مراقب باشید، این غذاها قند مخفی دارند

sahar.d
برخی مواد غذایی که تصورش را هم نمی کنید مقادیر بالایی قند دارند.

قند یکی از مضر ترین مواد غذایی برای بدن است. البته میزان متعادل آن برای بدن ضروری است اما مصرف بیش از حد آن برای سلامت خطرناک است و عواقب بدی به دنبال دارد.قند نه تنها در شکل‌های وسوسه‌انگیزی در آب‌نبات و نوشابه‌ها یافت می‌شود بلکه گاهی اوقات در ترکیبات شیرین‌کننده‌ای که حتی طعم شیرینی هم ندارند پنهان است.در ادامه این مطلب با منابع پنهان قند آشنا می شوید که شاید بخشی از رژیم غذایی شما باشند.

نان سفید

ممکن است اکثر افراد نان را با طعم شیرینی مرتبط ندانند، اما یک تکه متوسط از نان سفید می‌تواند شامل ۱.۴ گرم شکر باشد. از طرفی یک نان سفید ساندویچی حاوی ۳ گرم قند است.

سوپ گوجه

کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند کنسرو سوپ گوجه فرنگی که زیر ۵ گرم قند داشته باشد را انتخاب کنید. سوپ‌های گوجه فرنگی خوشمزه شامل ۱۰ تا ۱۲ گرم قند در هر وعده می‌باشند.

پیتزای منجمد

حتی پیتزا‌ها نیز منبع پنهانی از قند هستند. پیتزا‌های مختلف منجمد از جمله پیتزای پنیر شامل ۵ گرم و پیتزا‌های پپرونی و سوسیس حاوی تقریبا ۶ گرم است.

کره بادام‌زمینی

در حالی که کره بادام‌زمینی دارای مزایای زیادی است، اما برخی از آنان شامل تقریبا ۴ گرم قند در هر قاشق غذاخوری است.

آب ویتامین‌ها

با وجود اینکه نوشیدنی‌های دارای ویتامین با عنوان نوشیدنی‌های سالم به بازار عرضه می‌شوند، اما شامل سطح بالایی از فروکتوز و قند اضافی هستند.

غلات صبحانه

غلات صبحانه از غذاهای مورد علاقه کودکان و حتی بزرگسالان برای صبحانه است اما اکثر این محصولات حاوی قند اضافی هستند. تقریبا هر فنجان آن 10 تا 20 گرم قند اضافه شده دارد. به برچسب‌های روی این محصولات ( کم شکر، بدون شکر ) اطمینان نکنید و حتما مقدار مواد به کار برده شده در آن‌ها را از روی بسته بخوانید تا بتوانید محصولی خریداری کنید که کمترین قند اضافه شده را داشته باشد.

سوپ‌های کنسرو

تا به حال در مورد این که سوپ‌های کنسرو منابع سرشار از سدیم هستند، شنیده بودیم، اما این سوپ‌ها حاوی شکر فراوان به عنوان نگهدارنده نیز هستند. به طوری که هر 1.5 فنجان سوپ کنسرو حاوی 15 گرم شکر است. برای خرید این نوع سوپ‌ها، لازم است به برچسب آنها دقت کنید.

میوه خشک

میوه‌های خشک به ظاهر سالم به نظر می‌رسند اما تنها تعداد انگشت شماری از آنها تقریبا حاوی 30 گرم قند است.

آب پرتقال

آب پرتقال، در هر لیوان، 9 گرم قند دارد و برای همین است که وزارت کشاورزی آمریکا توصیه کرده، میوه پرتقال را بهتر است جایگزین آب پرتقال کنیم. به طور کلی انتخاب میوه‌ها به صورت کامل بسیار بیشتر از آب آن‌ها، در کنترل دیابت نوع 2 موثر است.

سس گوجه فرنگی

سس گوجه، یکی از پنهان‌ترین منابع قند به حساب می‌آید و در هر نصف فنجان 12 گرم قند را در خود جای داده است.

سس سالاد

تمام سس‌های به ظاهر سالم سالاد، حاوی 4 گرم شکر در هر قاشق غذاخوری هستند. بنابراین بهترین انتخاب به جای این سس‌ها، می‌تواند مصرف سالاد با روغن زیتون و آب لیموی تازه باشد.

ماست میوه ای

این نوع ماست‌ها معمولا حاوی مقادیر بالایی قند یعنی چیزی حدود 16 گرم قند در هر فنجان هستند. انتخاب بهتر، ماست‌های ساده و اضافه کردن قطعات میوه یا عسل طبیعی به آن است.

علائم پنهان قند خون را حتما بشناسید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ