آیا سفید شدن زبان خطرناک است؟

sahar.d
گاهی پیش می آید که در آینه می بینید که سطح زبان سفید شده است و شاید باعث نگرانی تان شود. در این مطلب دلایل سفید شدن زبان را بیان می کنیم.

رنگ زبان همواراه یکی از اولین نشانه های سلامتی است که پزشکان به آن اشاره می کنند. رنگ معمول زبان صورتی و پوشیده با پرزهای چشایی است. زمانی که رنگ زبان شما تغییر می کند می تواند از یک مشکل در بدن خبر دهد، البته تغییر رنگ زبان همواره نشان دهنده بیماری نیست و گاهی به دلیل مصرف خوراکی خاصی رنگ زبان تغییر می کند. در ادامه این مطلب به بررسی دلایل سفید شدن رنگ زبان می پردازیم.

علت سفیدی زبان چیست؟

متخصصان اطفال به پریدگی رنگ زبان که می‌تواند از رنگ سفید تا خاکستری را شامل شود، به عنوان نشانه‌ای برای بررسی سلامت سیستم گوارشی کودک بسیار توجه می‌کنند. به اعتقاد این متخصصان، معمولا چنین تغییر رنگی در زبان، بیشتر در اطفال بالای یک سال به چشم می‌خورد و علت آن رژیم غذایی نادرست و مشکلات گوارشی ناشی از آن است.

این بچه‌ها معمولا روده تنبلی دارند و عمل بازدم را به راحتی انجام نمی‌دهند. در رژیم غذایی آن‌ها از فیبر غذایی به اندازه کافی استفاده نمی‌شود و خشک شدن زبان این کودکان نیز به علت کم بودن ترشح غدد بزاقی و آب بدن است.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که؛ تغییرات بافت زبان در برخی موارد مادرزادی است و به بیماری خاصی برنمی‌گردد.

 برخی از افراد به صورت ژنتیکی دارای زبان‌های پرزدار هستند، بدون آن‌که دچار بیماری خاصی باشند. همچنین زبان برخی افراد در نقاط مختلف، دارای چند رنگ است که به آن زبان جغرافیایی می‌گویند.

جدای از این موارد، تغییرات رنگ و بافت زبان تنها در چند مورد باید جدی گرفته شود: در هنگام بروز بیماری قارچی برفک (بروز لکه‌های سفید روی زبان)، به دنبال رعایت نکردن بهداشت و مصرف دخانیات و مواد مخدر و نیز به علت بیماری‌هایی، چون ایدز که با نقص سیستم ایمنی بدن همراه است.

سفیدی زبان می‌تواند در اثر التهاب و عفونت پرز‌های چشایی در سطح زبان ایجاد شود. قرار گرفتن باقیمانده غذاها، باکتری‌ها و سلول‌های مرده در بین پرز‌های چشایی ملتهب باعث سفیدی زبان می‌شود.

اما تغییرات رنگ و بافت زبان در مواردی بسیار، هشداردهنده و نشان‌دهنده احتمال بروز بیماری‌های خطرناکی، چون سرطان حفره دهان و زبان یا بیماری‌های مزمن کلیوی و کبدی است، ولی در برخی موارد نیز تغییر رنگ زبان نشانه بیماری نیست و نیاز به درمان خاصی نیز ندارد که سفید شدن سطح زبان از این موارد است.

  • اگر روی زبان زخمی ایجاد شود که بیش از دو هفته بماند، نیاز به بررسی جدی دارد، چراکه می‌تواند نشانه اولیه‌ای از سرطان حفره دهان و زبان باشد.

عواملی که سبب سفیدی زبان می‌شود؟

ازجمله مشکلات بهداشتی که باعث سفیدی زبان می‌شود، باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • خشکی دهان که ناشی از نفس کشیدن و خوابیدن با دهان باز است
  • درست مسواک نزدن و عدم استفاده از نخ دندان
  • تمیز نکردن زبان
  • دی‌هیدراته شدن یا کم‌آبی بدن
  • تحریک زبان با لبه‌های تیز دندان، دندان مصنوعی و پروتز یا براکت‌های ارتودنسی
  • مصرف منظم الکل
  • مصرف، کشیدن و جویدن تنباکو

لکه های سفید روی زبان بسیار خطرناک هستند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ