گیاه معطری که با سرطان مبارزه می کند!

atoosamirzavandi
ریحان حاوی گیاه مغذی‌هایی است که می‌توانند به طور طبیعی به جلوگیری از سرطان، از جمله سرطان‌های پوستی، کبدی، دهانی و ریوی که ناشی از مواد شیمیایی هستند، کمک کنند.

ریحان گیاه معطری است که دارای خواص بسیاری در درمان بیماری ها دارد. از جمله خواص درمانی ریحان مبارزه با بیماری سرطان می باشد. در این مقاله بیشتر درمورد ریحان اطلاعات کسب کنید.

 

به عنوان ضدالتهاب عمل می‌کند

ریحان‌ حاوی روغن‌های قدرتمندی است، از جمله اوژنول، سیترونلول و لینالول. این روغن‌ها مهارکننده‌ی آنزیم‌ها هستند و به کاهش التهاب، که ریشه‌ی بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی، آرتریت روماتوئید و مشکلات التهابی روده است، کمک می‌کنند.‌

 

با سرطان مبارزه می‌کند

مطالعات بالینی منتشر شده در نشریه‌ی تغذیه ‌و سرطان نیز نشان می‌دهد ریحان حاوی گیامغذی‌هایی است که می‌توانند به طور طبیعی به جلوگیری از سرطان، از جمله سرطان‌های پوستی، کبدی، دهانی و ریوی که ناشی از مواد شیمیایی هستند، کمک کنند. ریحان قادر است فعالیت آنتی‌اکسیدان را افزایش دهد، تظاهرات ژنی را به شکلی مثبت تغییر دهد، باعث آپوپتوز سلول‌های سرطانی ( مرگ سلول‌های خطرناک) شود و از گسترش تومورهای سرطانی جلوگیری کند.

عصاره‌ی ریحان در مطالعات انجام شده بر روی حیوانات، محافظت علیه سرطان و مرگ‌ومیر را نشان داده است در حالی‌که به صورت گزینشی از بافت و سلول‌های عادی در برابر اثرات منفی درمان‌های سرطان مانند رادیوگرافی یا شیمی-درمانی محافظت می‌کند. یعنی استفاده از عصاره‌ی ریحان می‌تواند به عنوان یک درمان مکمل سرطان مفید باشد، حتی وقتی که شخصی از قبل تحت اقسام درمان‌های سنتی قرار گرفته باشد.

 

حاوی خواص ضدباکتری است

یکی دیگر از خواص روغن ریحان آن است که محافظت علیه رشد باکتریایی  را فراهم می‌کند. در مطالعات، عصاره‌‌ی ریحان در جلوگیری از رشد رشته‌های مقاوم باکتری که به آنتی‌بیوتیک‌ها پاسخ نمی‌دهند نیز مفید است.

وقتی محققان دانشکده‌ی پزشکی لودز لهستان فعالیت ضدباکتری روغن ریحان را علیه باکتری ای‌کولای و سایر باکتری‌های قوی امتحان کردند که از افراد بیمار جمع-آوری شده بودند، نتایج نشان داد که ریحان در عمل علیه رشته‌های باکتریایی و کمک به جلوگیری از رشد آن‌ها موثر است. این امر جوجب شد محققان، چگونگی کمک روغن ریحان و سایر روغن‌های ضدباکتری به درمان عفونت و بیماری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک را ادامه دهند.

 

خواص ضدمیکروبی دارد که با ویروس‌ها و عفونت‌ها مبارزه می‌کند

روغن ریحان علیه طیف وسیعی از باکتری‌ها، قارچ‌ها، کپک‌ها و ویروس‌ها فعالیت ضد میکروبی نشان می‌دهد. یعنی می‌توانید محافظت در برابر ویروس کاندیدا و انواع ناراحتی پوستی را به فهرست بلندبالای خواص ریحان اضافه کنید.

 

مبارزه با افسردگی

خواص ریحان شامل حال کسانی که از اختلالات روانی یا بیماری‌های مربوط به خلق‌وخو، از جمله افسردگی و اضطراب، رنج می‌برند نیز می‌شود. هم‌چنین ریحان از سوی برخی ضدافسردگی در نظر گرفته می‌شود زیرا می‌تواند به شکلی مثبت روی عملکرد مغز در قشر آدرنال تاثیر بگذارد و به تحریک انتقال‌دهنده‌های عصبی تنظیم‌کننده‌ی هورمون‌های مسبب شادی و نشاط‌مان کمک کند.

 

از عملکرد کبد حمایت کرده و بدن را سم‌زدایی می‌کند

مطالعه‌ای منتشر شده در ژورنال مدیسنال‌فود نشان داد که وقتی طی یک دوره‌ی ۵ روزه به موش‌های بیمار عصاره‌ی ریحان داده شد، پیشرفت چشمگیری در تولید آنزیم‌های سم‌زدا داشتند، دفاع آنتی‌اکسیدانی آن‌ها قوی‌تر شد و کاهش تجمع چربی را در کبد تجربه کردند که از علل بیماری‌های کبدی است.

 

به قلیایی کردن بدن کمک می‌کند و گوارش را بهبود می‌دهد

ریحان به تعادل اسید در بدن کمک کرده و سطح پی اچ مناسب بدن را حفظ می-کند. این امر می‌تواند با کمک به رشد باکتری‌های مفید در میکروفلورای معده سبب بهبود گوارش و ایمنی شود، و در عین حال باکتری‌های مضری را که می‌توانند سبب بیماری شوند کاهش می‌دهد.

حتما می‌پرسید سایر خواص ریحان برای گوارش چیست؟ از نظر سنتی، ریحان برای کمک به برطرف کردن نفخ و تجمع آب، کم‌اشتهایی، دردهای شکمی، ریفلاکس اسید، و حتی کشتن کرم‌ها یا انگل‌های شکم استفاده می‌شود.

 

سطح کلسترول را پایین می‌آورد

بر اساس یک مطالعه، ریحان اثر چشمگیری در کاهش سطح کلسترول بدن دارد. مواد شیمایی گیاهی و آنتی‌ اکسیدان‌های موجود در برگ‌های ریحان کلسترل بد را پایین می‌آورد و از انباشتگی کلسترول در رگ‌های خونی که بعدا ممکن است باعث تصلب شرایین شود جلوگیری می‌کند.

 

معده را آرام می‌کند

به همین خاطر است که ایتالیایی‌ها عاشق استفاده از ریحان در وعده‌های غذایی خود هستند. برگ ریحان اثر آرامبخشی دارد که می‌تواند شما را از احساس پر و سنگین بودن معده خلاص کند. همچنین می‌تواند اسید معده را به حداقل برساند و مانع استفراغ شود

 

عفونت قارچی را درمان می‌کند

اگر مشکل پوستی دارید که به خاطر عفونت قارچی به وجود آمده است، کافی است کمی برگ ریحان را بجوید یا روی ناحیه‌ی عفونی شده بمالید. روغن معطر برگ ریحان خواص ضد قارچی دارد که می‌تواند قارچ‌ها را از بین ببرد و رشد آن‌ها را متوقف کند.

 

اسیدیته‌ی بدن را کنترل می‌کند

ریحان این قدرت را دارد که با متعادل کردن سطح pH  که برای حفظ سوخت و ساز و عملکر چند هورمون و آنزیم مفید است اسیدیته‌ی بدن را کنترل کند. همچنین برای حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن نیز مفید است چون باکتری‌های خوب موجود در بدن ما فقط می‌تواند در سطح خاصی از pH  زنده بمانند.

درمان خانگی آکنه با برگ ریحان 

درمان خانگی برای سفید کردن دندان با برگ ریحان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ