اگر موهایی آسیب دیده دارید این مطلب را حتما بخوانید

pegiu
موهای اسیب دیده نیاز به مراقبت دارند .اگر سما ه موهایی آسیب دیده دارید این مطلب را بخوانید

موهایی سالم با مراقبت هایی درست

موهای سالم و زیبا همیشه از فاکتور های زیبایی محسوب می شوند.اما گاهی برای زیبا کردن موها راه هایی را در پیش میگیریم که مو دچار آسیب های جدی میشود.برای آنکه موهای آسیب دیده را بهبود ببخشیم باید مراقبت های ویژه ای را برای موهایمان شروع کنیم.این مراقبت ها را می توانید در ادامه مطلب الودکتر یخوانید

راهکارهایی برای موهای آسیب دیده

همیشه از یک شانه دندانه درشت استفاده کنید : برای جلوگیری ازشکستگی موها با یک شانه دندانه درشت شانه بزنید و همیشه از نوک موها شانه زدن را شروع کنید و کم کم و آهسته به سمت ریشه ها بروید تا موها به هیچ وجه کشیده نشوند .
از لوازم آرایش موی با کیفیت استفاده کنید : تا جاییکه امکان دارد از اتوی مو ، سشوار ، بابلیس و یا هر سیله ی حرارتی دیگر استفاده نکنید و یا اگر هم میخواهید با این وسایل روی مو ها کار کنید از لوازم مرغوب با نام تجاری معتبر و با کمترین درجه حرارت استفاده کنید تا در طول زمان موی شما با سوختگی و خشکی مواجه نشود .

با موهای خود به ملایمت رفتار کنید : موهای شما مانند یک پارچه گران قیمت هستند که باید از آنها مراقبت کنید تا موی سالم و زیبایی داشته باشید .

موها را هیچگاه بیش از حد نکشید و محکم نبندید . موها تحمل کشیدن و سفت شدن را ندارند . مخصوصا بعضی از خانمها عادت دارند موها را دم اسبی، و محکم و بیش از حد موهایشان را سفت و کشیده میبندند .

اولا سعی کنید موها را با هیچ وسیله ای نبندید . سعی کنید در هر حالتی موها را یا باز بگذارید و یا شل ببافید .

استفاده از اسید فولیک و بیوتین : اسید فولیک و بیوتین به معنای واقعی کلمه مواد مغذی برای ساخت پروتئین هایی هستند که رشته های مو را تشکیل میدهند .

نشان داده شده است که این ویتامینها مکمل سلامت مو هستند و روی طول و ضخامت مو تاثیر زیادی دارند .بنابراین به آنچه که در طول روز میل میکنید دقت داشته باشید .

اسید فولیک به تولید گلبولهای قرمز خون کمک میکند و قدرت رشد مو را نیز افزایش میدهد .

مواد غذایی سرشار از اسید فولیک عبارتند از : سبزیجات با برگ سبز ، پرتقال ، سویا و گندم .بیوتین علاوه بر تقویت موها ناخن ها را نیز تقویت میکند که در عدس ، نخود ، تخم آفتابگردان ، گردو ، دانه های سویا و برنج قهوای وجود دارد .

موها را فقط به حالت طبیعی خشک کنید : بعد از شستشو موها را به آرامی با دو انگشت گرفته و تکان دهید تا آب اضافی آن گرفته شود سپس از یک حوله خشک برای پیچیدن موها استفاده کنید و حداکثر تا 1 ساعت موها را داخل حوله نگه دارید و بعد از آن بگذارید تا موها به حالت طبیعی خشک شوند .

میتوانید حوله ای پشت خود قرار دهید تا لباس شما خیش نشود. اگر موها را صد درصد به حالت طبیعی و با هوای آزاد خشک کنید هیچ آسیبی به موها نزدید .

اما اگر مجبور شدید از سشوار استفاده کنید میتوانید با درجه ی خیلی کم فقط پشت گردن ، پشت گوشها و جلوی پیشانی را خشک کنید .

محدود کردن خدمات مخرب : از رنگ کردن پی در پی موها بپرهیزید ، از فر کردن یا صاف کردن موها بپرهیزید و یا حداقل بعد از هر عملی که روی موها انجام دادید تا 48 ساعت بعد ، به جز تقویت کردن موها از هیچ روش دیگری استفاده نکنید .

کوتاهی منظم موها : هر یک ماه و یا حداقل هر دوماه یکبار باید موها را به اندازه یک سانت کوتاه کنید . فقط مطمئن شوید که نوک همه موها را قیچی زده اید . با این روش موهای شما همیشه سرحال و شاداب به نظرمیرسد .

استفاده از نوع مناسب شامپو : از شامپوهای مرغوبی که متناسب با نوع موهای شما هستند استفاده کنید .نوع پوست و موی خود را تشخیص دهید و یا از یک متخصص کمک بگیرید و شامپویی که مناسب نوع موی شما هست استفاده کنید .
از شامپوهایی که خاصیت بازسازی ، تغذیه ، مرطوب کنندگی ، ویتامینه و پروتئینه دارند استفاده کنید .
دوست نازنینم اگر پوست و موی خشکی دارید از شامپوهایی که حاوی روغن زیتون هستند استفاده کنید و یا مقداری از روغن زیتون را با شامپوی خود مخلوط کنید و موها را شستشو دهید .

استفاده مکرر و منظم از ماسک موی مطبوع گیاهی : ماسک مو ها باعث درمان و ترمیم عمیق موها میشوند . حد اقل هفته ای 3 بار از ماسکهای گیاهی آبرسان استفاده کنید .

برخی از ماسکها را میتوانید روی موهای خشک استفاده کنید اما بعضی دیگررا باید در حمام و بعد از شستشوی موها استفاده کنید .

هنگام استفاده از ماسک موها دقیقا مانند عمل رنگ کردن استفاده کنید ماسک مو را با قلم رنگ از نوک تا ریشه روی موها بزنید و در آخر با کلاهدوش و یا کلاه رنگ بپوشانید سعی کنید بیشتر مواد را به نوک موها بزنید،و بعد از مدت مشخص شده موها را آب بکشید .

استفاده از روغن های گیاهی روی موها : حداقل هفته ای دوبار موها را با روغن زیتون و یا روغنهای گیاهی دیگر ماسک کنید و کمی ماساژ دهید. روغن زیتون را ده تا دوازده ساعت میتوانید روی موهای خود نگه دارید و سپس با آب ولرم و شامپوی ملایم بشویید .

ماسک روغن زیتون را شب ها قبل از خواب استفاده کنید و صبح روز بعد بشویید .روی سر از کلاه دوش ویا کلاه رنگ استفاده کنید و روی بالش خود پارچه یا حوله ای بیاندازید تا چرب نشود .

روش استفاده از ماسک روغن زیتون : یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را کم کم کف دستها بریزید و به نوک موها بزنید و کم کم به سمت ریشه ها بروید همه ی موها را کاملا به روغن زیتون آغشته کنید . سعی کنید روغن بیشتری به نوک موها بزنید .

مقداری موها را با ملایمت ماساژ دهید و بعد از چند دقیقه موها را با کلاه رنگ بپوشانید و صبح روز بعد دوش بگیرید و با شامپوی ملایم موها را شامپو بزنید .

اگر شما به روغن زیتون دسترسی ندارید برخی گزینه های دیگری هموجود دارند که میتوانید از آنها استفاده کنید مانند : روغن آووکادو مرطوب کننده است و برای موهای خشک و مجعد بسیار مناسب و ایده آل است .

روغن کرچک کمی خشک است و برای موهای چرب و همچنین موهای شکننده و آسیب دیده بسیار مناسب است .روغن نارگیل مرطوب کننده و براق کننده است و برای تمامی انواع مو مناسب است . روغن نارگیل موها را نرم و براق میکند .

روغن جوجوبا برای موهای چرب ایده ال است .روغن کنجد برای تمامی انواع مو مناسب است و موها را نرم و درخشنده تر میکند .

روغن آرگان برای تمامی انواع موها مناسب است ، موها را نرم و براق میکند و ضد شوره نیز میباشد. روغن ارگان یک مرطوب کننده ی بسیار قوی است که موخوره را از بین میبرد و رطوبت را به موها باز میگرداند و
همچنین موهای فر را صاف و نرم و براق میکند . روغن آرگان برای جوانسازی پوست نیز تاثیر شگفت انگیزی دارد و یک انتیاکسیدان بسیار قوی میباشد .

روش استفاده از روغنهای درمانی : نصف فنجان روغن و یا یکی از روغنهای گفته شده را روی حرارت غیر مستقیم مانند روی بخار کتری قرار دهید تا کمی گرم شود و نه داغ .روغن را یا با دست و یا با قلم رنگ از نوک موهاتا ریشه ها بزنید . دقت کنید که همهی موها به روغن آغشته شده باشند.

اگر پوست چربی دارید روغن را به پوست سر نزنید .سپس موها را کمیماساژ دهید و موها را با کلاه رنگ بپوشانید و حداقل دو ساعت تا حداکثردوازده ساعت روغن را روی سر خود نگه دارید و بعد با آب ولرم و شامپوی ملایم موها را بشویید .

اگر موهای ضعیفی دارید برای تقویت موها میتوانید به روغن زیتون مواد زیر را اضافه کنید

یک قاشق مرباخوری روغن چریش

 – یک قاشق مرباخوری ژل وسط برگ آلوئه ورا

– پنج قطره روغن دانه هویچ

استفاده از روبالشی ساتن یا ابریشمی : روبالشی های پنبه و کتان ممکن است مقرون به صرفه باشند اما بافت درشت آن میتواند موها را بکشد و خرد و شکننده کند و در نهایت باعث موخوره شود .

بنابراین روی یک روبالشی ساتن و یا ابریشمی برای خود سرمایه گذاری کنید و سعی کنید حداقل از یک روبالشی ساتن استفاده کنید .

شال وروسری ساتن یا نخی ؟ : این موضوع درباره شال و روسری و چادری که شما خانمهای نازنین استفاده میکنید هم صدق میکند . بنابراین حتما از یک روسری یا شال ساتن و یا ابریشمی استفاده کنید . زیر چادر هم میتوانید از روسری های ساتن یا ابریشمی استفاده کنید و دیگر نگران جنس چادر خود نباشید .

از مواد غذایی حاوی پروتئین بیشتر مصرف کنید : پروتئین برای تقویت موی سالم بسیار ضروری و لازم است . استفاده از مواد مغذی پروتئین دار باعث جلوگیری و درمان موخوره میشود و موها را قویتر و محکم تر میکند .
مواد غذایی پروتئین دار عبارتند از :
– لوبیا
– فرآورده های لبنی مانند پنیر – شیر – ماست
– تخم مرغ
– ماهی و غذاهای دریایی از جمله ماهی پهن بزرگ – ماهی آزاد -ماهی تن- گوشت از جمله مرغ – گوشت گاو بدون چربی – بوقلمون – گوشت گوساله – گوشت گوسفند
– آجیل و دانه ها مانند پسته و تخم کدو تنبل
– محصولات مبتنی بر سویا و شیر سویا

مواد غذایی حاوی ویتامین و بیوتین بخورید : مانند پروتئین ها ، ویتامینها نیز برای سلامت و تقویت موها بسیار مهم و ضروری هستند .

سعی کنید مرکبات – کلم بروکلی و اسفناج را به رژیم غذایی خود اضافه کنید که سرشار از ویتامین C هستند .

و برای جذب بیوتین بیشتر میتوانید توت ها – ماهی ها – آجیل و بادام زمینی را در برنامه غذایی خود بگنجانید .

محافظت موها از آسیب های زیست محیطی : ممکن است لزوما موخوره و آسیب های مو را از بین نبرد ولی میتواند از به وجود آمدنشان جلوگیری کند و همچنین رعایت نکردن آن باعث آسیب پذیری موها و ایجاد موخوره شود .
– در زمستان موها را با کلاه و شال گردن بپوشانیم زیرا هوای سرد نیز مانند آفتاب میتواند به موها آسیب جدی بزند .
– در یک روز گرم و آفتابی تابستان وقتیکه میخواهید از منزل خارج شوید از یک اسپری موی محافظت از اشعه ی UV به موها بزنید – دقیقا مانند ضد آقتاب برای پوست – .
– هنگام شنا در استخر موها را کاملا با کلاه شنا بپوشانید تا کلر به موی شما آسیب نزند . کلر موها را کاملا خرد میکند و از بین میبرد پس مراقب موهایتان در استخرها باشید .

از محصولات موی حاوی سولفات ، سیلیکون ، پارابن اجتناب کنید : این مواد بسیار مضر هستند و موجب خرد شدن و موخوره شدید در موها میشوند .
سولفات ها گاهی اوقات به عنوان سولفیت ذکر شده اند ، اینها مواد پاک کننده ی خشنی در تمیز کردن موها هستند .
سولفات ها برای ایجاد کف بیشتر در برخی از شامپو ها استفاده میشوند که باعث از بین رفتن چربی های طبیعی مو میشوند و موها را خشک و شکننده میکنند .

سیلیکون پلاستیک است که موها را صاف میکند . متاسفانه تجمع سیلیکون میتواند منجر به فلج شدن موها و مرده به نظر رسیدن موها شود .
پارابن ها مواد نگهدارنده هستند و ممکن است به سرطان منجر شوند .بنابراین بهتر است از پارابن ها کاملا اجتناب کنید .

اجتناب از گرمای بیش از حد برای آرایش موها : برای حالت دادن و آرایش موها از کمترین درجه حرارت سشوار استفاده کنید . هر چند تا حد امکان از دستگاههای حرارتی برای آرایش موها نباید استفاده کنید .زیرا گرمای بیش از حد موها را خشک و شکننده میکند و همین خشکی و از دست دادن آب و رطوبت باعث موخوره و خرد شدن موها میشود
سعی کنید قبل از استفاده از اتو و دستگاههای دیگر از اسپری های تقویت کننده و محافظ مو استفاده کنید .
شانه زدن صحیح موها : همیشه موها را از نوک مو شانه بزنید و کم کم به سمت ریشه بروید و خیلی آرام و با ملایمت شانه بزنید .

هیچگاه هنگام شانه زدن موها را نکشید .گیر کردن و کشیده شدن موها باعث پارگی و ایجاد موخوره میشود .

موها را دسته دسته کوچک جدا کنید شانه بزنید و بعد به سراغ دستهبعدی بروید .و از یک برس گرد و یا شانه دندانه درشت استفاده کنید .

طرز استفاده از ماسک مو

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ