این علائم جسمی نشان از افسردگی دارند

افسردگی علاوه بر علائم روحی|، علائم جسمی نیز دارد که در این مطلب به بیان آن ها می پردازیم.

افسردگی یک حالت روحی و جسمی است که شامل بی‌حوصلگی و گریز از فعالیت یا بی‌علاقگی و بی‌میلی است و می‌تواند بر روی افکار، رفتار، احساسات و خوشی و تندرستی یک فرد تأثیر بگذارد. ا فرادی که دارای حالت افسردگی هستند، می‌توانند احساس ناراحتی، اضطراب، پوچی، ناامیدی، درماندگی، بی‌ارزشی، شرمساری یا بی‌قراری داشته باشند.این که گهگاه احساس ناراحتی کنیم، طبیعی است اما افسرده بودن یک چیز کاملا متفاوت است. افسردگی می تواند علائم گوناگونی داشته باشد که هم روحیست و هم جسمی. این علائم و عوارض، زندگی روزمره ی فرد را تحت تاثیر قرار می دهند. در این مطلب به بررسی علائم جسمی افسردگی می پردازیم.

آنهایی که افسردگی دارند، احساس اندوه، ناامیدی و تنهایی کرده و معمولا علاقه و تمایل خود را به چیزهایی که زمانی برای شان لذت بخش بوده از دست می دهند. تمام این احساسات می توانند در توانایی فرد برای عملکرد مناسب مداخله کرده و اثری وحشتناک بر کیفیت زندگی او بگذارند.

هر چند خیلی از افراد نسبت به علائم روحی افسردگی آگاهی دارند اما علائم جسمی مربوط به افسردگی اغلب نادیده گرفته می شود چون ظاهرا ارتباطی دیده نمی شود. برای فهم و درک افسردگی باید از علائم جسمی آن نیز مطلع باشید تا به موقع آن را تشخیص داده و به دنبال درمان بروید. 

  احساس درد

گاهی درد عضله یا مفصل می تواند نشاندهنده ی افسردگی باشد. وقتی شما احساسات خود را درون تان نگه می دارید، این احساسات نهایتا به شکل دردهای جسمی بروز خواهند کرد. فرقی نمی کند سردرد باشد یا کمردرد، هیجانات و احساسات سرکوب شده می توانند دردهای جسمی را تشدید کنند.

مطالعه ای که در سال 2014 انجام شده و در PLOS ONE منتشر شد دریافت بیمارانی که افسردگی دارند یا افسردگی شان درمان شده یا دچار اختلال اضطراب هستند و همچنین آنهایی که علائم شدیدتری دارند، در مقایسه با آنهایی که افسردگی یا اضطرابندارند، دردهای طاقت فرسای بیشتری از نظر قلبی و تنفسی دارند. همچنین کمردرد در میان افراد دچار اختلالات خلقی یا اضطرابی شایع است. دلیلش هم این است که افراد افسرده، عادت به پایین انداختن شانه ها دارند که منجر به کمردرد می شود.

تغییر اشتها و وزن

افسردگی، روی هورمون های تنظیم کننده ی اشتها اثر گذاشته و باعث می شود میل داشته باشید بیشتر یا کمتر از حد معمول غذا بخورید. همچنین مشکلات خواب ِ مربوط به افسردگی هم می تواند مشکل اشتها را تشدید کند چون کمبود خواب هم هورمون های گرسنگی و سیری را مختل می کند.

مطالعه ای که در سال 2008 در نشریه ی روانشناسی سلامت منتشر شد گزارش می دهد که افراد افسرده، به میزان زیادی در معرض ابتلا به چاقی هستند. این یافته ها، نتیجه ی مرور و بررسی اطلاعات جمع آوری شده از 16 مطالعه هستند. اگر شما یا کسی که می شناسید، تغییرات نسبتا ناگهانی در وزن داشته است، لازم است به پزشک مراجعه کرده تا احتمال افسردگی بررسی شود.

درد قفسه سینه

بسیار مهم است که پس از احساس درد در قفسه سینه بلافاصله به متخصص مراجعه کنیم تا این مورد بررسی شود؛ زیرا این درد ممکن است نشان دهنده‌ی مشکلات جدی قلبی باشد؛ اما گاهی افسردگی نیز می‌تواند عامل درد ناحیه‌ی قفسه سینه و ناراحتی‌‌های مربوط به آن باشد.

مشکلات گوارشی

بین مشکلات گوارشی- نفخ و یبوست و سندرم روده ی تخریک پذیر و …- و افسردگی نیز ارتباط وجود دارد. روده نسبت به وضعیت روحی واکنش نشان می دهد. همچنین سلول های عصبی موجود در روده ی شما، 80 تا 90 درصد سروتونین بدن تان را تولید می کنند. سروتونین، یک فرارسان ِ عصبی ِ بهبود دهنده ی خلق و خوست.

ضمنا افراد افسرده بیشتر به غذاهای بسیار شیرین تمایل دارند که موجب التهاب مغز شده و تعادل باکتری های خوب و بد را در روده بهم می زند. مطالعه ای که در سال 2011 توسط دانشکده ی پزشکی دانشگاه استنفورد انجام شد اینطور اعلام می کند که برخی از بیماری های روانشناسی مانند افسردگی بیشتر می توانند نتیجه ی اختلالات معدی و روده ای مانند سندرم روده ی تحریک پذیر باشند تا علت آن.
یک ارتباط دیگری که بین این اختلالات روانشناسی و ناهنجاری های گوارشی وجود دارد این است که بیماری های روده ای و معده ای مزمن می توانند روی رفتارهای روانی – اجتماعی اثر بگذارند. 

 میگرن

سردردها و میگرن هم مانند دردهای مزمن، با افسردگی مرتبط هستند. هر چند افسردگی می تواند منجر به میگرن شود اما خود ِ افسردگی یک علامت شایع در افراد مبتلا به سردردهای میگرنی است. میگرن می تواند دلیل ِ پنهان ابتلا به اختلالات خلق و خو مانند افسردگی باشد و یا برعکس. این ارتباط مخصوصا در افرادی که تجربه ی میگرن همراه با هشداردهنده ی حسی (آئورا) هستند، قوی تر است؛ آئورا، دیدن جرقه های نور، نقاط کور و یا سوزن سوزن شدن دست ها و پاها حین یک حمله ی میگرن است.

مطالعه ای که در سال 2011 در نشریه ی سردرد و درد منتشر شد گزارش می دهد آنهایی که دچار میگرن همراه با آئورا هستند، بیشتر از کسانی که میگرن بدون آئورا را تجربه می کنند، در معرض افسردگی هستند.

 خستگی

مهم نیست که چه قدر می‌‌خوابید یا استراحت می‌کنید. ممکن است پس از خواب باز هم احساس خستگی و فرسودگی داشته باشید.
حتی گاهی بیدار شدن از خواب هنگام صبح، کاری دشوار و غیر ممکن به نظر می‌رسد. این هم از دیگر نشانه‌های افسردگی‌ است.

مشکلات خواب

بسیاری از افرادی که دچار افسردگی‌ هستند نمی‌توانند به راحتی بخوابند. آنها ممکن است صبح خیلی زود بیدار شوند یا شب هنگامی که به رختخواب می‌روند برای به خواب رفتن دچار مشکل باشند. برخی نیز بسیار بیش از مقدار عادی و معمولی می‌خوابند.

سرگیجه و سبکی سر

از دیگر مشکلات جسمی ناشی از افسردگی‌  می‌توان به داشتن سرگیجه با احساس سبکی سر نیز اشاره کرد. این علائم ممکن است همراه با مشکلات دیگری نیز رخ دهند. از این رو بسیاری از افرادی که با افسردگی‌  رو به‌ رو هستند هیچ وقت به فکر این که این مشکلات ناشی از حالت روحی خاص ‌شان است، نمی‌افتند؛ زیرا آن ها احتمال آن را هم نمی‌دهند که این علائم ممکن است از افسردگی‌ ناشی شده باشد.
برخی محققان معتقدند افسردگی‌ با عدم تعادل مواد شیمیایی خاصی در مغز مربوط است.

 مشکلات دهان و دندان

افسردگی می تواند روی سلامت دهان و دندان ها نیز اثر بگذارد که عموما به دلیل عدم رعایت کافی بهداشت و مراقبت های فردی است که از پیامدهای افسردگی می تواند باشد. محققان دریافتند افسردگی و اضطراب موجب از دست دادن دندان می شود.

مطالعه ای که در سال 2016 انجام شد توصیه کرده است امروزه روانشناسان باید از عواقب رژیم غذایی نامناسب و داروهای روانپزشکی که بیماران دچار افسردگی مصرف می کنند آگاه باشند و اقدامات لازم برای بررسی وضعیت بهداشت دهان و دندان را انجام دهند.

اشتباهاتی که باعث تشدید افسردگی می‌شود

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ