاده می شود. بررسی ها نشان داده است که پونه  به طور مثبتی روی سطح پروژسترون پایین تاثیر می گذارد و می تواند سطح آندروژن بالا را کاهش دهد. پونه می تواند به تثبیت چرخه قاعدگی کمک کند و فعالیت بیش از حد کبد را کاهش دهد.

درمان تنبلی تخمدان با پیاز درمانی

پیاز قرمز یکی از درمان های گیاهی برای کاهش اثرات تنبلی تخمدان است. پیاز قرمز با افزایش کارایی انسولین، سطح طبیعی قند خون را حفظ می کند.  استفاده از پیاز و رفع اختلال تنبلی تخمدان با هم مرتبط  هستند.

علاوه بر این، پیاز قرمز باعث کاهش وزن می شود. همچنین  با کنترل وزن، سبب کاهش گرسنگی و کنترل چربی خون می شود. اثرات ضد التهابی، ضد عفونت و تاثیرات کلی بر هورمون ها در این گیاه طبیعی، مشاهده شده است.

آیا تنبلی تخمدان در دختران جوان دیده می شود؟

چطور بفهمیم دچار تنبلی تخمدان شده ایم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ