این قرص ها لاغر نمی کنند بلکه بیمار می کنند

faateme1366
خیلی افراد بر این باورند که مصرف مداوم ملین ها باعث لاغری آنها می شود و به همین دلیل چه طبیعی و چه صنعتی از این قرص ها استفاده می کنند. غافل از اینکه ضرر این قرص ها از سود آنها بسیار بیشتر است. با ما همراه باشید.

انواع مسهل ها را بشناسید

مسهل های تحریک کننده: این کار را با سرعت بخشیدن به حرکت دستگاه گوارش انجام می دهد.

مسهل های نوع اسمزی: این نوع باعث می شوند که کولون آب را بیشتر حفظ کند که باعث افزایش فرکانس حرکت روده می شود.

مسهل های حجم دهنده زیاد: این ها در بین مواد هضم نشده روده حرکت می کنند آب را جذب می کنند و حجم زیادی را به مدفوع اضافه می کنند.

ملین های سالین: با این ملین ها، آب به روده کوچک کشیده می شود که به ترویج حرکت روده کمک می کند.

ملین های روان کننده: این نوع ملین ها سطح مدفوع و همچنین سطح پوشش روده را برای تسریع حرکت روده می پوشاند.

نرم کننده مدفوع: این اجازه می دهد تا مدفوع آب بیشتری جذب و عبور آن را آسان تر شود.

تاثیرات منفی کوتاه مدت و بلند مدت استفاده از ملین ها

ملین ها می تواند تاثیرات کوتاه مدت و درازمدت بگذارد. این تاثیر از یک فرد به فرد دیگر و بر حسب شیوه زندگی و میزان تغذیه متفاوت است. عوارض کوتاه مدت مصرف ملین ها شامل حالت تهوع، استفراغ و اسهال است. درد شکم در زنان نیز به علت مصرف ملین است بنابراین برای پیش گیری از وخیم تر شدن علایم قاعدگی، از مصرف آن ها صرف نظر کنید. علایم شایع و درازمدت مصرف ملین ها نیز شامل اختلال در کار روده ها و کبد است. علاوه بر آن به علت کاهش میزان آب بدن، فرد دچار کک و مک، جوش و چروک می شود. همچنین به علت دفع الکترولیت های بدن روی پیام رسانی عصبی در بدن تاثیر منفی می گذارد.

مضرات مصرف ملین ها

*مصرف بیش از حد ملین ها قادر است سندرم روده تنبل را باعث شود. در این حالت روده قادر به انجام عملکرد خود نیست. همچنین مصرف زیاد باعث ضعف عضلات روده و کاهش عملکرد مطلوب آن می شود. در نتیجه هنگامی که مصرف ملین را قطع کنید، نه تنها یبوست شما برمی گردد، چه بسا شدیدتر هم شود

*مصرف ملین ها برای مدت طولانی در متابولیزم کلی و روند هضم اختلال ایجاد می کند و باعث دفع آب زیاد از بدن می شود. در این شرایط انرژی بدن نیز کاهش می یابد. با دفع زیاد مایعات احتمال مرگ ناگهانی و آسیب دیدن اعضای حساس و مهم بدن و از کارافتادگی کبد نیز وجود دارد.

* افزایش مدت زمان رفت و آمد به دستشویی که روند عادی زندگی و کار را مختل می‌کند.

* دل دردهای شدید و کرامپ‌های عضلانی در شکم که در برخی موارد جدی نیاز به عمل جراحی پیدا می‌کند.

* آسیب‌های جدی به سیستم گوارشی.

* اسهال مزمن. متاسفانه بعد از مصرف مداوم و طولانی مدت ملین‌ها خطر از بین رفتن کنترل مقعد افزایش می‌یابد و دردسرساز می‌شود.

* نفخ

* دهیدراته شدن بدن یعنی از بین رفتن آب بدن.

* گاز

* حالت تهوع و حتی استفراغ

* خونریزی مقعدی

* ضعف و نرم شدن استخوان‌ها

* بی نظمی عادت ماهانه

* عدم تعادل الکترولیت‌ها که می‌توانند منجر به آریتمی و حملات قلبی شود

* یبوست مزمن

* اعتیاد بدن به ملین‌ها

* در صورتی که داروهای ملین محرک به طور مداوم مصرف شوند، باعث بدتر شدن ضعف، عدم تطابق، سرگیجه و احساس سبکی سر در سالمندان می شوند. 

مصرف ملین در دوران شیردهی

مصرف ملین در دوران شیردهی به نوزاد منعی ندارد و اگر املاح و مواد معدنی بدن شما مانند پتاسیم،‌ کلسیم و سدیم دچار کمبود نشد شما می توانید از ملین برای درمان یبوست خود استفاده کنید. به همین دلیل بهتر است همزمان با مصرف ملین میوه و سبزیجات بخورید تا املاح و مواد معدنی بدن شما از بین نرود. البته در صورتیکه با امتناع و مقاومت نوزاد برای شیر خوردن مواجه شدید، مصرف دارو را کنار بگذارید.

شقاق و یبوست بعد از زایمان، به دلیل تغییرات هورمونی بدن، فشار زایمان و اضافه وزن ایجاد می شود. در درجه اول باید برنامه غذایی خود را اصلاح کنید. مصرف مایعات به ویژه آب و مواد غذایی ملین و حاوی فیبر بویژه میوه و سبزی را بیشتر کنید. همچنین می توانید روزی دوبار در لگن آب ولرم همراه بتادین بنشینید. به تدریج این وضعیت بهبود پیدا می کند.

به طورکلی رژیم غذایی برای لاغر شدن در دوران شیردهی به ویژه در 6 ماهه اول توصیه نمی شود و شما نباید در این دوران رژیم بگیرید.

قوانین مصرف ملین برای کودکان

داروهای ملین نبایستی بدون تجویز پزشک به کودکان زیر شش سال داده شوند، زیرا کودکان نمی توانند علائم خود را به صورت دقیق توضیح دهند.

– قرص بیزاکودیل نباید در بچه های زیر 6 سال مصرف شود، زیرا ممکن است قرص را جویده و در معده ایجاد حساسیت کند.

قانون مصرف ملین در بارداری

بعضی ملین ها به ویژه ملین های حجم دهنده، محتوی مقادیر بالای قند و سدیم می باشند و ممکن است به صورت ناخواسته باعث افزایش فشار خون یا احتباس مایعات در بدن شوند.

بایستی از مصرف ملین های نمکی حاوی منیزیم، پتاسیم و فسفات در نارسایی کلیه خودداری کرد.

ملین های محرک در خانم های باردار ممکن است باعث بروز عوارض جانبی شوند.

– روغن کرچک به علت احتمال بروز انقباضات رحمی، در خانم های باردار نباید مصرف شود.

قرص بیزاکودیل برای چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ