جلوگیری از پوکی استخوان با این دانه ی روغنی

atoosamirzavandi
کنجد حاوی روی است که تراکم و سلامت استخوان را تقویت‌می‌کند.

پوکی استخوان یکی از مشکلاتی است که با افزایش سن گریبان گیر عده ای بخصوص خانم های یائسه می گردد. با خوردن مواد غذایی مقوی از جمله کنجد می توان از پوکی استخوان جلوگیری کرد. در این مقاله درمورد خواص کجند بیشتر اطلاعات کسب کنید.

 

محافظت از سلامت قلب

تحقیقات نشان داده است که لیگنان‌ها به بهبود وضعیت چربی‌ها کمک می‌کنند و در تنظیم کلسترول و فشار خون مؤثرند. لیگنان‌ها سِرم خون و سطح کلسترول کبد را پایین می‌آورند و به‌طور طبیعی باعث کاهش کلسترول می‌شوند، به همین دلیل گاهی پژوهشگران مواد شیمیایی موجود در دانه‌های کنجد را «عامل هیپوکلسترولُمی» می‌دانند. مشخص شده است که مصرف پنجاه گرم پودر دانه‌های کنجد به‌مدت پنج هفته، تأثیرات مثبتی روی سطح کلی کلسترول، کلسترول LDL، نسبت LDL به HDL و وضعیت آنتی‌اکسیدانی دارد.

 

بهبود فشار خون

روغن کنجد را یک ضد فشار خون قوی می‌دانند چون می‌تواند به تنظیم فشار خون کمک کند. در سال ۲۰۰۶ پژوهشی به‌منظور بررسی تأثیر مصرف روغن کنجد انجام و مشخص شد که کنجد یک خوراکی طبیعی و بسیار مفید است که می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد. محققان بعد از پیگیری نشانه‌های مختلف در ۳۲ بیمار مبتلا به فشار خون که در سنین ۳۵ تا ۶۰ سال قرار داشتند و روغن کنجد را به‌عنوان تنها روغن خوراکی مصرفی‌شان به‌مدت ۴۵ روز استفاده کرده بودند، دریافتند روغن کنجد در کاهش فشار خون، کاهش پراکسیددار شدن لیپید و افزایش وضعیت آنتی‌اکسیدانی در بیشتر این بیماران مؤثر بوده است.

 

تنظیم هورمون‌ها

پژوهش‌ها نشان می‌دهند کنجد می‌تواند روی تولید هورمون‌های جنسی تأثیر مثبتی بگذارد چون موجب سوخت‌وساز بهتر اسیدهای چرب خصوصا در خانم‌های یائسه می‌شود. مطالعه‌ای که نتایج آن در «The Journal of Nutrition» منتشر شده است، نشان می‌دهد هضم کنجد تأثیر مثبتی بر چربی‌های خون و وضعیت آنتی‌اکسیدانی در زنان بزرگسال دارد که درنهایت هورمون‌های جنسی را تحت تأثیر مثبت قرار می‌دهد. سسامین که یکی از لیگنان‌های کنجد است، توسط میکروفلورای روده‌ای به انترولاکتون تبدیل می‌شود که یک ترکیب فیتواستروژنی با عملکرد شِبه استروژنی بالاست. علاوه بر این، سسامین منجر به فعالیت متابولیسمی داخل روده‌ای می‌شود که مشابه همین عملکرد در لیگنان‌های تخم کتان هم یافت شده است.

 

در این تحقیقات ۲۶ خانم یائسه طی یک دوره‌ی پنج هفته‌ای، روزانه ۵۰ گرم پودر دانه‌ی کنجد مصرف کردند و تأثیر کنجد روی هورمون‌های جنسی، میزان اکسیداسیون و چربی آنها مورد بررسی قرار گرفت. پس از ۵ هفته، بهبودهایی در پیوندهای هورمون‌های جنسی سِرم در آنها مشاهده شد و همچنین سطح کلی‌ کلسترول‌شان کاهش و وضعیت آنتی‌اکسیدانی‌شان هم بهتر شده بود. دانه‌های کنجد به‌دلیل غنی بودن از مواد مغذی مهم، پروتئین و چربی‌ها، برای بارداری سالم نیز یک غذای فوق‌العاده محسوب می‌شوند.

 

کم‌خونی را درمان‌می‌کند

کنجد، مخصوصا نوع سیاه آن، سرشار از آهن است. بنابراین، به افرادی که دچار کم‌خونی و ضعف هستند، بسیار توصیه‌می‌شود.

 

سلامت استخوان

کنجد حاوی روی است که تراکم و سلامت استخوان را تقویت‌می‌کند. کمبود این ماده معدنی می‌تواند باعث پوکی استخوان در لگن و ستون فقرات شود. کنجد، منبعی عالی از کلسیم است که ماده معدنی حیاتی برای سلامت استخوان‌هاست.

 

سلامت دهان و دندان

دانه و روغن کنجد ازطریق رفع پلاک دندانی و سفیدکردن دندان به تقویت سلامت دهان و دندان کمک‌می‌کند. چرخاندن روغن کنجد در دهان، می‌تواند مقدار جهش‌های استرپتوکوکوس را در دندان و بزاق دهان کاهش‌داده و سلامت کلی آن را افزایش‌دهد.

 

درمان اضطراب

کنجد، حاوی مواد مغذی متعددی است که خواص کاهش استرس دارند.

ماده معدنی مانند منیزیم و کلسیم، با تنظیم عملکرد ماهیچه- مانند انقباض و انبساط- مانند ضد اسپاسم عمل‌می‌کند.

تیامین (ویتامین B۱) دارای اثر آرامبخش است که به عملکرد درست اعصاب کمک‌می‌کند. کمبود این ویتامین می‌تواند باعث اسپاسم عضلانی، نوسان خلق‌وخو و افسردگی شود.

تریپتوفان، یک اسیدآمینه ضروری است که در تولید سروتنین نقش‌داردو سروتنین یک پیام‌رسان عصبی است که درد را کاهش‌داده و الگوی خواب و خلق‌وخو را کاهش‌می‌دهد. ناکافی‌بودن تولید و انتقال سروتونین در مغز می‌تواند باعث اضطراب و افسردگی ‌شود.

 

سلامت چشم

با استناد به داروسازی سنتی چینی، ارتباطی قوی میان دستگاه‌های داخلی و بخش‌های خارجی بدن مانند چشم‌ها و کبد وجوددارد.

کبد، خون را ذخیره‌می‌کند و چون شاخه‌ای از کانال‌های کبد به چشم‌ها می‌رود، کبد می‌تواند خون را به چشم‌ها فرستاده و از عملکرد آنها پشتیبانی‌کند.

کنجد سیاه، برای کبد مفید است زیرا خون کبد را افزایش‌داده و بدین‌طریق، چشم‌ها را تغذیه‌می‌کند. تاثیرات درمانی این کنجد به درمان تاری دید و خشکی و خستگی چشم کمک‌می‌کنند.

 

خواص کنجد در بارداری

دانه کنجد از جمله دانه های روغنی سرشار از اسیدهای چرب اشباع ‌نشده می باشد. ۷۵ درصد دانه کنجد را چربی و پروتئین و ۲۵ درصد آن را موادمعدنی، کربوهیدرات ها (قند) و فیبر تشکیل می دهد. کنجد همچنین دارای انواع ویتامین ها، به ویژه ویتامین های گروه B و ویتامین E و مواد معدنی نظیر کلسیم، منیزیم، روی، مس و فسفر است. مقاله «خواص کنجد ۹ خاصیت کنجد برای سلامتی» به خواص کنجد برای سلامت انسان می پردازد، که از آن جمله می توان به کاهش خطر سکته قلبی، پیشگری از سرطان و درمان یبوست اشاره نمود، همچنین کنجد در افزایش توان جنسی در مردان موثر است. در بخشی از مقاله به تاثیر کنجد در تسکین دندان درد خواهیم پرداخت.

 

کاهش کلسترول خون

فیتواسترول های ترکیباتی هستند که در گیاهان یافت می شوند و ساختمان شیمیایی مشابهی با کلسترول دارند. با دریافت میزان مناسبی از فیتواسترول ها، میزان کلسترول خون کاهش می یابد، پاسخ ایمنی تقویت می شود و خطر بروز سرطان های خاص کاهش می یابد.

امروزه به دلیل خواص مهم فیتواسترول ها، اقدام به استخراج آن ها از دانه های سویا، ذرت و گیاهان دیگر می کنند و به عنوان افزودنی در تهیه غذاهای فرآوری شده به کار می برند.

در گزارش هایی که در مورد میزان فیتواسترول گیاهان ارائه شده است، معلوم می شود که کنجد، از غنی ترین مواد غذایی از نظر فیتواسترول هاست. در هر 100 گرم از کنجد 400 تا 413 میلی گرم فیتواسترول وجود دارد.

میزان فیتواسترول در پسته و دانه های آفتابگردان از 270 تا 289 میلی گرم متغیر است و میزان آن در تخمه های کدو تنبل عبارت است از 265 میلی گرم در هر 100 گرم.

خواص بینظیر دانه های کنجد 

با مصرف کنجد کلسترول خود را کاهش دهید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ