ارزش غذایی روغن کنجد

mousavi
این دانه روغنی خواص بسیاری دارد و روغن آن نیز از این دانه‌ها به دست می‌آید. کنجد سرشار از کلسیم است و آهن فراوانی دارد. سرشار از امگا3 است و در کاهش چربی و فشار خون نقش مهمی دارد.

مصرف‌کنندگان اولیه

اولین‌بار مردم ناحیه جنوبی هند از این روغن برای طبخ غذاهایشان استفاده کردند اما این روغن در میان ژاپنی‌ها، کره‌ای‌ها و چینی‌ها نیز طرفداران فراوانی دارد به همین دلیل می‌توان آن را جزیی از آشپزی آسیای جنوب شرقی دانست.

مزیت کاهش چربی و فشارخون

روغن کنجد منبع ویتامین E است به همین دلیل مصرف آن کلسترول خون را کاهش می‌دهد. اسیدهای چرب غیراشباعی که در این روغن وجود دارد، آن را به یک عامل کنترل کننده چربی خون تبدیل کرده و کسانی که چربی خون و فشارخون بالا دارند، بهتر است که این روغن برای تهیه غذاهای روزانه‌شان استفاده کنند.

سایر خواص

روغن کنجد ضداضطراب و ضدیبوست است وافراد مبتلا به اسهال نباید از آن استفاده کنند اما می‌توان یک قاشق مرباخوری از آن را در غذای فردی که به یبوست دچار است، ریخت تا خشکی مزاجش برطرف شود.

برای آشپزی

این روغن به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت، هم می‌تواند برای پخت و پز به کار رود و هم برای سرخ کردن. البته دو نوع بودار و بدون بوی آن در دسترس است که می‌توان نوع بودارش را برای تهیه کیک و شیرینی و سالاد به کار برد و نوع بدون بو را برای طبخ غذا.

روغن کنجد یکی از روغن‌های گیاهی است که متخصصان تغذیه، مصرف آن را به تمام گروه‌های سنی توصیه می‌کنند. برخی می‌گویند این روغن را هم می‌توان برای سرخ کردن به کار برد و هم برای طبخ غذا و البته نوع بودارش طعم‌دهنده سالاد است. برای روشن‌شدن موضوع، بهتر است با ما همراه شوید.

ضروری‌ترین اسیدهای چرب

روغن کنجد از روغن‌های غیراشباع است. ارزش غذایی این روغن بسیار بالاست زیرا بیشترین اسیدهای چرب آن «لینولییک اسید» (امگا6) و «لینولنیک اسید» (امگا3) هستند که هر دوی آنها از اسیدهای چرب ضروری‌اند و دریافت روزانه‌شان به علت اینکه بدن قادر به تولید آنها نیست و باید از طریق رژیم غذایی به بدن برسند، توصیه می‌شود.

کنجد و هزار خاصیت

این دانه روغنی خواص بسیاری دارد و روغن آن نیز از این دانه‌ها به دست می‌آید. کنجد سرشار از کلسیم است و آهن فراوانی دارد به طوری که با خوردن 100 گرم از آن، بدن 670 میلی‌گرم کلسیم و 10 میلی‌گرم آهن دریافت می‌کند. به همین دلیل مصرف این دانه به کسانی که گوشت و لبنیات کمی استفاده می‌کنند، توصیه می‌شود. می‌توان نتیجه گرفت که این روغن در مقایسه با سایر روغن‌ها املاح بیشتری دارد.

یک نکته، یک یادآوری

فراموش نکنید که هر گرم از این روغن 9 کیلوکالری انرژی دارد و هر قاشق مرباخوری‌اش یک واحد روغن محسوب می‌شود و دارای 45 کیلوکالری انرژی است بنابراین نباید باوجود مغذی‌بودن آن، در مصرفش زیاده‌روی کرد.

خواص بی نظیر دانه های کنجد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ