هل و خواص بی نظیر آن

atoosamirzavandi
هل درمان بوی بد دهان است. به جز تاثیر آن در بوی بد دهان، برای آفت دهان و عفونت‌های دهانی نیز استفاده می‌شود.

هل دانه ی معطری است که در نوشیدنی ها، مربا ها و دسر ها مورد استفاده قرار می گیرد. هل خواص بسیاری از جمله کمک به عملکرد بهترد روده، سلامت قلب، بهداشت دهان و…. در این مقاله بیشتر با خواص هل آشنا شوید.

جلوگیری از سرطان روده‌ی بزرگ

سرطان، به ویژه سرطان روده‌ی بزرگ و مقعد (کولورکتال) یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر در سراسر جهان است. هزینه‌های سرسام‌آور درمان سرطان و عوارض جانبی این درمان‌ها پژوهشگران را برآن داشته است تا به فکر یافتن جایگزین‌هایی برای این درمان‌ها باشند. مطالعات انجام‌شده در مؤسسه‌ی ملی سرطان در هند نشان داده‌اند، رژیم غذایی که در آن به‌اندازه‌ی کافی از هل استفاده شود می‌تواند تا بیش از ۴۸% در پیشگیری از سرطان کولورکتال مؤثر باشد.

سلامت قلب و عروق

براساس پژوهش‌های انجام‌شده، استفاده از هل به مقدار مناسب برای بیماران مبتلا به بیماری قلبی و عروقی منجر به کاهش ضربان قلب و کنترل ریتم آن می‌شود و فشارخون بالا را نیز کنترل می‌کند. مواد مغذی موجود در هل، از افزایش چربی در بدن جلوگیری می‌کند. به‌منظور بررسی این موضوع، در رژیم غذایی موش‌ها غذاهای پرچرب و مقادیر مناسب هل گنجانده شد. آزمایش نشان داد آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی کبدی و قلبی موجود در هل در کاهش سطح کلسترول موش‌ها تأثیر بسزایی داشت.

ضد افسردگی

هل دارای خاصیت ضدافسردگی نیز هست. روغن اسانس هل یکی از روغن‌هایی است که به‌طور عمده در آروماتراپی (رایحه‌درمانی) استفاده می‌شود. این کار نه‌تنها برای افسردگی که برای درمان بیماری‌های مختلف از اختلالات معده گرفته تا بیماری‌های ریوی مؤثر است.

بوی بد دهان/ بهداشت دهان

هل درمان بوی بد دهان است. به جز تاثیر آن در بوی بد دهان، برای آفت دهان و عفونت‌های دهانی نیز استفاده می‌شود. مقداری دانه‌ی هل بجوید تا مشکل بوی بد دهان‌تان رفع شود.

بهبود رنگ پوست

یکی از خواص هل ان است که می‌تواند پوستی روشن را برای شما به ارمغان بیاورد. روغن معطر هل به رفع لکه‌ها کمک کرده و ظاهر زیباتری به پوست‌تان می‌بخشد.

هل موجب باز شدن مجاری درون کبد و طحال
هل موجب باز شدن مجاری درون کبد و طحال نیز می شود؛ طحال نزدیک معدهقرار دارد و محل ذخیره خلط سودا در بدن است.

مصرف هل مخصوصاً در فصل های سرد برای افرادی که دچار دردهایی در ناحیه زیر دنده چپ می شوند، بسیار خوب است؛ در قدیم اگر جایی از بدن دمل (توده های حاوی مواد زائد) ایجاد می شد، از هل ضمادی درست می کردند و روی آن قرار می دادند تا اصطلاحاً برسد و سر باز کند و با این کار، این توده ها از بین می روند.

درمان لک های صورت

یکی از مزایای هل برای پوست این است که به درمان لک صورت کمک می کند و ویتامین C موجود در گردش خون در پوست صورت را افزایش داده و باعث درخشان تر شدن پوست صورت می شود.

درمان سکسکه

هل به عنوان یک روش طبیعی برای درمان سکسکه شناخته می شود؛ چند قاشق چای خوری هل را بشویید و در آب بجوشانید تا عصاره ی آن در بیاید، نوشیدن جوشانده هل سکسکه را درمان می کند.

مراقبت از دندان

هل، قرنهاست که  در طب هندی آیورودا و طب چینی برای رفع مشکلات دندان مورد استفاده قرار گرفته است. بعد از اختراع آنتی‌بیوتیک، مشخص شد که این داروها با نتایج مضر و همچنین عوارض جانبی بسیار همراه هستند. برخی از این عوارض عبارت بودند از مسدود کردن باکتری‌های پروبیوتیک مفید برای بدن در روده‌ها. با این وجود، استفاده از ادویه‌ها، از این جهت بهتر است که تنها میکروبهای عفونی را مسدود می‌کنند، نه باکتری‌های پروبیوتیک را. مطالعه‌ای که در بخش انگل‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا به انجام رسید، وجود خواص ضد میکروبی در هل را تأیید کرد.

سم‌زدایی بدن

فرایندهای متابولیکی در بدن ما سم  و رادیکالهای آزاد تولید می‌کنند که برای سالم ماندن، باید از بین رفته و یا از بدن دفع شوند. در غیر اینصورت، سموم انباشته شده می‌توانند بیماری‌های متعدد از جمله سرطان، و پیری زودرس را به دنبال داشته باشند. هل بعنوان یک فاکتور سم زدا عمل می‌کند. عناصر بیوشیمی و روغن‌های موجود در هل با اثرات سم‌زدایی همراه هستند.

بهبود گردش خون

در روشهای درمانی سنتی مانند رایحه درمانی، از هل برای از بین بردن علائم آسم و برونشیت از طریق بهبود گردش خون در ریه‌ها استفاده شده است. روغن هل در گروههایی از افراد که از استرس رنج می‌بردند مورد مطالعه قرار گفت و روشن شد که این گیاه در بهبود گردش خون این افراد بسیار مؤثر عمل می‌کند.

مزایا و مضرات استفاده از هل در غذا و چای

خواص هل از منظر طب سنتی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ