به هیچ وجه در تابستان ترشی نخورید!

faateme1366
ترشی لذیذ است و غذا با ترشی بیشتر می چسبد، هیچکس منکر این قضیه نیست اما متخصصان معتقدند در تابستان ترشی نخورید.

 

خوردن ترشی در تابستان ممنوع!

به گزارش سایت الودکتر، از خوردن ترشیجات در فصل تابستان و پاییز باید پرهیز کرد، چون از نظر طب سنتی ایران، غذا‌های فصل زمستان باید دارای طبع گرم باشند و توصیه می‌شود در کنار مصرف غذا‌هایی با طبع گرم و خشک، مصرف ترشیجات را برنامه‌ریزی کرد. مصرف زیاده از حد و غیراصولی ترشیجات نه‌تن‌ها مفید نیست بلکه می‌تواند منبعث بیماری‌ها و امراض مختلف در مصرف‌کنندگان آن شود؛ مصرف غیراصولی ترشیجات اگر در دوران جوانی مشکلی ایجاد نکند قطعاً در دوران میانسالی و پیری گریبانگیر خواهد بود.

 

سکته بر اثر خوردن ترشی

از خوردن ترشیجات در شب پرهیز کنید؛ خوردن سرکه و ترشیجات در شب باعث دفع بیشتر کلسیم از بدن شده و موجب پوکی استخوان و ضعف اعصاب و حتی سکته‌های مغزی و قلبی می‌شود. از خوردن ترشی کلم و گل کلم و هفت‌ بیجار که همه این موارد به خودی خود نفخ ایجاد می‌کنند، همراه با غذا‌های نفاخ از جمله خوراک لوبیا و دیزی آبگوشت پرهیز کنید، چون همراهی این ترشیجات با این‌گونه غذا‌ها مراتب نفخ معده و روده را فراهم می‌آورند.

 

ترشی و سرطان معده

پزشکان معتقدند مصرف زیاد و بی‌رویه ترشی احتمال ابتلا به سرطان معده را بالا می‌برد. یک تحقیق نشان داده در مناطقی از جهان که مصرف ترشی بالاست خطر ابتلا به سرطان مری و معده بیشتر گزارش شده است. به علاوه ترشی برای کسانی که زخم معده یا اثنی عشر دارند، مضر است. پزشکان به این افراد داروهایی تجویز می‌کنند تا از شدت اسید معده کاسته شود و زخم بهبود پیدا کند اما ترشی اسید معده را زیاد و زخم را شدید‌تر می‌کند. ترشی برای کسانی که ریفلاکس معده یا احساس ترش کردن دارند هم توصیه نمی‌شود. این افراد غیر از مصرف ترشی باید از مصرف هرگونه خوراک اسیدی مثل لواشک و مرکبات هم پرهیز کنند. ترشی برای افراد دارای روده تحریک پذیر و افرادی که دارای سوءهاضمه هستند هم مضر است.

 

با ترشی بی دندان می شوید

در عین حال که می‌گویند سرکه باعث جزم زدایی دندان‌ها و از بین بردن بوی بد دهان می‌شود و توصیه می‌کنند هفته‌ای یک بار دندان‌ها را باسرکه بشویید، مواد ترش موجود در ترشی‌ها که حاوی غلظت‌های اسیدی بالا هستند، درست مثل مواد شیرین باعث آسیب رساندن به مینای دندان و تخریب و فساد دندان و آسیب به لثه‌ها می‌شوند.

تمام ترشی‌ها و خوراکی‌های اسیدی با PH پایین می‌توانند در می‌نای دندان و لثه‌ها نفوذ کنند و علاوه بر سست کردن دندان‌ها، باعث تخریب و فساد دندان‌ها و لثه‌ها شوند برای اینکه مینای دندان کودکان در مقابل مواد شیمیایی و اسیدی آسیب پذیر‌تر است، بهتر است خوراکی‌های ترش و اسیدی مثل ترشی را کمتر مصرف کنند.

 

ترشی چاق کننده است؟

ترشی نوعی چاشنی رایج در مشرق زمین و قاره آسیاست که از زمان بسیار قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفته است. فلسفه ایجاد ترشی بر می‌گردد به عدم وجود وسایل سرمایشی. در قدیم که سردخانه و یخچال وجود نداشت، برای اینکه جلوی گندیدگی و فساد میوه‌ها و سبزیجات را بگیرند، آن‌ها را درون سرکه نگه می‌داشتند تا در فصل‌های دیگر بتوانند آز آن‌ها استفاده کنند. سرکه به دلیل PH پایینی که دارد و محیط اسیدی که فراهم می‌کند، مانع رشد باکتری‌ها در مواد خوراکی می‌شوند، فرآیند گندیدگی و پوسیدگی خوراکی‌ها را متوقف می‌کند و ماندگاری خوراکی‌ها را بالا می‌برد.

اما لازم است بدانید به دلیل تغییر PH مواد خوراکی و فعل و انفعالات شیمیایی که بر اثر عمل آمدن ترشی ایجاد می‌شود، مواد مانده در سرکه خواص اولیه خود را تا حدی از دست می‌دهند. گذشت زمان و تجزیه سلولی به از دست دادن خواص کمک می‌کند و هر چه ترشی بیشتر بماند امکان بیشتری دارد تا خاصیت مواد از بین برود. البته ترشی خاصیت گندزدایی دارد و علاوه بر این در فرآیند عمل آمدن ترشی و تخمیری که انجام می‌شود، مواد جدیدی به وجود می‌آیند که می‌توانند برای بدن مفید باشند. برای مثال مقداری آنتی اکسیدان در فرآیند تخمیر ایجاد می‌شود که می‌تواند از برخی سرطان‌ها جلوگیری کند. از دیگر خواص ترشی این است که در تهیه آن از میوه‌ها و خشکبار استفاده می‌شود. این مواد حاوی فیبر هستند و می‌توانند هضم را آسان و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کنند. خوردن سرکه شاید بتواند به مقدار بسیار کم در کاهش چربی خون موثر باشد. اما تاکنون هیچ تحقیق معناداری نتیجه خاصی درباره این موضوع ارائه نکرده است، بنابراین اینکه خوردن ترشی می‌تواند چربی خون را کاهش دهد یا خوردن آن همراه غذا می‌تواند چربی غذا‌ها را دفع کند، باور اشتباهی است و هیچ گونه مبنای علمی‌ای ندارد.

مصرف ترشی دو خطر مهم برای بدن دارد؛ اول اینکه خوردن آن به افزایش اشت‌ها و سوق دادن فرد به پرخوری کمک می‌کند. این افزایش اشت‌ها و پرخوری موجبات چاقی را فراهم می‌کند که آن هم به نوبه خود عوارضی را به دنبال دارد. دلیل دوم بر می‌گردد به مشکلات دستگاه گوارش. خوراکی‌های اسیدی، ترشح اسید معده را بالا می‌برند و برای مخاط دستگاه گوارش ضرر دارند. بنابراین خوردن ترشی برای کسانی که سوءهاضمه، ورم یا زخم در دستگاه گوارش دارند به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

 

عجیب ترین تاثیری که ترشیجات بر بدن می گذارند!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ