وقتی استرس معده را نشانه می گیرد!

atoosamirzavandi
شاید کنترل کامل استرس در زندگی های پردغدغه امروزی اصلا ممکن نباشد، اما می توان تا حد زیادی عوامل استرس زای غیرضروری را از زندگی حذف کرد.

استرس تاثیر مخربی بر تمام اعضای بدن دارد اما اثر آن بر معده بسیار زیاد است. به طوری که شخص را از خوردن هر نوع غذایی باز می دارد. در این مقاله در مورد معده درد های عصبی اطلاعات لازم را کسب کنید.


کنترل استرس سخت، اما ممکن
شاید کنترل کامل استرس در زندگی های پردغدغه امروزی اصلا ممکن نباشد، اما می توان تا حد زیادی عوامل استرس زای غیرضروری را از زندگی حذف کرد. بعلاوه متخصصان گوارش می توانند با بهره گیری از درمان های دارویی، حساسیت های سیستم اعصاب را نسبت به دستگاه گوارش افرادی که دچار دردهای عصبی معده و روده می شوند، کم کنند.
البته توجه به نکات تغذیه ای و خودداری از ریزه خوری و ممانعت از مصرف مواد غذایی غنی از قند و چربی و فاقد فیبرهای غذایی نیز می تواند در کاهش دردهای عصبی معده موثر باشد. فراموش نکنید تغذیه سالم و متنوع که حاوی انواع ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن باشد در کنار خواب کافی و منظم و یک برنامه ورزشی و تحرکی سبک، ولی روزانه از عواملی است که باعث کاهش اثرات استرس بر دستگاه گوارشی و دیگر اعضای بدن می شود.

 

علائم معده درد عصبی

موارد زیادی می‌تواند منجر به حالت‌تهوع یا معده‌ درد شود. ویروس‌ها و باکتری‌ها، عوامل فیزیکی اصلیِ حالت‌ تهوع و استفراغ هستند. ولی احساسات ما، به‌خصوص اضطراب، استرس(کاهش استرس) و هیجان نیز می‌توانند چنین تأثیری داشته باشند. برای نمونه:

 

    اضطراب اجتماعی (social anxiety)

همه‌ی ما در شرایطی خاص، اضطراب اجتماعی را تجربه کرده‌ایم، مثلا در مهمانی‌ای که در آن کسی را نمی‌شناختیم یا روز اول مدرسه یا اولین روز کاری در یک موقعیت شغلی جدید.

 

    اضطراب عملکردی (performance anxiety)

برای نمونه، این اضطراب در هنگام صحبت‌کردن درجلسه‌ای مهم یا آماده‌شدن برای بزرگ‌ترین مسابقه‌ی فصل ایجاد می‌شود.

 

    استرس یا ترس

استرس یا ترس به دلیل مسائلی مانند نگرانی در مورد پرداخت اقساط وام مسکن، رفتن از شهری به شهر دیگر برای شرکت در دانشگاه یا مواجهه با فردی قلدر در مدرسه ایجاد می‌شود.

 

    هیجان بیش از حد:

گاهی هیجان بیش از حد، موجب بروز معده درد عصبی می‌شود. این نوع هیجان‌ها در مواردی مانند پیش از برگزاری مراسم جشن ازدواج، روز فارغ‌التحصیلی یا تعطیلاتی که مدت‌ها انتظار آن را می‌کشیده‌ایم و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم، به وجود می‌آید.

 

 درمان معده درد عصبی

هیدراته‌کردن بدن

اسکات کوهن (Scott Cohen)، عضو آکادمی اطفال آمریکا و پزشک معالج در مرکز پزشکی سدارز سینای (Cedars Sinai) و پزشک متخصص اطفال می‌گوید: اگر استرس یا هیجان بیش از حد، موجب شده است تا شما یا فرزندتان استفراغ کنید، باید بدن خود را هیدراته کنید (آب و مواد معدنی لازم را به بدن خود برسانید)، ولی پیش از آنکه چیزی را بخورید، حتما ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پس از استفراغ صبر کنید. سپس می‌توانید مایعات را به‌آرامی و جُرعه‌جُرعه، بنوشید. تا ۶ ساعت پس از آخرین باری که استفراغ کرده‌اید، از خوردن غذاهای جامد اجتناب کنید.

 

غذاها و نوشیدنی‌ها

 بسیاری عقیده دارند که چای‌نعناع یا چای‌زنجبیل، معده درد عصبی را آرام می‌کند یا حالت تهوع را از بین می‌برد. البته خوراندن زنجبیل به کودکان، کار دشواری است و روش بهتر، مصرف نوشابه‌ی گازدار زنجبیل (ginger-ale) است که البته آن هم، به گفته‌ی تولچر، معمولا «با زنجبیل واقعی درست نشده و نوشیدنی شیرینی است که مصرف آن را توصیه نمی‌کنیم». شاید خودتان بهتر بدانید که چه چیزی کمک می‌کند تا معده درد عصبی خود یا فرزندتان را آرام کنید. مثلا ممکن است از سوپ، آب معدنی گازدار، شیرینی، نان تُست یا مواد غذایی ساده‌ی دیگری استفاده کنید.

دوری از بوهای تند: اگر حالت تهوع دارید یا حس می‌کنید که به زودی استفراغ خواهید کرد، از بوهای تندی مانند بوی غذا، دود و عطر دوری کنید. این بوها موجب می‌شوند که استفراغ‌کردن شما حتمی شود.

 

تغییر در شیوه‌ی زندگی

یبوست نیز از نشانه‌های استرس در کودکان و بزرگسالان است و به گفته‌ی تولچر: «به همین دلیل، ما از چیزهایی مانند تغییر در رژیم غذایی، مکمل‌های فیبر یا ملین‌ها استفاده می‌کنیم». اگر مشکل شما اسهال است، مکمل‌های فیبر و پروبیوتیک‌ها (مانند پروبیوتیک‌های موجود در ماست یا بعضی از مکمل‌ها) به تسکین دردهای شکمیِ ناشی از استرس، کمک می‌کند.

 

اطمینان حاصل کنید که مواد خوراکی زیر را دریافت می کنید:

میوه
سبزیجات
آب
غلات کامل

کنترل کامل استرس، در زندگی پر مشغله امروزی صد در صد ممکن نیست، اما می توان به میزان زیادی عواملی که باعث استرس غیر ضروری می شوند را از زندگی حذف کرد. البته توجه به نکاتی درمورد برنامه غذایی و جلوگیری از مصرف مواد غذایی غنی از چربی و قند و فاقد فیبر نیز می تواند در درمان و از بین رفتن معده درد عصبی موثر باشد.

به یاد داشته باشید که تغذیه سالم و متنوع که سرشار از انواع ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن باشد همراه با خواب کافی و منظم و یک برنامه ورزشی و تحرکی سبک، ولی روزانه از مهمترین عواملی است که باعث کاهش اثرات استرس بر دستگاه گوارشی مانند معده و دیگر اعضای بدن می شود

تاثیر استرس بر سلامت جسم 

درمان سه سوته معده درد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ