چرا مرگ و میر جوانان زیاد شده است؟

faateme1366
مرگ اتفاق غم انگیزی است اما وقتی غم انگیزتر می شود که مرگ جوان اتفاق افتاده باشد. شاید برایتان سوال باشد که چرا اینروزها تا این حد شاهد مرگ و میرجوانان هستیم و افراد با سن بسیار پایین هم بسیار زود می میرند. در این مطلب پاسخ به این سوال را برایتان آورده ایم.

 

آمار مرگ و میرجوانان  

به گزارش سایت الودکتر، رقم کلی مرگ و میر در جمعیت کلی کشور شش نفر در هر ۱۰۰۰ نفر است اما نرخ مرگ و میر در نوجوانان بسیار پایین‌تر از این رقم بوده که البته علل مرگ و میر در ساختارهای سنین مختلف نیز متفاوت است. سوانح، حوادث و تصادفات علت اصلی مرگ و میر جوانان کشور است. این در حالیست که سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی کمتر باعث مرگ و میر جوانان می‌شود.

 

یکی از علل مهم مرگ جوانان

هیپرتروفیک کاردیومیوپاتی یا (HCM) گرچه بسیار نادر اتفاق می‌افتد، اما شایعترین علت مرگ جوانان  ( افراد زیر ۳۰ سال به ویژه ورزشکاران) است، از جمله دیگر علل بروز مشکلات قلبی در افراد جوان می‌توان اختلالات عروق کرونر را نام برد که شریان‌های اصلی تغذیه کننده قلب امکان دارد در طول تمرینات ورزشی فشرده شوند و سبب اختلال در انتقال جریان خون به قلب شوند. سندروم کیو.تی نیز یکی دیگر از اختلالات مادرزادی قلبی با ریشه وراثتی است که می‌تواند سبب ضربان سریع و نامنظم قلب شود، در اثر این بیماری مشکلاتی مانند خستگی و حتی مرگ ناگهانی جوان نیز وجود دارد. التهاب عضله قلب در اثر عفونت‌های ویروسی یا سایر بیماری‌ها که باعث آسیب قلب می‌شود نیز می‌تواند در ایجاد مشکلات قلبی و مرگ ناگهانی در جوانان موثر باشد.

 

حتی ورزشکاران جوان از مرگ ناگهانی در امان نیستند

شوک ناگهانی به قلب در اثر ضربه نیز یکی دیگر از عوامل ایجاد شوک شدید قلبی و مرگ افراد به ویژه ورزشکاران جوان است، در بسیاری از ورزش‌ها از جمله هاکی، فوتبال و بسکتبال امکان برخورد توپ با شدت زیاد با قفسه سینه وجود دارد که می‌تواند مسبب حمله قلبی در افراد شود. اولین دلیلی که می توان آن را درنظر گرفت فاکتور های ژنتیکی است. اگر افرادی در خانواده با سابقه حمله قلبی و بیماری های قلبی عروقی وجود داشته باشد، احتمال بروز این گونه بیماری ها در دیگر افراد خانواده هم افزایش پیدا می کند. دیواره شریان های قلبی در این افراد که سابقه وراثتی حملات قلبی را دارند،مستعد جذب چربی هستند و این موضوع ارتباطی به ورزشکار بودن یا نبودن هم ندارد. چربی خون این افراد معمولا بالاست و جداره ی رگ های قلبی شان به مرور نازک می شود.

 

نقش تغذیه در مرگ و میر جوانان جدی است

در بررسی راجع به مرگ ناگهانی جوانان که اخیرا شیوع یافته وقتی به منابع گوناگون مراجعه کنیم تمامی آنها در نهایت به چند مساله مشترک اشاره دارند ؛ در تمام موارد فرد پیش از مرگ سلامت کامل بدنی داشته و عدم سابقه بیماری در این افراد وجود دارد. تقریبا در همه موارد به یکباره دچار شک یا حمله شده و دیگر بازگشتی وجود نداشته است؛ (به عبارتی در گذشته مرگ صدرصدی وجود نداشته است). اکثر افرادی که اینگونه مرگ را تجربه کردند در سالهای جوانی و بین ۳۰ سالگی تا ۴۰ سالگی خود بوده اند. پزشک قانونی در همه موارد پس از کالبد شکافی و نیافتن علتی خاص در نهایت به ایست قلبی اشاره می کند؛ اما دلایل چگونگی رخ دادن مرگها و راههای پیشگیری نسبی واقعا چیست؟ در آسیب شناسی اینگونه مرگ ها مساله مشترک، وجود بیش از اندازه “تغذیه صنعتی” در رژیم غذایی و “عدم تحرک” بوده، همچنین “تنش”، “اضطراب” و “آلودگی صنعتی” نیز در علل شایع این نوع مرگ می گنجد، البته در جوانان ورزشکار شاید بحث عدم تحرک مصداق نداشته باشد چون تصور ما این است که یک جوان ورزشکار همیشه در حال نرمش و تمرین منظم است. هرچند استفاده از مکمل های خوراکی که در بدنسازی ورزشکاران وجود دارد، شاید سهم بیشتری در مرگ ناگهانی این افراد داشته است.

 

دلایل مهم مرگ و میر جوانان

مرگ و میر جوانان می‌تواند به دلایل مختلفی باشد که یکی از مهم‌ترین آنها مرگ و میر به دلیل استرس‌های مختلف است که در زندگی‌های امروزی وجود دارد. یکی از دلایل اصلی استرس جوانان در جامعه به دلیل بیکاری است که باعث می‌شود اضطراب آنها زیاد شود و احتمال سکته و مرگ و میرهای مختلف در آنها افزایش یابد. یکی از پیامدهای مشکلات جوانان و استرس‌های آنها، گرایش آنها به سوی مصرف مواد مخدر و مواد روانگردان است که احتمال مرگ و میر در جوانی را افزایش می‌دهند. یکی دیگر از مواردی که به مرگ و میر در جوانی دامن می‌زند نوع سبک زندگی مردم در عصر حاضر است که باعث اضافه وزن و چاقی آنها می‌شود. از پیامدهای چاقی هم افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت است که تبدیل به یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در جامعه ما شده اند. یکی از پیامدهای مهم زندگی ماشینی عصر حاضر، کم تحرکی افراد است که از سنین پایین آنها را در معرض بیماری‌های مختلفی قرار می‌دهد.

 

سیب زمینی هایی که باعث مرگ می شود!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ