ترفندهای ساده برای درمان خشکی بینی

atoosamirzavandi
استفاده از دستگاه های بخور و تصفیه هوا می توانند به درمان خشکی بینی کمک کنند.

خشکی بینی مشکلی است که در اثر عواملی از قبیل: شرایط محیطی، عوارض ناشی از مصرف داروها و …. ممکن است رخ بدهد. در این مقاله ابتدا به بررسی عوامل خشکی بینی و سپس به درمان های خانگی خشکی بینی پرداخته ایم.

عوامل موثر در خشکی بینی

فاکتورهای محیطی: در ابتدا، معمولاً شرایط محیطی می تواند باعث خشکی بینی شود. اگر شما در یک ناحیه خشک و گرم زندگی می کنید، ممکن است با علائم خشکی بینی با تبخیر و از بین رفتن رطوبت بینی خود مواجه شوید.

ورم غشای مخاطی بینی: این مشکل در حقیقت عفونت بینی است که می تواند باعث ریزش آب بینی به دلیل تولید بیش از حد مایع مخاطی یا در برخی موارد با احتمال کمتر، در نتیجه خشکی بینی ایجاد شود.

استفاده از اسپری های بینی: بسیاری از اسپری های بینی می توانند باعث خشکی مزمن بینی شوند. این مسئله بطور خاص زمانی ایجاد می شود که از این اسپری ها برای بیش از چند روز استفاده شود. در اکثر موارد، مواد این اسپری ها بازگشت داشته و فرد مجبور می شود از آنها برای دوره های طولانی تر استفاده نماید. در صورتی که نیاز به استفاده از اسپری بینی برای بیش از 3 یا 4 روز داشتید، با پزشک معالج خود درباره سایر روش های درمانی قابل استفاده صحبت نمایید.

عوارض جانبی مصرف دارو: مصرف داروهای ضد گرفتگی و ضد حساسیت و شربت های خوراکی استفاده شده برای قطع آبریزش بینی می توانند باعث خشکی بینی شوند. به همین خاطر هنگام استفاده از این داروها آگاه باشید که مصرف آنها معمولاً می تواند خشکی بینی را به همراه داشته باشد.

سندرم شوگرن: سندرم شوگرن یک بیماری خود ایمنی است که در موارد نادر افراد به آن مبتلا می شوند و می تواند باعث خشک شدن تمام غشای مخاطی بدن شود. در نتیجه خشکی ایجاد شده در این حالت، فرد بیمار با مشکل در ارتباط با بینی، چشم ها، و سایر اعضای بدن که معمولاً مرطوب هستند، مواجه می شود.

تغییرات هورمونی: با بالا رفتن سن زنان، هورمون های عادی آنها به خاطر یائسگی تغییر کرده و باعث خشکی تمام غشای مخاطی بدن شامل بینی، چشم ها، دهان، و واژن می شود.

فشار خون: اگر شما با یک دوره درمان خونریزی بینی به همراه خشکی آن مواجه شدید، از مناسب بودن سطح فشار خون خود مطمئن گردید. هر چند خشکی بینی می تواند در نتیجه خون ریزی گاه و بی گاه بینی ایجاد شود، اما فشار خون نیز می تواند یکی از دلایل خون دماغ شدن باشد.

درمان های خانگی خشکی بینی

استفاده از دستگاه های بخور و تصفیه هوا

همان طور که در ابتدا اشاره کردیم، مهم ترین دلیلی که باعث می شود بینی شما خشک شود، هوای خشک است. به همین دلیل استفاده از دستگاه های بخور و تصفیه هوا می توانند به درمان خشکی بینی کمک کنند. بدین منظور باید هر روز هوای اتاق خود را تا حد معینی مرطوب نگه داریم. برای مرطوب نگه داشتن فضای خانه الزاما نباید از این دستگاه ها استفاده کرد؛ شما می توانید با قرار دادن یک قابلمه آب بر روی بخاری یا اجاق گاز با تبخیر آب باعث مرطوب شدن هوای منزلتان بشوید.

استفاده از وازلین

منطقا برای درمان چیزی که خشک شده است باید از مواد مرطوب کننده استفاده کنیم. یکی از بهترین مواد برای این منظور که در هر خانه وجود دارد، وازلین است. استفاده از این ماده می توانند به شما کمک کند تا از شر بینی خشک خود خلاص شوید. برای استفاده از این روش تنها کافی است تا انگشت خود را آغشته به وازلین کنید و سپس به آرامی سوراخ های بینی را از داخل ماساژ دهید. اگر می خواهید که بهترین نتیجه را از این روشی بگیرید، بهتر است که روزانه 3 یا 4 بار از وازلین استفاده کنید.

استفاده از گلیسیرین

یکی دیگر از مواد مرطوب کننده ای که می تواند به شما به درمان خشکی بینی کمک کند، گلیسیرن می باشد. این ماده تاثیر شگفت انگیری دارد. شاید بعد از ماساژ دادن سوراخ های بینی خود با این ماده احساس درد و سوزش کنید! البته جای نگرانی نیست چرا که این موارد تنها بعد از گذشت چند دقیقه به طور کامل از بین می روند. برای این درمان کافی است تا چند قطره گلیسیرین را مستقیما در داخل بینی خود بچکانید و بعد به پشت دراز بکشید تا گلیسیرین جذب پوست داخل بینی شود.

استفاده از روغن کنجد

متاسفانه آمار نشان می دهد که سرانه مصرف روغن کنجد در ایران بسیار پایین است، این در حالی است که متخصصان تغذیه اعنقاد دارند که بهترین روغن برای مصارف خوراکی، روغن کنجد می باشد. صرف نظر از مصرف خوراکی آن، روغن کنجد می‌تواند به خوبی درمان‌گر و التیام‌بخش خشکی بینی شما باشد. جالب است بدانید که در بهترین سالن های آرایشی دنیا برای نرم کردن پوست از این روغن استفاده می شود که این نشان از قدرت بالای مرطوب کنندگی این روغن است. برای استفاده از این روغن تنها کافی است تا مقداری از آن را درون یک قطره چکان بریزید و سپس روزی چند قطره از آن را درون سوراخ های بینی خود بچکانید.

استفاده از اسپری آب نمک

اگر در خانه خود هیچ کدام از موارد بالا را نداشتید، می توانید از این روش استفاده کنید. اسپری آب نمک کم هزینه ترین و قابل دسترس ترین روش برای درمان خشکی بینی می باشد. استفاده از این روش قدمتی طولانی دارد. در کتاب های طبی باستانی نظیر قانون و شفا نیز به این روش درمانی اشاره شده است. برای استفاده از این ترفند کافی است تا مقداری نمک را در آب حل کنید و با یک اسپری‌کننده مناسب آن را داخل بینی خود اسپری کنید..

درمان خشکی داخل بینی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ