مهمترین علت سرطان پوست را بشناسید

sahar.d
سرطان یکی از اصلی ترین بیماری های قرن اخیر است و تلاش های بسیاری برای درمان آن از سوی محققان صورت گرفته است.

سرطان پوست از شایع ترین سرطان های بدخیم بدن به شمار می رود و در کشور ما یکی از سه سرطان شایع به شمار می رود. یکی از مهم ترین دلایلی که افراد به سرطان پوست مبتلا می شوند، قرار گرفتن در معرض پرتو فرابنفش خورشید است. در ادامه مطلب توضیحات دکتر قمری در رابطه با علت اصلی سرطان پوست می خوانیم.

علت اصلی ایجاد سرطان پوست

دکتر مجتبی قمری، با اشاره به اینکه انجام عملیات زیبایی به صورت علمی وتخصصی خوب است ولی نه به هر قیمت، اظهارداشت: گزارشات بسیار زیادی مبنی بر تخلفات در آرایشگاه ها به انجمن رسیده است که فعالیت های زیبایی مانند لیزر، تزریق ژل و بوتاکس، سولاریوم در اینگونه مراکز غیر قانونی صورت می پذیرد.

وی افزود: انجام مداخلات تخصصی و پزشکی عوارض جبران ناپذیری به همراه دارد که گاهی اوقات منجر به ضایعات غیر قابل جبران و مرگ نیز می شود.
قمری گفت: گزارشی مبنی بر اقدام به جراحی توسط تکنسین های غیر حرفه ای داشتیم که منجر به مرگ شده و همچنین زیبایی را به نحوی برای همیشه از افراد گرفته است که دیگر حتی با پولقابل بازگشت نیست.

وی یاداور شد: پوست یکی از ارگان های محافظتی بدن است و تمام سلول هایی که روی پوست وجود دارد این وظیفه را به صورت زنجیروار انجام می دهند، چنانچه هر یک از اجزای محافظتیپوست دچار اختلال شود چه به دلیل ژنتیکی و محیطی و اقلیمی عملکرد پوست دچار مشکل می شود.

قمری با بیان اینکه آنچه پوست را متمایز می کند عملکردش به عنوان مرز و دفاع برای اندامهای داخلی بدن است و باید در برابر بعضی از آزارها درامان باشد، افزود: لذا موضوع پوست و زیبایی بسیار برای افراد حائز اهمیت است اما در این مراکز غیر مجاز که فعالیتهای غیرقانونی صورت می گیرد عوارض جبران ناپذیری به پوست وارد می شود.

وی گفت: متخصصین پوست کشور آموزش دیده اند که اگر عارضه ای رخ داد چگونه با موضوع برخورد کنند و مسئولیت عملکرد خود را به عهده می گیرند و قانون نیز از آنها حمایت می کند، همانند فردی که گواهینامه رانندگی دارد.

عضو انجمن متخصصین پوست ایران گفت: اگر چه در بعضی مراکز غیر قانونی گاهی تعداد مراجعه کنندگان به دلایل مختلف زیاد است اما آنها آموزش تخصصی برای انجام فعالیت های زیبایی را ندیده اند و مهارت خود را بر اثر آزمون و خطا روی مردم به دست آورده اند.

وی تصریح کرد: ما از وزارت بهداشت ودرمان کشور خواستیم که برای جلوگیری از عوارض جبران ناپذیری که در این مراکز غیر قانونی برای افراد به وجود می آید اقدام به شفاف سازی به منظور آگاهی مردم کند، همچنین دستگاه های نظارتی، قوه قضاییه و ارگانهایی که برای سلامتی مردم فعالیت دارند نیز باید وارد عمل شوند اما مسئله مهم این است که نیروهای نظارتی کافی بر این مراکز در کشور وجود ندارد.

قمری با اشاره به اینکه انجمن متخصصین پوست ایران مکاتبات زیادی با صنف آرایشگران انجام داده است، جالب اینجاست که بسیاری از این مراکز حتی جواز آرایشگری هم ندارند و کاملا غیر قانونی و زیرزمینی فعالیت دارند، افزود: وقتی تخلفات افزایش یابد این مراکز اقدام به خرید دستگاههای پر قدرت لیزر و تجهیزات بی کیفیت و اقداماتی چون تزریق ژل وبوتاکس می کنند.

وی اظهار داشت: ما از مردم می خواهیم منتظر نباشند دستگاه های دولتی بعد از وقوع حادثه وارد عمل شوند افراد برای انجام اقدامات زیبایی پوست باید به متخصص پوست و زیبایی مراجعه کنند.

قمری تاکید کرد: در صورت مراجعه به هر پزشکی باید پزشک مریوطه مدرک تخصصی دانشگاهی معتبر خود را به مشتری ارائه دهد و مردم باید این مدارک را حتی  از آرایشگاه مطالبه کنند و اگر می خواهند نزد پزشک تزریقی انجام دهند باید بروشورهای مربوط به مواد تزریقی را مطالعه کنند و نوع دستگاه ها را بررسی کنند. مردم باید یاد بگیرند در صورت بروز مشکل برای بدست آوردن حقوقاجتماعی خود دقت و پیگیری کنند.

این متخصص پوست، پاکیزه نگهداشتن، حفظ توازن رطوبت و جلوگیری از خشکی و چربی بیش از حد پوست همچنین مراقبت در برابر اشعه فرابنفش خورشید را  نکات اصلی و اولیه نگهداری پوست عنوان کرد.

وی گفت: مهم ترین عامل سرطان های پوستی اشعه مضر آفتاب است افرادی که در مکان های روباز و در معرض مستقیم خورشید فعالیت دارند. همچنین حمام های سولار و استفاده از روش های تنینگ مداوم زیر نور آفتاب قرار می گیرند، افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد سرطان هستند باید دقت بیشتری داشته باشند این توصیه ها از عوامل مهم پیشگیری از سرطان پوست و نوع خطرناک آن ملانوم است. 

چگونه سرطان پوست را تشخیص دهیم ؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ