بیماری هایی که علت بوی بد دهان است

faateme1366
بوی بد دهان می تواند شما را خجالت زده کند اما در کنار آن ممکن است منشا آن یک بیماری باشد. برای اینکه بدانید علت بوی بد دهان تان از چیست این مطلب را بخوانید.

 

شیوع بوی بد دهان

به گزارش سایت الودکتر، هالیتوز یا بوی بد دهان مشکل خجالت‌آوری است که قریب به سی درصد از کل جمعیت جهان از آن رنج می‌برند. این مشکل هر چه نامیده شود، در اصل به بوی بدی اشاره دارد که از حفره دهان به مشام می‌رسد. این بوی بد در بیش از 90 % موارد از دهان، گلو و لوزه‌ها نشأت می‌گیرد. اگر چه بوی بد دهان مشکلی است که همگی ما زمانی آن را تجربه کرده یا خواهیم کرد، اما اگر این بوی ناخوشایند پس از مسواک زدن، نخ کشیدن و استفاده از دهانشویه بدون الکل برطرف نشود، باید برای از بین بردن بوی بد دهان به متخصص مراجعه کرد.

 

اولین علت بوی بد دهان

شایع‌ترین علت بوی دهان رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است. باکتری‌هایی که روی دندان‌ها، زبان و لثه‌ها را می‌پوشانند، باعث جمع شدن پلاک، یعنی مواد نرم سفید رنگ روی سطح دندان‌ها، بیماری لثه و پوسیدگی دندان می‌شود. این باکتری‌ها با آب دهان و ذرات غذای باقیمانده در دهان ترکیب می‌شوند و ذرات غذا و پروتئین‌ها را تجزیه می‌کنند. محصول این واکنش گازی با بوی ناخوشایند است. اگر دندان‌ها را مرتب نخ نکشید، باکتری‌ها ذرات غذای گیر کرده بین دندان‌ها را تجزیه می‌کنند و با تولید این گاز بدبو دهان‌تان نیز بدبو می‌شود.

 

این داروها دهانتان را بدبو می کند

مصرف بعضی داروها از قبیل اقلام زیر به بدبو شدن دهان می‌انجامد:

داروهای مورد استفاده برای درمان آنژین

بعضی داروهای شیمی درمانی

داروهای مسکن

 

بوی بد دهان و بیماری ها

بوی بد دهان به ندرت نتیجه ابتلا به بعضی بیماری‌ها است. خشکی دهان عارضه‌ای است که بر میزان جریان بزاق اثر می‌گذارد. با کم شدن آب دهان باکتری‌ها در دهان جمع می‌شود و دهان بدبو می‌شود. بیماری‌های دیگری که باعث بوی دهان می‌شود عبارت است از:

عفونت ریه، گلو یا بینی

برونشیت

سینوزیت

دیابت

ناراحتی‌های کبدی یا کلیوی

رژیم‌های لاغری کم‌کالری، روزه گرفتن و رژیم‌های با کربوهیدرات کم نیز از علل بوی بد دهان محسوب می‌شود.

 

این دلایل بوی بد دهان را چک کنید

1 – دلایل غیر مرتبط با حفره ی دهان

مثل ناراحتی های گوارشی معده، سینوزیت، کم آبی بدن، مصرف پیاز یا سیر و سیگار کشیدن.

 

2 -دلایل مرتبط با حفره ی دهان که به سه بخش تقسیم می شوند

_ دندانها :وجود دندانهای پوسیده یا پرکردن نامناسب دندان ترمیم شده ، در اثر ایجاد گیرغذایی در موارد گفته شده به لثه ی محافظ  دور دندان آسیب می رسد و به خودی خود می تواند موجب بوی بد دهان شود.

1 – جرم های بالا لثه ای:

معمولا” قابل رویت هستند و ممکن است محدود به یک دندان یا گروهی از دندانها شود و نسبت به جرم زیر لثه ای آسیب کمتری می رساند.

2 – جرم های زیر لثه ای:

در زیر لبه لثه قرار گرفته و به راحتی دیده نمی شود و در معایناتی که فرد در دندانپزشکی انجام می دهد این جرم لثه کشف شده و بسیار چسبنده و متراکم هستند و نقش اصلی را در بروز بیماریهای لثه و عاملی  برای بروز بوی بد دهان در افراد می باشند.

_ لثه :با علائم مشخصه خونریزی و قرمزی بافت لثه که در اثر مسواک زدن غیر صحیح و خارج نشدن مواد غذایی از لثه، بوی بد دهان را نیز به همراه خواهد داشت.

_ زبان :در گروه اندکی از افراد، بلند بودن جوانه های چشایی ( پرزهای زبان ) در بخش انتهای زبان می تواند عاملی برای ایجاد بوی بد دهان باشد که با مسواک زدن روی زبان معمولا” بوی بد دهان از بین می رود.

 

این بیماری ها ممکن است باعث بوی بد دهان می شود

برخی از مشکلات پزشکی هم می‌توانند باعث بدبو شدن تنفس شوند. ” خشکی دهان ” یا گزروستومیا، بیماری است که در آن، دهان شما بزاق کمتری ترشح می‌کند و موجب رشد باکتری در دهان شده و در نهایت تنفس را بدبو می‌کند. خشکی دهان، ممکن است به‌خاطر بعضی از داروها، مشکلات غده بزاقی و یا تنفس مدام با دهان به جای بینی باشد. افراد سالمند، بزاق کمتری تولید می‌کنند که منجر به مشکلات بیشتری می‌شود. اگر شما از خشکی دهان رنج می‌برید، دندانپزشک‌تان می‌تواند تولید کننده بزاق مصنوعی را برای‌تان تجویز کند، یا درمان‌های دیگری را پیشنهاد دهد.

بیماری‌های دیگری که موجب تنفس بدبو می‌شوند شامل عفونت‌های گلو، بینی یا ریه‌ها؛ سینوزیت؛ برونشیت؛ یا بیماری‌های کبد و کلیه می‌شود. اگر دندانپزشک شما تشخیص داد که دهان شما سالم است، باید به پزشک خانواده‌تان یا یک متخصص مراجعه نمایید تا دلیل این مشکل را پیدا کند.

آسان ترین روش از بین بردن بوی سیر دهان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ