وقتی استرس دارید این کارها را نکنید!

atoosamirzavandi
وقتی میزان استرس‌مان بالاست، خرید کردن می‌تواند یک تسکین قوی و فوری ایجاد کند، مخصوصا برای خانم‌ها. به این حالت، خرید درمانی گفته می‌شود.

استرس وقتی به سراغ افراد می آید تصمیم گیری را دچار اخلال می کند و افراد به کارهایی دست می زنند که بعد از گذر زمان شاید از آن ها راضی نباشند. در این مقاله به دو کار که نباید هنگام استرس انجام داد و طریقه ی از بین بردن استرس اشاره شده است.

 

خوردن هیجانی

وقتی استرس داریم احتمال اینکه بدون احساس گرسنگی، غذا بخوریم یا غذاهای ناسالم را انتخاب کنیم (فورا حال‌مان را خوب می‌کنند اما بعد از مدت کوتاهی، اُفت ناگهانی انرژی باعث احساس بدمان می‌شود) بیشتر می‌شود.

 

تمایل به خوردن هیجانی به ما کمک می‌کند در عرض مدت کوتاهی احساس بهتری پیدا کنیم، علاوه بر این، لذت بردن از یک دسر خوشمزه می‌تواند یکی از خوشی‌های زندگی باشد که حال‌مان را خوب کند، اما زیاده‌روی کردن در مصرف این خوراکی‌ها می‌تواند باعث لطمه زدن به سلامتی شود، مثلا افزایش وزن، نوسانات خلقی، کاهش انرژی و سایر پیامدهای منفی، از نتایج تغذیه‌ی نادرست هستند. این پیامدها نیز می‌توانند استرس بیشتری تولید کنند!


این بار اگر دیدید دلیل گرایش به خوردن‌تان چیزی غیر از گرسنگی است، یک لحظه مکث کنید و ببینید چه کار قرار است بکنید و آیا می‌توانید این چرخه‌ی معیوب را بشکنید. این راهکارها به شما کمک می‌کنند خوردن هیجانی را متوقف کرده و در زمان استرس، راههای مفیدتری را در پیش بگیرید.

 

خرید درمانی
وقتی میزان استرس‌مان بالاست، خرید کردن می‌تواند یک تسکین قوی و فوری ایجاد کند، مخصوصا برای خانم‌ها. به این حالت، خرید درمانی گفته می‌شود. البته خرید کردن فواید خاص خودش را دارد؛ خریدن چیزهای کوچک که باعث شادی ما می‌شوند می‌تواند ابزاری مفید و انگیزشی برای زمانی باشد که قصد ایجاد تغییرات سالمی را داریم، یا روحیه‌ی ما را بهتر کند، به شرط آنکه خریدن کردن‌‌ ِ ما، تحت کنترل‌مان باشد.


مشکل اصلی زمانی ایجاد می‌شود که خرید کردن آنقدر تکرا شود یا آنقدر سراغ چیزهای گرانقیمت برویم که هزینه‌های آن، به فوایدش نیرزد، این اتفاقی است که فورا می‌افتد! درست مانند زمانی که بدون احساس گرسنگی غذا می‌خوریم، ممکن است چیزهایی را بخریم که نیازی به آنها نداریم، و در واقع فقط تحت تاثیر استرس، خرید می‌کنیم! این عادت می‌تواند دردسرهای مالی ایجاد کرده و در معرض احساس خشم، فرسودگی و افزایش استرس قرار بگیریم.

 

 راه های کنترل استرس

روش تمرینات آرام سازی:

– ابتدا به یک مکان خلوت بروید روی صندلی بنشینید و پشت خود را صاف نگه دارید. کف پاها را روی زمین بگذارید و دست‌ها را روی ران قرار دهید.

 

– ابروها را تا جایی که می‌توانید به طرف بالا بکشید و در این حالت نگه دارید. سپس به آهستگی رها کنید.

 

– چشم‌ها را محکم ببندید و پلک‌ها را روی هم فشار دهید در این حالت نگه دارید. سپس به آهستگی چشم‌ها را باز کنید.

 

– زبان خود را به سقف دهان فشار دهید آن را چند ثانیه نگه دارید. سپسبه آهستگی رها کنید.

 

– دندان‌های خود را روی هم به مدت چند ثانیه فشار دهید، سپس به آهستگی رها کنید در صورتی که دندان مصنوعی دارید این حرکت را انجام ندهید.

 

– شانه‌ها را بالا بکشید و سفت نگه دارید. سپس به آهستگی رها کنید.

 

– دست راست را مشت کنید و ساعد را روی بازو خم کنید و محکم فشار دهید در این حالت نگه دارید سپس به آهستگی رها کنید این حرکت را با دست چپ نیز انجام دهید. یک نفس عمیق بکشید و ریه خود را از هوا پر کنید و نفس خود را حبس کنید ودر این حالت به شکم خود فشار آورید. سپس به آهستگی نفس خود را بیرون دهید و ریه را کاملا خالی کنید.

 

– کتف‌ها را تا جایی که می‌توانید به عقب ببرید و فشار دهید و در این حالت سفت نگه دارید، سپس به آرامی رها کنید.

 

– پای راست را صاف نگه دارید و پنجه پا را به طرف بیرون بکشید و در این حالت نگه دارید بعد پنجه پا را به طرف خود خم کنید و پا را سفت در این حالت نگه دارید، سپس به آهستگی پا را زمین بگذارید. این حرکت را با پای چپ تکرار کنید.

 

– زانوی راست را خم کنید و ران را تا جایی که می‌توانید بالا بیاورید و سفت نگه دارید، سپس به آهستگی پا را زمین بگذارید این حرکت را با پای چپ تکرار کنید.

 

راهکارهایی برای کنترل استرس و اضطراب

مهارت های کنترل استرس

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ