دلایل خارش واژن و راه های درمان آن

دلایل مهمی که باعث ایجاد خارش واژن می شوند را در این مطلب بخوانید و راه حل های درمان را نیز در همین مطلب ببینید

خارش واژن

خارش واژن :متاسفانه خانم ها گاهی دچار برخی بیماریهای واژن می شوند که برایشان مشکل ساز می شود. از جمله این بیماریهای واژن میتوان به خارش واژن یا ترشحات واژن اشاره کرد. در این بخش اطلاعاتی را درباره خارش واژن و ترشحات واژن در اختیارتان قرار می دهیم. خارش واژن می تواند ناشی از حبس شدن باکتری ها به مدت طولانی در زیر لباس های بسیار تنگ باشد. خارش در هر جای بدن باعث ناراحتی می شود. اما هنگامی که خارش در نقاط حساس مانند واژن اتفاق می افتد باعث ناراحتی بیشتری می شود. بیشتر خارش های منطقه تناسلی نگران کننده نیستند اما به دلیل این که احتمال عفونت وجود دارد،

خارش واژن تقریبا برای هر زنی اتفاق می افتد. یک علت خارش واژن عفونت است . همچنین ممکن است بعد از برقراری رابطه جنسی خارش واژن پیدا کنید. در هر شرایطی باید به پزشک مراجعه کنید تا درمان شوید. همچنین پیشنهاد میکنیم در هنگام رابطه جنسی کاندوم استفاده کنید. بعد از دستشویی هم خودتان را حسابی بشویید. مدام هم شورت هایتان را عوض کنید.

علت خارش واژن چیست؟

تماس با مواد محرک

تماس واژن با مواد شیمیایی تحریک کننده

صابون‌ها مخصوصا صابون‌های معطر

اسپری‌های خوشبو کننده

لوسیون ها

کرم‌ها

پماد

مواد شوینده

نرم کننده‌ی پارچه

استفاده از کاغذهای معطر توالت

چه عواملی باعث خارش واژن می شود؟

دلایل زیادی برای خارش و سوزش واژن وجود دارند که در این بخش از مجله دلگرم شما ار با این عوامل آشنا میکنیم
باکتری های واژن

وجود باکتری های سالم در واژن کاملا طبیعی است. اما رشد باکتری های اشتباه در واژن باعث عفونت می شود. علاوه بر خارش واژن، علائم دیگر مانند تورم، سوزش، ترشحات و بوی ماهی نیز دیده می شود.
بیماری های مقاربتی

کلامیدیا، سوزاک، تریکومونا، زگیل ناحیه تناسلی و تبخال ناحیه تناسلی باعث خارش و علائم دیگر می شود.
محرک های شیمیایی

تعدادی از مواد شیمیایی مانند کرم ها، کاندوم، مواد شوینده، صابون، دستمال توالت و نرم کننده ها باعث خارش واژن می شود.
تصلب بافت لیچان

این بیماری نادر باعث تشکیل نقاط سفید رنگ روی پوست در نزدیکی واژن می شود. این نقاط باعث زخم شدن واژن می شود. این بیماری بیشتر پس از یائسگی در خانم ها اتفاق می افتد.
عفونت قارچی

حدود سه چهارم خانم ها در طول زندگی دچار عفونت قارچی می شوند. عفونت قارچی زمانی اتفاق می افتد که قارچ در واژن رشد می کند. بارداری، نزدیکی جنسی، آنتی بیوتیک و سیستم ایمنی ضعیف در خانم ها باعث عفونت قارچی می شوند. علاوه بر خارش، در عفونت قارچی شاهد ترشحات سفید، غلیظ و پنیری هستیم.
یائسگی

کاهش تولید استروژن در سال های انتهایی باروری خانم باعث نازک شدن دیواره های واژن و خشک شدن آن ها می شود. این مسئله باعث خارش می شود. نازک شدن دیواره واژن در خانم های شیرده نیز اتفاق می افتد.

دلایل خارش واژن

در صورتی که به بیماری‌هایی نظیر دیابت یا بی اختیاری ادرار مبتلا باشید، این بیماری‌ها نیز می‌توانند علت خارش واژن باشند.
بیماری‌های پوستی:

برخی از بیماری‌های پوستی نظیر اگزما و پسوریازیس می‌توانند باعث ایجاد قرمزی و خارش در ناحیه تناسلی شوند. اگزما در واقع نوعی بیماری شبیه به جوش می‌باشد که در درجه اول در افرادی که به آسم مبتلا هستند بروز می‌کند. اگزما می‌تواند در بدن پیشروی کرده و به ناحیه واژینال سرایت نماید. پسوریازیس نوع دیگری از بیماری‌های پوستی می‌باشد که باعث ایجاد زبری، خارش و ناحیه قرمز رنگ در نقاط اطراف پوست سر، آرنج و زانوها می‌شود. گاهی اوقات نیز این بیماری و علائم آن در ناحیه‌ی واژن مشاهده می‌شود.
عفونت قارچی واژن:

قارچ به طور طبیعی در واژن وجود دارد و معمولا باعث ایجاد مشکل نمی‌شود؛ ولی در صورتی که رشد آن زیاد شده و کنترل نشود می‌تواند باعث ایجاد عفونت قارچی واژن شود. از هر 4 زن، 3 نفر در طول زندگی خود در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. مصرف دوره‌ای یک آنتی بیوتیک می‌تواند باعث به هم خوردن تعادل بین باکتری‌ها در واژن شده و میزان باکتری‌های خوب داخل واژن در مقابل باکتری‌های بد کاهش می‌یابد. باکتری‌های خوب داخل واژن برای کنترل رشد قارچ در واژن لازم می‌باشند. رشد بیش از حد قارچ در واژن می‌تواند باعث خارش، سوزش و ترشحات واژن گردد.
عفونت باکتریایی واژن:

عفونت باکتریایی واژن یکی دیگر از دلایل شایعی می‌باشد که باعث ایجاد خارش در واژن می‌شود. همانند عفونت قارچی واژن، این عفونت نیز در اثر عدم تعادل بین باکتری‌های خوب و بد واژن بوجود می‌آید. ابتلا به این عفونت همیشه با علامت همراه نیست؛ ولی در صورتی که علائم این عفونت ظاهر شوند، علائمی همچون خارش واژن و ترشحات واژن به طور غیرطبیعی و بد بو همراه آن خواهند بود. این ترشحات می‌توانند رقیق و خاکستری یا سفید و در برخی مواقع کف آلود باشند.
رابطه جنسی:

برخی از بیماری‌های منتقله از طریق رابطه جنسی (STDs) که به واسطه‌ی رابطه محافظت نشده منتقل می‌شوند، می‌توانند باعث ایجاد خارش در واژن گردند.

    کلامیدیا
    زگیل تناسلی زنانه
    سوزاک
    هرپس تناسلی
    عفونت تریکومونایز

استرس:

اگرچه این موضوع شایع نمی‌باشد ولی استرس‌های فیزیکی و عاطفی می‌توانند باعث التهاب و خارش واژن گردند. این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که استرس باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن شما شود.
سرطان واژن:

در موارد نادری خارش واژن می‌تواند از علائم سرطان واژن باشد. سرطان واژن سرطانی است که می‌تواند در بافت داخلی و خارجی واژن، لبه‌های واژن، کلیتوریس یا همان چوچوله و در دهانه واژن ظاهر شود. سرطان واژن همیشه با علامت همراه نیست ولی در صورتی که علائم آن ظاهر شوند، این علائم می‌تواند شامل خونریزی غیرطبیعی واژن، خارش و درد غیرطبیعی در واژن باشد.

درمان های خانگی خارش واژن

از ظرف آب نمک استفاده کنید:

نیم فنجان نمک در یک تشت اب گرم حل کنید . انگشت خود را درون واژن فرو برده و درون وان بنشینید بدین ترتیب امکان ورود آب به درون واژن فراهم می شود . سپس انگشت خود را خارج ساخته برای مدت 15 تا 20 دقیقه درون آب گرم بنشینید . با انجام این کار برای مدت سه شب به طور پی در پی ، خارش شما برطرف خواهد شد .
استفاده از کاندوم:

کاندوم نه تنها از بارداری ناخواسته جلوگیری می کند ، بلکه از شما در مقابل بیماری های مقاربتی نیز محافظت می کند . اگر در پی استفاده از کاندوم مدتی خارش واژن دارید ، ممکن است نسبت به لاتکس ، مواد موجود بر سطح ان و یا خود لاستیک کاندوم حساسیت داشته باشید . برای پی بردن به واقعیت یک کاندوم استفاده نشده را برش دهید ، بر روی ساعد یکی از دستانتان روی خارجی آن را قرار داده و با نوارچسب ضد حساسیت بچسبانید و بر روی ساعد دست دیگرتان رویه داخلی آن را ، این دو را برای مدت 48 ساعت به حال خود رها کرده و منطقه را خشک نگه دارید . اگر در هر دو دست واکنش بروز کند ، حساسیت نسبت به لاستیک کاندوم وجود دارد ، ولی اگر روی دستی که لایه خارجی چسبیده است واکنش تظاهر نماید ، آنگاه مشخص خواهد شد که نسبت به پودرهای درونی کاندوم حساسیت دارید و اگر تنها در دستی که در تماس با سطح بیرونی کاندوم بوده است واکنش بروز کند به معنی آن است که نسبت به مواد روان ساز سطح کاندوم حساسیت دارید . آیا این حسایت به معنی اجتناب از به کارگیری کاندوم است ؟ هرگز ، نقش کاندوم بسیار مهم است و باید از انواع غیر آلرژی ان استفاده کنید .
دوش و پودر برای خارش واژن:

دوش واژن نه تنها کمکی به تسکین خارش و یا التهاب واژن نمی کند ، بلکه ممکن است خطرناک نیز باشد . این کار ممکن است مواد عفونت زا را به داخل رحم براند و موجب بیماری های التهابی لگن شود . استفاده از پودرهای تاک نیز مورد بحث است ، در طول زمان ذرات این پودرها را در نزدیک تخمدان ها تجمع یافته موجب افزایش خطر سرطان تخمدان می شوند
از خوردن قند پرهیز کنید:

قند ماده غذایی مناسبی برای مخمرها است ، لذا از مصرف غذاهای حاوی قند فراوان پرهیز کنید
ویتامین C مصرف کنید:

مصرف 500 میلی گرم ویتامین ث دوبار در روز موجب افزایش اسیدیته ی واژن شده و محیط نامناسبی برای مخمرها فراهم می آورد.
محیط را خشک نگه دارید:

مخمرها برای رشد نیازمند رطوبت می باشند ، پس از حمام گرفتن ، ناحیه را با مو خشک کن ، خشک کنید . مو خشک کن را در فاصله 20 سانتی متری از بدن نگه داشته واز هوای سرد آن استفاده کنید
استفاده از عسل:

عسل هم یکی دیگر از روش‌های درمانی موثر است. در حقیقت، عسل خاصیت ضدقارچی و آنتی‌باکتریالی دارد و می‌تواند به خوبی مانع از ایجاد عفونت و از بین رفتن باکتری‌هایی شود که در ایجاد خارش نقش مهمی دارند. در این شیوه درمانی کافی است تا مقداری عسل را مانند پماد به‌طور مستقیم روی واژن بمالید و ۳۰ دقیقه صبر کنید تا عسل خشک شود و بعد با آب‌ ولرم آن را پاک کنید. سعی کنید تا نتیجه مورد نظرتان حاصل شود ۲ بار در روز از این درمان موثر استفاده کنید. برای جایگزین هم می‌توانید دو بار در روز ۱ تا ۲ قاشق غذا‌خوری عسل را با ۱ لیوان آب‌ گرم مخلوط کنید و بنوشید.
استفاده از سرکه سیب:

برای درمان خارش واژن می‌توانید از سرکه سیب هم استفاده کنید. کافی است تا نصف فنجان سرکه سیب را با مقداری آب در وان حمان یا یک لگن با اندازه مناسب مخلوط کنید و در آن بنشینید. هنگام نشستن کمی پاهای خود را باز کنید تا محلول آب و سرکه به طور طبیعی با ناحیه واژن تماس پیدا کند. سرکه سیب مانع از رشد باکتری‌ها می‌شود و هم‌زمان میزان اسید pH را تنظیم می‌کند.

خارش واژن تقریبا برای هر زنی اتفاق می افتد. یک علت خارش واژن عفونت است . همچنین ممکن است بعد از برقراری رابطه جنسی خارش واژن پیدا کنید. در هر شرایطی باید به پزشک مراجعه کنید تا درمان شوید. همچنین پیشنهاد میکنیم در هنگام رابطه جنسی کاندوم استفاده کنید. بعد از دستشویی هم خودتان را حسابی بشویید. مدام هم شورت هایتان را عوض کنید.

خارش واژن
در مان های دارویی خارش واژن:

– در صورتی که به عفونت قارچی واژن مبتلا باشید داروهای ضدقارچ برای شما تجویز خواهد شد. این داروها به شکل‌های مختلفی نظیر کرم، پماد یا قرص وجود دارد.

– پزشکان معمولا عفونت باکتریایی را با تجویز آنتی بیوتیک درمان می‌کنند. آنتی‌بیوتیک به صورت قرص و یا به صورت کرم که به داخل واژن مالیده می‌شود استفاده می‌شوند. جدا از اینکه چه روش درمانی برای شما تجویز می‌شود، باید درمان خود را مطابق دستور پزشک و تا انتها دنبال نمائید

– بیماری‌های منتقله از طریق رابطه جنسی (STDs) می‌توانند به کمک آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضدویروسی و ضد انگلی درمان شوند. لازم است که داروهای خود را به طور مرتب مصرف کنید و تا زمان بهبودی از برقراری رابطه جنسی پرهیز نمائید.

– خارش واژن مرتبط با یائسگی معمولا با کرم‌ها یا قرص‌های استروژن یا حلقه‌های واژینال حاوی هورمون استروژن درمان می‌شوند
چه عوارضی در اثر خارش واژن ممکن است رخ دهد؟

خارش واژن بعید است که منجر به عوارض بعدی شود، مگر اینکه علائم بیماری دیگری از جمله درماتیت یا کمبود استروژن باشد

عفونت های باکتریایی یا قارچی پوست و التهاب پوست در موارد شدید ممکن است به مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشند.

جلوگیری از خارش واژن:

لباس مناسب : این مشکل با پوشیدن لباس زیر تنگ بدتر می شود. اگر هوا قادر به گردش نباشد، گرما و رطوبت باعث بدتر شدن خارش میشوند. نایلون و دیگر مواد مخصوص لباس های مردانه از مواد جذب کننده رطوبت ساخته شده اند و اجازه گردش هوا نمی دهند. گرما و رطوبت بیش از حد می تواند باعث ایجاد عفونت قارچی واژن شود. لباس زیر پنبه ای گشاد بپوشید. تماس نزدیک بین لباس و ولو ممکن است یک واکنش حساسیتی ایجاد کند.

بهداشت : در حالی که تمیز نگه داشتن منطقه ضروری است، انتخاب انتخاب صابون مناسب در صورت حساسیت نیز بسیار مهم است. سعی کنید از صابون ها یا دئودورانت های معطر استفاده نکنید – بعضی افراد به این نوع محصولات واکنش نشان می دهند و این می تواند باعث خارش شود. در عوض، از یک محصول خنثی، بدون عطر و یا یک جایگزین صابون استفاده کنید. پد بهداشتی یا تامپون ها خود را به طور مرتب عوض کنید.

مرطوب کننده ها: مرطوب کننده های واژینال شامل تک محصول می باشد. این محصول برای رفع خشکی واژن و خارش استفاده می شود.

13 راز دستگاه تناسلی زنان که حتما باید بدانند!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ