آیا جکوزی به درمان کمر درد کمک می کند؟

atoosamirzavandi
آب درمانی یک روش درمانی خوب برای از بین بردن و کاهش دردهای ناگهانی و طولانی مدت است

از دیرباز آب درمانی بین افراد رواج داشته است. در گذشته برای تسکین و درمان دردها به چشمه های آب گرم مراجعه می کردند که این نشان دهنده ی تاثیر مثبت آب درمانی در درمان دردها است. در این مقاله بیشتر در مورد آب درمانی و تاثیر آن بر بهبود دردهای مفاصل و کمر اطلاعات کسب کنید.

تعدادی از عواملی که باعث ایجاد کمر درد در افراد می گردد و با آب درمانی قابل درمان هستند عبارتند از:

۱- چسبندگی لایه ای از بافت نرم به نام فاشیا نیز باعث بسیاری از کمر درد ها مخصوصا خانمهای جوان می شود؛ معمولا این نوع کمر درد ها با ماساژ درمانی و آب درمانی (علمی و اصولی) در طی مدت زمان کوتاهی درمان میشوند.

۲- کمر درد هایی که ناشی از افزایش و یا کاهش قوس ستون فقرات بوجود می آیند؛ این نوع کمردرد ها را می توان با درمانهای فیزیوتراپی و آب درمانی، مخصوصا حرکات اصلاحی ورزشی درمان نمود.

۳- کوتاهی عضلات همسترینگ (عضلات پشت ران) درمان این نوع کمر درد نیز به وسیله ورزش، فیزیوتراپی، آب درمانی و حرکات اصلاحی ورزشی انجام میشود.

۴- فتق دیسک کمر که در تصویر برداری ( ام آر آی)مشخص شده باشد. این نوع کمر درد ها را تحت هیچ شرایطی نباید با تحرک بی رویه و یا سایر روشهای پر خطر دستکاری نمود بلکه می بایست روند درمانی آن بوسیله پزشک معالج (متخصص ستون فقرات) درمان شود؛ بهترین درمان، استراحت می باشد. البته آب درمانی در موارد خفیف درمان بسیار خوبی می باشد.

۵- درد هایی که ناشی از تحت فشار قرار گرفتن عصب سیاتیک در طول مسیر عبور خود به اندام تحتانی می باشند، پس از تشخیص بوسیله روشهای مدرن تصویر برداری و تجویز روشهای استراحت توسط پزشک معالج، آب درمانی نیز کمک کننده می باشد.

مزایای آب درمانی

مزایای هیدروتراپی عبارتند از:

آب درمانی یک روش درمانی خوب برای از بین بردن و کاهش دردهای ناگهانی و طولانی مدت است.

آب درمانی به طور چشمگیری فرایند دفع مواد زائد را که به سم‌زدایی کمک می‌کند افزایش می‌دهد.

آب درمانی به کاهش گرفتکی و تنش عضلات کمک کرده و باعث شل شدن عضلات می‌شود. آب‌درمانی فعالیت‌های گوارشی و متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد. در آب‌درمانی به سلول‌ها آب‌رسانی می‌شود و پوست و ماهیچه‌ها بهبود می‌یابند.

آب‌درمانی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و بازده عملکرد آن را افزایش می‌دهد.

آب‌درمانی خون‌رسانی را تحریک کرده و باعث بهبود عملکرد ارگان‌های داخلی بدن می‌شود.

هیدروتراپی به بازسازی اندام آسیب دیده، درمان سوختگی‌ها، سرمازدگی، تب‌های پایین، التیام زخم و عضلات و مفاصل ملتهب، بهبود سر درد، روشن شدن رنگ پوست و کاهش درد زایمان کمک کرده و باعث شل شدن عضلات می‌شود.

روش های مختلف آب درمانی

گرما درمانی

آب گرم باعث افزایش حرارت بدن می‌شود، درنتیجه درجه حرارت خون افزایش‌یافته و جریان خون بهبود می‌یابد. هنگامی‌که پوست گرم می‌شود، منافذ آن باز می‌شود، درنتیجه سموم موجود در لایه‌های سطحی، همراه با لایه‌های بافت مرده و آلودگی‌های سطحی، دفع می‌شوند. همچنین به علت افزایش دمای خون و بهبود جریان خون، مواد سمی راحت‌تر از سیستم گردش خون حذف می‌شوند.

ماساژ درمانی

حباب هوای ایجادشده توسط دستگاه “واتر جتو جریان پرتلاطم آب، می‌تواند ناحیه پشت بدن را ماساژ دهد. دستگاه واتر جت می‌تواند شرایط یک ماساژ قوی را برای شما شبیه‌سازی نماید، شما می‌توانید برای بافت‌هایی که به ماساژ عمقی و قدرتمند نیازمند هستند، از این تکنولوژی بهره ببرید. به‌عنوان‌مثال کمردرد و یا سایر نقاط دردناک بدن می‌توانند از مزایای این ماساژ بهره‌مند شوند. اما توجه داشته باشید، استفاده از شدت بالای این دستگاه و یا استفاده طولانی‌مدت می‌تواند موجب تحریک بافت‌های ظریف شده و نتیجه معکوسی داشته باشد.

انجام تمرینات در آب

هنگامی‌که بدن گرم است، عضلات پشت، آرام شده و بسط بیشتری خواهند داشت، این موارد برای حفظ انعطاف‌پذیری و تحرک عضلات بسیار مهم هستند. برای بهره‌مند شدن از نهایت مزایای آب‌درمانی، زمانی که شما در آب گرم قرار دارید و یا زمانی که تازه از آب گرم خارج می‌شوید و هنوز عضلات گرم هستند، متخصص آب‌ درمانی از روش‌های مختلفی استفاده می‌کند تا اندام‌ها تحت کشش مناسب قرار بگیرند.

در برخی از موارد، به علت وجود درد، کاهش تراکم استخوان‌ها، ناتوانی اندام‌ها و یا سایر عوامل، امکان انجام تمرینات ورزشی بر روی زمین برای بیمار میسر نمی‌باشد. در چنین شرایطی آب‌درمانی می‌تواند کمک زیادی برای بیماران باشد. تکنیک‌های مورداستفاده در ورزش آب‌ درمانی برای کمردرد عبارت‌اند از: آبگرم درمانی، تمرینات ویژه در حالت ایستاده و یا شناور بودن بیمار، شنا و حرکات خاص با استفاده از تجهیزات تخصصی، مانند لوله‌های مخصوص، دستگاه‌های شناور کننده و یا دستگاه‌های مقاومتی برای دست یا پاها.

آیا استفاده از جکوزی در درمان درد های مفاصل و کمر مفید است؟

خلیل علیزاده در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: غوطه‌ور بودن در آب برای تسکین تمام دردهای مفصلی و دردهای استخوانی مفید است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: جکوزی، استخر، شنا و راه رفتن در آب می‌تواند در بهبود دردهای استخوانی تأثیرگذار باشد.

این متخصص ارتوپدی ادامه داد: افرادی که مبتلا به کمردرد حاد هستند باید از شنا و حرکت کرال بپرهیزند؛ چرا که بهترین نوع آب درمانی برای این افراد، راه رفتن در آب است.

علیزاده تصریح کرد: این افراد باید در آب گرمی که سطح آن حداقل تا بالای سینه باشد به طور ملایم راه بروند.

متخصص ارتوپدی بیان داشت: این افراد بعد از اینکه کمردردشان بهتر شد، می‌توانند برای تقویت عضلات اطراف ستون فقرات کمری،حرکات شنا را نیز انجام دهند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: آب درمانی در افرادی که مبتلا به زانو درد هستند نیز می‌تواند هم به صورت شنا و هم به صورت راه رفتن در آب باشد.

 تاثیر آب درمانی بر مشکلات اندام ها

آیا استخر کار آب درمانی را انجام می دهد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ