با این ترفند از قاروقور شکم رهایی پیدا کنید!

atoosamirzavandi
حرارتی که در زمان گرسنگی در دستگاه گوارش ایجاد می‌شود، رطوبت‌های جمع شده در محیط را تبدیل به نفخ شکم می‌کند.

قاروقور شکم در جمع باعث خجالت زدگی افراد می شود. با استفاده از خواراکی هایی که نفخ معده و روده را می گیرند می توان این مشکل را حل کرد. در این مقاله به بررسی علت ایجاد نفخ و قاروقور شکم و طریقه ی درمان آن پرداخته ایم.

چرا نفخ می‌کنیم؟

صدای شکم اغلب مشکل و بیماری مهمی نیست، اما گاهی ممکن است به دلیل افزایش تولید گاز در روده که نتیجه و عارضه شرایطی خاص است، فرد چنین وضعیتی را تجربه کند، اما چه زمانی این مساله ناشی از بیماری است و در چه مواقعی طبیعی؟

دکتر جعفری در پاسخ این سوال می‌گوید: شرایط و بیماری‌هایی خاص که اغلب خطرناک نیستند و سبب افزایش تولید گاز در روده می‌شود، می‌تواند باعث قار و قور کردن و نفخ شکم شود. به گفته وی، افراد ممکن است به دلایل مختلفی با چنین شرایطی روبه‌رو شوند؛ در این مواقع نفخ با افزایش گاز روده و برآمده شدن شکم همراه و به مشکلات فرد اضافه می‌شود.

این پزشک متخصص به عللی که موجب افزایش تولید گاز در دستگاه گوارش می‌شود، اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: اگر فعالیت روده به گونه‌ای باشد که گاز بیشتر از حد طبیعی تولید کند یا این‌که از مواد غذایی تولیدکننده گاز استفاده شود، ممکن است با این مشکل روبه‌رو شویم.

وی درباره سایر علل ایجاد نفخ می‌گوید: زمانی که هنگام صرف غذا مقداری هوا وارد دستگاه گوارش شود، باید منتظر چنین وضعیتی باشید؛ افرادی که هنگام غذا خوردن صحبت می‌کنند و کسانی که تند و باشتاب غذا می‌خورند، باید دقت داشته باشند با این شیوه مقداری از هوای محیط وارد معده‌شان خواهد شد و در نتیجه گاز معده و روده نیز افزایش می‌یابد.

دکتر جعفری می‌افزاید: بعضی بیماری‌ها با افزایش تعداد باکتری‌های روده یا دیر حرکت کردن غذا از روده‌ها، موجب افزایش گاز و در نتیجه نفخ می‌شود. به عنوان مثال روده مبتلایان به دیابت، حرکات کندی دارد و در نتیجه باکتری‌ها بیشتر با غذا تماس داشته و گاز تولید می‌کنند.

به گفته وی در برخی بیماری‌ها مانند سندرم روده تحریک‌پذیر با این‌که میزان تولید گاز طبیعی است، اما روده احساس می‌کند بیشتر از حد معمول گاز تولید شده است و در نتیجه احساس نفخ ایجاد می‌شود.

دم کرده زیره سبز، سردی روده‌ها را بهبود می‌بخشد
دکتر معینی در ادامه تصریح کرد: اگرچه غذا از نظر مقدار و کیفیت مناسب باشد بروز ضعف و سردی در روده‌ها و به دنبال آن ضعف هضم نیز می‌تواند فرد را دچار قراقر در شکم سازد. بهتر است این افراد غذا را در حجم کم استفاده کرده و برای تقویت و گرم کردن دستگاه گوارش و روده‌های خود، دم کرده زیره سبز یا انیسون را بعد از غذا مصرف کنند. هم چنین مراجعه این افراد به پزشک جهت بررسی کامل‌تر ضروری است.

بیشترین چیزی که باعث افزایش گاز معده و نفخ می شود نوع غذا و نحوه غذا خوردن فرد است چرا که برخی از افراد عادات غذایی بدی دارند و غذای خود را آهسته نمی‌خورند بلکه غذا را با عجله و به همراه مایعات زیاد و مخصوصا مایعات گازدار مثل نوشابه‌های گازدار می خورند و یا عادت دارند غذا و یا نوشیدنی های خود را هنگامی که خیلی داغ است میل کنند یا عادت به آدامس جویدن‌های زیاد دارند که تمام این موارد می‌تواند بر این مشکل فرد نقش داشته باشد

بیشترین چیزی که باعث افزایش گاز معده و نفخ می شود نوع غذا و نحوه غذا خوردن فرد است» گفت:«افراد مبتلا نباید از غذاهایی که قابل هضم نیستند استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در برخی از افراد صداهای شکمی هنگام گرسنگی افزایش می‌یابد، اظهار داشت: حرارتی که در زمان گرسنگی در دستگاه گوارش ایجاد می‌شود، رطوبت‌های جمع شده در محیط را تبدیل به نفخ شکم می‌کند این افراد معمولاً دستگاه گوارش سرد و مرطوب دارند.

درمان قاروقور شکم با ماست

ماست یکی از لبنیات هاست که از گذشته برای درمان بیماری ها و مشکلات معده و روده مورد استفاده قرار می گرفته است. با خوردن روزانه ماست سر و صدای روده را از بین ببرید.

علت قاروقور شکم چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ