بیماری ام اس را زودتر تشخیص دهید!

toranj
بیماری خطرناک ام اس را می توان زودتر از موعود تشخیص دهید.

به گزارش الودکتر: ام اس بیماری خطرناکی است که بیشتر افراد تا سن 35 سال را مورد تهاجم خود قرار می دهد. در این مقاله سعی بر این است که با راهکارهایی متوجه ام اس بشوید و ان را زودتر تشخیص دهید.

علام هشدار دهنده بیماری ام اس

دانشمندان دریافته اند بیماری ام اس حداقل ۵ سال قبل از تشخیص با وجود اختلالات سیستم عصبی نظیر درد یا مشکلات خواب قابل شناسایی است.

بیماری ام اس ناشی از حمله سیستم ایمنی بدن به میلین است که منجر به اختلال در ارتباط بین مغز و سایر بخش های بدن می شود و در نتیجه مشکلات بینایی، ضعف ماهیچه ها، مشکل در حفظ تعادل و هماهنگی و اختلالات شناختی ایجاد می شود. میلین ماده چربی است که امکان انتقال سیگنال های الکتریکی را فراهم می کند.

«هلن ترملت»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا، در این باره می گوید: وجود این علائم هشداردهنده به خوبی در مورد بیماری آلزایمر و پارکینسون به اثبات رسیده است، اما تاکنون بررسی های کمی در مورد وجود علائم مشابه در مورد بیماری ام اس وجود داشته است.
در این مطالعه، تیم تحقیق گزارش سلامت ۱۴ هزار فرد مبتلا به بیماری ام اس را با گزارش سلامت ۶۷ هزار فرد فاقد این بیماری مقایسه کرد.

فیبرومیالژیا که مشکل درد اسکلتی-عضلانی است در افرادی که بعدها مبتلا به بیماری ام اس شدند سه برابر بیش از دیگر شرکت کنندگان مشاهده شد.

همچنین مشخص شد سندرم روده تحریک پذیر در افراد مبتلا به این اختلال حدود دو برابر بیشتر است. سردردهای میگرنی و هر نوع اختلال در خلق و خو یا اختلال اضطراب که شامل افسردگی، اضطراب، و اختلال دوقطبی است هم با میزان بالا در این گروه از شرکت کنندگان یافت شد.

این یافته ها می تواند به پزشکان در تشخیص زودهنگام بیماری و شروع درمان کمک کرده و بدین ترتیب روند اسیب به مغز و نخاع کُند شود.

علائم ام اس

ام اس یک بیماری مزمن است که به عصب ها در نخاع و مغز و همچنین عصب های بینایی آسیب می زند.ام اس یا MS مخفف عبارت multiple Sclerosis است که Sclerosis  به معنای زخم است و افراد مبتلا به ام اس در واکنش به آسیب عصبی به وجود آمده در چند بخش از بدن خود دچار بافت زخم می شوند. بسته به محل بروز آسیب، فرد ممکن است با مشکلاتی مانند کنترل عضلات، تعادل، مشکل بینایی یا تکلم روبه رو شود.

علائم ام اس : ضعف یا بی حسی

آسیب عصبی ممکن است باعث بروز مشکلات زیر شود :

    ضعف در دست یا پا
    بی حسی
    عدم تعادل
    گرفتگی عضلات

این علائم ممکن است باعث افتادن های مکرر یا مشکل در راه رفتن شوند.

علائم  ام اس : مشکلات بینایی

بیش از نیمی از مبتلایان به بیماری ام اس دچار مشکلات بینایی می شوند که نوریت بینایی* یا نوریت اپتیک optic neuritis نامیده می شود. این التهاب عصب بینایی ممکن است باعث تاری دید، از دست دادن دید نسبت به رنگ ها، درد چشم یا نابینایی معمولا در یک چشم شود. این مشکل معمولا موقتی است و طی یک هفته به خودی خود بهبود پیدا می کند. در بسیاری از موارد مشکلات بینایی اولین نشانه ام اس هستند.

*نوریت اپتیک optic neuritis: نوریت اپتیک التهاب عصب بینایی است ،مجموعه ای از رشته های عصبی که اطلاعات بصری را از چشمان شما به مغزتان میبرند.

علائم ام اس : مشکل در تکلم

برخی افراد مبتلا به ام اس به مشکل در تکلم دچار می شوند که میزان بروز این مشکل از میزان بروز مشکل بینایی کمتر است. این مشکل زمانی رخ می دهد که ام اس به عصب هایی آسیب می زند که سیگنال های تکلم را به مغز می رسانند.برخی افراد نیز در بلع دچار مشکل می شوند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ