درمان بی حوصلگی قبل از این که به افسردگی تبدیل شود

atoosamirzavandi
علت بی حوصلگی می‌تواند به زندگی یکنواخت، تغذیه و خواب نامناسب، استرس، افسردگی، روابط اجتماعی نامطلوب، عدم فعالیت بدنی و یا نگرش منفی ما به زندگی بازگردد.

بی حوصلگی ممکن است برای هر کسی رخ دهد اما تکرار و تداوم آن می تواند مشکل ساز شود و تبدیل به افسردگی گردد. در این مقاله با ترفندهای ساده هرچه سریعتر بی حوصلگی را درمان کنید.

 

علت بی ‌حوصلگی چیست؟

علت بی حوصلگی می‌تواند به زندگی یکنواخت، تغذیه و خواب نامناسب، استرس، افسردگی، روابط اجتماعی نامطلوب، عدم فعالیت بدنی و یا نگرش منفی ما به زندگی بازگردد. گاهی بی‌حوصلگی به خاطر نداشتن انگیزه و گاهی هم ناشی از سرکوب و عقب راندن تمایلات و علایق است که منجر به بی‌هدفی می‌شود. مشکل بی‌حوصلگی فقط ویژه افراد مجرد نیست و فکر نکنید اگر متاهل باشید بی‌حوصلگی در خانه‌تان را نمی‌زند. همچنین برخلاف باور عمومی، مردها بیش از خانم‌ها در معرض خطر ابتلا به بی حوصلگی قرار دارند.

برخی از علل بی‌حوصلگی قابل رفع هستند، ریشه‌ برخی به خود ما باز می‌گردند و با برخی دیگر باید کنار بیاییم و به دنبال راهکارهایی باشیم که روحیه ما را بهبود ببخشد. اگر این مشکل به موقع برطرف نشود، می‌تواند به مساله مزمنی تبدیل شده و بعد از مدتی فرد را وارد فاز افسردگی کند. بنابراین اگر احساس بی‌حوصلگی سراپای وجودتان را گرفته، دست بجنبانید تا تبدیل به افسردگی نشود.

 

ورزش کنید

ورزش کردن هم به سلامت جسم شما و هم به سلامت روانتان کمک شایانی می‌کند. ورزش موجب ترشح هورمون‌های شادی‌آور در بدن می‌شود و شما را از کسالت و بی‌حوصلگی دور می‌کند. حتی از یک فرصت اندک نیز استفاده کنید و خود را از یک نرمش ساده، پیاده‌روی کوتاه یا دویدن مختصر محروم نکنید.

 

خواب مناسب داشته باشید

دانشمندان بین دیر خوابیدن و بی حوصلگی روابط محکمی یافته‌اند. سعی کنید شب‌ها زود بخوابید و البته خواب کافی داشته باشید. ساعات اولیه خواب شبانه تاثیر بسزایی در آرام کردن و ترمیم اعصاب خسته و سرحال کردن بدن دارد. اگر دچار بی‌خوابی هستید برای درمان بی‌حوصلگی خود ابتدا به درمان بی خوابی خود بپردازید.


گریه کنید

اصطلاح مرد که گریه نمی‌کند را فراموش کنید. مرد و زن ندارد؛ احساساتتان را در قلبتان نگه ندارید. این احساسات ناخوشایند اول حال و حوصله‌تان را می‌برند، بعد به تدریج می‌توانند زمینه بروز اختلال‌های جسمی و روانی شوند. اگر غمگین هستید و احساس می‌کنید باید گریه کنید، پس گریه کنید و بعد از آن احساس بهتری خواهید داشت.

 

به ذهنتان مرخصی بدهید

برای مدت کوتاهی هم که شده بین خودتان و مشکلات فاصله بیندازید. به ذهنتان مرخصی دهید وبه یک مسافرت ذهنی بروید.


 
سفر کنید یا به دامن طبیعت بروید

مسافرت یا حتی یک گردش کوتاه می‌تواند از آدمی بی‌حوصله یک آدم شاد و پرنشاط بسازد. سپردن خود به دامن طبیعت همراه با فعالیت بدنی سبک و نرم، بسیار به درمان بی حوصلگی شما کمک می‌کند.


 
زمانی را صرف علاقمندی‌های خود کنید

برای علایق خود وقت بیشتری صرف کنید و با اینکار احساس آرامش و شادى به شما دست خواهد داد.

 

کنجکاو باشید

هر روز یک چیز جدید یاد بگیرید و به علم خود بیفزایید. نسبت به پیرامون خون بی‌تفاوت نباشید و حس کنجکاوی خود را بر انگیزید.

 

به خودتان برسید

از خودتان غفلت نکنید و به خودتان برسید. به آرایشگاه بروید، لباس‌های متنوع بپوشید و سعی کنید کمی در خود با طرز لباس پوشیدن یا مدل مو تفاوت ایجاد کنید.

 

از مصرف الکل خودداری نمایید.

این نوشیدنی در واقعیت دارای خاصیت افسرده کنندگی است. الکل، ماده شیمیایی ای است که پریشان کننده مغز است و تمام سلول های عصبی را تحت تاثیر قرار می دهد.

بسته به مقدار الکل مصرفی، وضعیت افراد به سرعت از احساس آرامش به سمت بروز احساسات ناخوشایند و اختلال در هماهنگی های بدن ، تغییر می کند.

خیال پردازی کنید.

خیال پردازی بیش از حد سبب دور افتادن شما از واقعیتها و حقایق می گردد اما از تخیل خود می توانید در رفع بی حوصلگی کمک بگیرید. خیال پردازی کنید و به آرزوهای خود دست یابید.

پیشگیری از بی حوصلگی

بی حالی و بی حوصلگی نشانه ی افسردگی است یا کم خونی؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ