اهمیت مصرف ویتامین B1 در مردان و زنان!

toranj
اهمیت مصرف ویتامین برای همگان امری شایع است اما درباره ویتامین B1 در ادامه بخوانید.

به گزارش الودکتر: ویتامین ها نقش مهمی در زندگی ما خواهند داشت. در ادامه درباره اهمیت مصرف ویتامین B1 در مردان و زنان خواهید خواند.

اهمیت مصرف ویتامین

 تحقیقات نشان داده است که بدن، برای متابولیزه کردن غذا به ویتامین B1 نیاز دارد، ویتامین‌های گروه B به‌طور کلی در چرخه متابولیسم سلولی نقش اساسی دارند لذا این ویتامین موجب افزایش متابولیسم بدن شده و رشد و تقسیم سلول‌ها را افزایش می‌دهند.

این ویتامین‌ها در عملکرد درست دستگاه ایمنی و عصبی نقش مهم دارند؛ و برای سلامت پوست و ماهیچه‌ها ضروری هستند.

 در تحقیقی نشان داده شده‌ است افرادی که ویتامین B زیادی در  خون خود دارند حتی اگر سیگاری باشند با خطر کمتری در ابتلاء به سرطان ریه مواجه هستند.

علائم کمبود ویتامین B1 چیست؟

کمبود این ویتامین در بدن  در وهله اول  تاثیر خود را روی فعالیت مغز و اعصاب  می گذارد و با توجه به اینکه سلول‌های عصبی و مغز، انرژی را به صورت قند گلوکز از مواد غذایی دریافت می‌کنند  لذا در این میان، اندام‌هایی که بیشتر دچار عوارض کمبود B1 می‌شوند، مغز و اعصاب است.

منابع غذایی حاوی ویتامین B1

از مواد غذایی سرشار از ویتامین B1 می توان به سبوس برنج و سایر غلات با سبوس کامل، جو، مغزها مانند پسته، بادام، گردو، مخمر آبجو، حبوبات بویژه عدس و لوبیا، گوشت گاو، شیر و پرتقال اشاره کرد.

ویتامین B۱یا تیامین برای آزاد کردن انرژی از چربی‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها مورد نیاز است؛ این ویتامین، اعمال متابولیکی مختلفی را در سیستم اعصاب، سلول‌های خونی و عضلات انجام می‌دهد و در  رشد کودکان و باروری  بزرگسالان ضروری عنصری ضروری است.

نیاز روزانه بدن به ویتامین B1

طی تحقیقات انجام شده مردان بالغ بالای سن 19 سال 1.2 میلیگرم، زنان بالغ بالای سن 19 سال 1.1 میلیگرم و زنان باردار و شیرده به 1.4 میلیگرم ویتامین B1 در روز نیاز دارند.

مقدار توصیه شده ویتامین B1 برای  نوزادان 6 الی 12 ماه 0.3 میلیگرم ، کودکان 1 تا 3 سال 0.5، 4 تا 6 سال 0.7، 7 تا 10 سال 0.8، 11 تا 14 سال 1 میلیگرم و نوجوانان 15 الی 18 سال نیازمند 1.2 میلیگرم ویتامین ب1 در روز می باشند.

گفتنی است استرس، ورزش کردن و کم خوابی نیاز بدن به ویتامین B1 را افزایش می دهند.

علائم کمبود ویتامین B1

علائم کمبود ویتامین B۱ (تیامین) عبارتند از احساس خستگی و کم اشتهایی، یبوست، عصبی بودن، سوء هاضمه، سردرد، گیجی، کاهش وزن، اختلالات احساسی،نامنظم شدن ضربان قلب اگر کمبود ادامه داشته باشد گرفتگی ماهیچه ساق پا، درد و سنگینی در ساق پا، گرمی پا، خواب رفتن و بی حس شدن انگشتان دست و پا احساس می‌شود. در صورتی که در این مرحله متوجه کمبود این ویتامین نشویم، فرد دچار بیماری بری بری و همچنین سندرم ورنیکه کورساکف می‌شود و اگر در این مرحله فرد بیمار درمان نشود، خطر مرگ زیاد است.

هر ویتامینی توی بدن چیکار میکنه؟! چه ماده غذایی چه ویتامینی داره؟

تقویت حافظه با این ویتامین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ