علت تلخی دهان چیست؟

atoosamirzavandi
مصرف برخی داروها ممکن است باعث تلخی دهان شود.

تلخی دهان مشکلی است که گاهی با خوردن بعضی از خوراکی ها ایجاد می شود و ممکن است تا مدتی ما را رها نکند. در این مقاله به بررسی عوامل تلخی دهان و راه های درمان آن پرداخته ایم.

 

رعایت نکردن بهداشت دهان‌ودندان

یکی از مهم‌ترین دلایل تلخی دهان است. رعایت نکردن بهداشت دهان باعث افزایش احتمال عفونت و بروز بیماری‌های لثه و مشکلاتی مانند عفونت دندان و ورم لثه می‌شود که همگی موجب تلخی دهان هستند.

مصرف دارو

مصرف برخی داروها ممکن است باعث تلخی دهان شود. این داروها اغلب شامل داروهایی هستند که برای درمان بیماری‌های قلبی‌عروقی و بیماری‌های با ریشه‌ی روان‌شناختی تجویز می‌شوند. برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها مانند آلوپورینول و بعضی داروهای ضدافسردگی هم ممکن است تلخی دهان به همراه داشته باشند.

مولتی‌ویتامین‌ها و مکمل‌ها: انواع خاصی از مولتی‌ویتامین‌ها و مکمل‌ها هم ممکن است باعث تلخی دهان شوند. این مکمل‌ها اغلب دارای مقدار زیادی روی و مس هستند. مکمل‌های آهن هم منجربه تلخی دهان می‌شوند. خوشبختانه با پایان مصرف مکمل‌ یا مولتی‌ویتامین مشکل تلخی مزه‌ی دهان هم از بین می‌رود. ‌

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن بر غده‌های چشایی تأثیر می‌گذارد که نتیجه‌ی آن تلخی دهان است. تنفس برخی مواد شیمیایی مانند مواد نفتی و بنزین احتمال بروز تلخی دهان را افزایش می‌دهد.

 

بارداری

دروان بارداری با تغییرات هورمونی همراه است. برخی از این تغییرات هورمونی باعث تلخی دهان می‌شوند. این مشکل که در زنان باردار رایج است، با خوردن آب‌نبات یا تکه‌ای لیمو به‌سادگی از بین می‌رود.

 

برخی دیگر از دلایل بروز تلخی دهان عبارتند از:

 

    کم‌آبی ‌بدن؛

    خشکی دهان؛

    حساسیت؛

    پولیپ بینی؛

    ترومای دهان یا بینی؛

    براکت‌های ارتودنسی.

 

سوزش سر دل یا رفلاکس معده

یک علت تلخ شدن دهان ، برگشت اسید معده به مری است که میتواند موجب سوزش سردل یا رفلاکس معده شود. دریچه اتصال بین مری و معده به طور معمول باید بسته باشد تا اسید نتواند از معده خارج شود. ولی وقتیکه این دریچه ضعیف شده یا آسیب ببیند، اسیدها خارج شده و موجب یک احساس سوزش در معده و قفسه سینه می شوند. همه این موارد باعث تلخی دهان می شود.

 

کمبود ویتامین

کمبود ویتامین یک علت تلخی دهان است. ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز برای بدن، برای عملکرد درست اندام ها مثل طعم، مزه و بو لازمند. به عنوان مثال روی برای حواس چشایی و بویایی لازم است. به همین خاطر قبل از مصرف مکمل روی، پزشک میزان روی بدن را چک می کندو جالب است بدانید افزایش روی هم می تواند باعث تلخی دهان شود. همچنین یکی دیگر از عواملی که موجب از دست دادن طعم غذاها یا تلخی دهان می شود، کمبود ویتامین B12 است.

 

درمان تلخی دهان

برای درمان تلخی دهان و کاهش علایم آن روشهای زیادی وجود دارد. برخی از این روشها را در این بخش از مجله پزشکی آسان طب به شما معرفی می کنیم.

 

مسواک زدن زبان

برای درمان تلخی دهان زبان تان را هم مسواک بزنید. این کار را میتوانید با خود برس مسواک انجام دهید همچنین برخی مسواک ها پشت شان برجسته است و مخصوص تمیز کردن زبان هستند. مسواک زدن زبان کمک می کند تا باکتری ها و مخمرها که در آن ها جمع شده و طعم ایجاد شده آن ها با ذائقه شما تداخل دارند، از بین بروند. پس سعی کنید بعد از مسواک زدن دندان، زبان تان را هم مسواک بزنید.

 

خوردن خانواده مرکبات

یکی دیگر از روشهای درمان تلخی دهان ، خوردن میوه های خانواده مرکبات است. مخصوصا برای مواردی که علت تلخی دهان پیری، آسیب، بارداری و درمان سرطان است. مرکبات با تقویت و تحریک جوانه های چشایی می توانند به بهبود شما کمک کنند. میوه هایی مانند لیمو، پرتقال و گریپ فروت موجب افزایش میزان بزاق شده و تلخی دهان را کاهش می دهند.

 

بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان از تجمع باکتری ها جلوگیری کرده و طعم بد را در دهان از بین می برد. برای اینکار باید روزی دو بار و ترجیحا بعد از هر وعده غذایی دندان ها را مسواک بزنید. هر بار مسواک زدن باید ۲ الی ۳ دقیقه طول بکشد. این زمان باعث می شود در مورد از بین رفتن باکتری ها، مانده های غذا و پلاک ها مطمین شوید.

 

جوش شیرین

یکی دیگر از روشهای درمان تلخی دهان استفاده از جوش شیرین است. جوش شیرین باکتری هایی که باعث ایجاد مزه تلخ در دهان پس از غذا خوردن می شوند را خنثی می کند. جوش شیرین (بی کربنات سدیم) به طور طبیعی قلیایی است و می تواند به کاهش اسید مضر در دهان کمک کنند. شما میتوانید نصف قاشق چای خوری نمک، یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین و یک فنجان آب گرم را با هم مخلوط کنید و آن را در دهان بچرخانید. همچنین اگر علت تلخی دهان سوزش سر دل باشد میتوانید 1.2 قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب حل کنید. بعد از هر وعده غذایی این محلول را بنوشید.

 دلایل تلخ شدن دهان چیست؟

تلخی دهان در صبح را جدی بگیرید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ