سریعترین راه درمان مسمومیت

faateme1366
مسمومیت برای هرکسی ممکن است اتفاق بیفتد اما اینکه هرچه سریعتر بتوانید آن را درمان کنید موضوع بسیار مهم و جدی است. در این مطلب سریعترین راه درمان مسمومیت را آورده ایم.

 

درمان مسمومیت در منزل

 به گزارش سایت الودکتر، مسمومیت غذایی معمولا در خانه درمان می‌شود و اغلب موارد آن در عرض ۳ تا ۵ روز برطرف خواهند شد. اگر به مسمومیت غذایی دچار شدید، بسیار مهم است که مایعات کافی مصرف کنید تا بدن‌تان کاملا هیدراته بماند. نوشیدنی‌های ورزشیِ سرشار از الکترولیت در آب‌رسانی به بدن مفید هستند. آب‌ میوه و آب نارگیل نیز می‌توانند کربوهیدرات‌های از دست‌رفته را به بدن‌تان بازگردانند و به رفع خستگی کمک کنند.

از کافئین اجتناب کنید، چون ممکن است باعث تحریک دستگاه گوارش‌تان شود. چای‌های بدون کافئین با گیاهان آرامش‌بخشی مانند بابونه، نعناع و قاصدک می‌توانند معده‌ی به‌هم‌ریخته‌‌ی شما را آرام کنند.

داروهای بدون نسخه‌ مانند ایمودیوم و پپتوبیسمول به کنترل اسهال و فرونشاندن تهوع کمک می‌کنند. با این حال شما باید قبل از استفاده از این داروها با پزشک‌تان مشورت کنید، چون بدن برای خلاص شدن از شر سموم، از اسهال و استفراغ استفاده می‌کند. همچنین استفاده از این داروها ممکن است شدت بیماری را پنهان کند و باعث شود که مراجعه به پزشک را به تأخیر بیندازید.

افرادی که دچار مسمومیت غذایی می‌شوند، باید استراحت کافی نیز داشته باشند. در موارد شدید مسمومیت غذایی ممکن است لازم باشد برای رفع کم‌آبی بدن بیمار، در بیمارستان به او سرُم تزریق شود. در موارد بسیار وخیم مسمومیت غذایی ممکن است لازم باشد شخص مدت طولانی‌تری در بیمارستان بستری شود تا به‌طور کامل بهبود بیابد.

 

درمان مسمومیت با طب سنتی

زنجبیل، دارویی بسیار عالی برای درمان تقریبا تمام انواع مشکلات گوارشی و مسمومیت غذایی است، نوشیدن یک فنجان چای زنجبیل پس از خوردن ناهار یا شام از سوزش سر دل، تهوع و سایر علائم همراه با مسمومیت غذایی جلوگیری می شود. برای تهیه چای زنجبیل، یک قاشق چایخوری زنجبیل رنده شده را در یک فنجان آب به مدت چند دقیقه جوشانده و کمی شکر یا عسل را به آن اضافه کنید.

سرکه سیب طبیعی دارای یک اثر قلیایی در متابولیسم بدن بوده و می تواند نشانه های مختلف مسمومیت غذایی را کاهش دهد. این ماده غذایی با تسکین فوری دستگاه گوارش و از بین بردن باکتری ها در درمان مسمومیت بسیار موثر است. دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک فنجان آب گرم مخلوط کرده و قبل از غذا آن را بنوشید، همچنین می توانید به طور مداوم دو تا سه قاشق چایخوری سرکه سیب رقیق شده میل کنید.

ماست خواص ضد میکروبی دارد و با باکتری های عامل مسمومیت غذایی مبارزه می کند، به علاوه، دانه شنبلیله در درمان دردهای شکمی موثر است که ترکیب دانه شنبلیله و ماست در تسکین فوری درد معده و رفع استفراغ کمک می کند. یک قاشق چایخوری دانه شنبلیله را با یک قاشق چای خوری ماست ترکیب کرده و آن را بخورید. (نیازی نیست که دانه های این گیاه را بجوید)

خواص ضد التهاب، ضد ویروسی، و خواص ضد باکتریایی لیمو می تواند در درمان مسمومیت کمک زیادی کند، اسید لیمو در از بین بردن باکتری های ایجاد کننده مسمومیت غذایی موثر است. کافی است تا کمی شکر را به یک قاشق چایخوری آب لیمو اضافه کرده و آن را دو تا سه بار در روز بنوشید، همچنین ترکیب آب گرم با لیمو برای تمیز کردن سیستم گوارشی موثر است.

 

هنگام مسمومیت این غذاها را بخورید

بهتر است تا هنگامی که اسهال و استفراغ‌تان برطرف شود، مصرف غذاهای سفت و جامد را محدود کنید و در عوض با خوردن غذاهای ملایم و کم‌چرب که به‌راحتی هضم می‌شوند، به‌آرامی به رژیم غذایی معمول‌تان برگردید. مواد غذایی زیر برای شما مفیدند:

کراکرهای نمکی؛

ژلاتین؛

موز؛

برنج؛

بلغور جو دوسر؛

آب مرغ؛

پوره‌ی سیب‌زمینی؛

سبزیجات آب‌پز؛

نان تُست؛

نوشابه‌های بدون کافئین؛

آب‌میوه‌ی رقیق؛

نوشیدنی‌های ورزشی.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ