رنگدانه هایی که کمک به سم زدایی کبد می کند!

toranj
برای بهبود سلامتیتان از رنگدانه های موجود در غذا چشم پوشی نکنید که بهترین گزینه برای سم زدایی کبد است.

به گزارش الودکتر: سلامتی انسان در گرو تغذیه است. در این بین تغذیه مناسب و رنگدانه های موجود در غذا می تواند به سلامتی و حتی سم زدایی از کبدتان کمک کند. در ادامه درباره این رنگ دانه ها و فوایدشان بیشتر می خوانید.

رنگدانه ها

ما از اهمیت مصرف سبزیجات برگدار سبز در رژیم غذایی خود آگاه هستیم. این محصولات سرشار از آهن، ویتامین A و بسیاری مواد مغذی دیگر هستند که با بیماری ها مبارزه می کنند.

به گزارش “ایزی هلث اپشنز”، اما نکته دیگری درباره این سبزیجات برگدار، به ویژه آنهایی که سبز تیره هستند، وجود دارد که باید به آن توجه داشته باشیم و در دوران مدرسه با آن آشنا شده اید.

آیا چیزی درباره فتوسنتز به یاد دارید؟ این فرآیندی است که گیاهان برای جذب نور خورشید و تبدیل آن به غذا و انرژی مورد نیاز خود برای بقا انجام می دهند.

رنگدانه ای که موجب سبزی گیاهان می شود در قلب فتوسنتز قرار دارد. این رنگدانه که به نام کلروفیل شناخته می شود فرآیندی شیمیایی را ممکن می سازد که گیاهان در آن نور خورشید را به گلوکز تبدیل می کنند.

اما مشخص شده است که این رنگدانه مفید برای گیاهان می تواند از انسان نیز در برابر برخی بیماری ها محافظت کرده و همچنین به طور کلی سلامت ما را بهبود ببخشد.

کلروفیل: رنگدانه ای برای مبارزه با بیماری

کلروفیل فرآیندی شیمیایی را امکان پذیر می کند که به گیاهان اجازه می دهد از نور خورشید برای تولید گلوکز استفاده کنند. بدون کلروفیل، گیاهان قادر به ادامه حیات نیستند.

همچنین، این رنگدانه می تواند فواید سلامت جالب توجه ای را برای انسان ارائه کند. با مصرف سبزیجات سبز ما نه تنها ویتامین ها و مواد معدنی فراوانی دریافت می کنیم، بلکه از خود در برابر سرطان محافظت کرده، بدنمان را سمزدایی می کنیم و بسیاری موارد دیگر.

کمک به مبارزه با سرطان

مطالعه انجام شده در دانشگاه ایالتی اُرگان نشان داد که کلروفیل و کلروفیلین (مکملی که از کلروفیل تهیه می شود) چگونه با مواد سرطان‌زا پیوند تشکیل داده و از جذب آنها توسط دستگاه گوارش جلوگیری می کنند.

به طور ویژه، کلروفیل در پیشگیری از رشد سرطان هایی که با مواد شیمیایی تحریک می شوند، موثر عمل می کند. به بیان دیگر، این ماده از ما در برابر بسیاری مواد شیمیایی سرطان‌زای موجود در محیط محافظت می کند.

مطالعه ای دیگر در هلند نشان داد که کلروفیل موجود در سبزیجات برگدار سبز ممکن است به واسطه محافظت در برابر سموم غذایی، خطر سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

کمک به سمزدایی کبد

مطالعات نشان داده اند که کلروفیل ممکن است تولید آنزیم هایی در بدن که سموم موجود در کبد را نابود می کنند افزایش دهد.

در یک مطالعه با حضور سوژه های حیوانی، دریافت کلروفیل در شرایطی که سوژه ها مقدار زیادی آفلاتوکسین B-1 (یک ماده سرطان‌زا که در بادام زمینی، ذرت و دیگر غلات آلوده یافت می شود) مصرف می کردند با کاهش میزان آسیب DNA در کبد همراه بود.

تسریع بهبود زخم

از دهه 1940 تاکنون، کلروفیل به پمادهای مورد استفاده برای بهبود زخم افزوده می شود. همچنین، کلروفیل نشان داده است به کاهش التهاب ناشی از جراحات یا زخم ها کمک می کند.

کمک به کاهش وزن

کلروفیل از طریق تسریع دفع و از بین بردن مواد زائد به سمزدایی بدن کمک می کند. این ماده از یبوست پیشگیری کرده و سطوح مایع را متعادل می کند. مطالعه ای که در سال 2014 در دانشگاه لوند در سوئد انجام شد، نشان داد که مصرف مکمل کلروفیل با یک وعده غذایی سرشار از کربوهیدارت با افزایش سطوح کوله‌سیستوکینین، هورمونی مسئول احساس سیری حین و پس از غذا خوردن، احساس گرسنگی را کاهش داده است.

محافظت از پوست

پژوهش های اولیه نشان داده اند که کرم های حاوی کلروفیل می توانند اندازه و تعداد تبخال های ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس را کاهش دهند.

چگونه کلروفیل بیشتری در رژیم غذایی خود بگنجانیم؟

سبزیجات برگدار سبز تیره گزینه هایی سرشار از کلروفیل هستند.

اسفناج با 23.7 میلی گرم در هر فنجان در صدر فهرست قرار می گیرد. جعفری، شاهی آبی، آراگولا، تره فرنگی، و لوبیا سبز با اختلافی نزدیک در پس اسفناج قرار دارند. مارچوبه و جوانه های بروکسل نیز سرشار از کلروفیل هستند.

سبزه‌ی گندم را می توان به عنوان یک مکمل به تنهایی مصرف کرد یا آب آن را با آب سبزیجات دیگر ترکیب کرد. سبزه‌ی گندم به عنوان یک ابرماده غذایی در نظر گرفته می شود و به پاک سازی کبد کمک می کند.

سبزه‌ی گندم سرشار از آنتی اکسیدان هاست و توانایی کنترل التهاب را دارد. همچنین، مصرف این محصول با آپوپتوز (مرگ سلول های سرطانی) پیوند خورده است.

شما به راحتی می توانید سبزه‌ی گندم را در خانه پرورش دهید یا پودر آن را خریداری کرده و در اسموتی ها یا نوشیدنی های دیگر استفاده کنید.

سبزیجات دریایی یکی دیگر از گزینه هایی است که می توانید مد نظر قرار دهید. انواع مختلف علف های دریایی افزون بر سطوح بالای کلروفیل دارای ید نیز هستند که به حفظ سلامت تیروئید کمک می کند.

جوانه ها با توجه به محتوای مواد مغذی خود به عنوان غذایی سالم در نظر گرفته می شوند و سرشار از کلروفیل نیز هستند. شما می توانید آنها را به سالادها یا ساندویچ ها اضافه کنید.

گیاهان دارویی مانند جعفری، ریحان و گشنیز رنگ سبز خود را از کلروفیل دریافت می کنند. جعفری سرشار از ویتامین K است در شرایطی که ریحان حاوی کلسیم و حتی اسیدهای چرب امگا-3 است.

کلرلا یک جلبک سبزآبی و سرشار از مواد مغذی است. یک وعده یک اونسی کلرلا حاوی 16 گرم پروتئین، 287 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه ویتامین A و 202 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه آهن است.

پژوهش ها نشان داده اند که کلرلا به سمزدایی بدن از فلزات سنگین کمک می کند و همچنین از بدن در برابر پرتودرمانی ها محافظت کرده و قند خون و کلسترول را کاهش می دهد.

کلرلا طعمی قوی دارد و بهتر است آن را در اسموتی ها با مواد دیگر ترکیب کنید. همچنین، به عنوان جایگزین می توانید از قرص های کلرلا استفاده کنید.

توجه: اگر به ید حساسیت دارید یا داروی کوماتین یا وارفارین مصرف می کنید، پیش از آغاز مصرف کلرلا با پزشک خود مشورت کنید.

سم زدایی بدن در یک هفته!

با دمنوش رزماری بدنتان را سم زدایی کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ