گریدهای کبد چرب را بشناسید

faateme1366
کبد چرب انواع مختلف دارد که بهتر است آگاهی خود را در این زمینه بالا ببرید. در این مطلب تمرکز ما بر کبد چرب گرید 3 است.

 

انواع کبد چرب

به گزارش سایت الودکتر، کبد چرب در حالت کلی و در درجه اول شرایط بحرانی نیست، مراحل رشد آن در گرید های زیر تقسیم می شوند :

درجه ۱

درجه ۲

درجه ۳

درجه ۱ و درجه ۲ کبد چرب می تواند با دارو مناسب کنترل شود

کبد چرب گرید ۲ شامل شرایطی است که موجب احتباس غلط چربی ها ( لیپیدها ) در سلول های کبدی یا انباشت چربی در فضاهای بینابینی اندام کبدی می شود. کبد به طور معمول حاوی مقداری چربی در سطح بیرونی است که انسولین را از اثرات مضر مواد سمی که در طی فرآیند تصفیه خون روده وارد می شوند، محافظت می کند.

با این حال، زمانی که بیش از ۵ تا ۱۰ درصد از وزن کبد از این چربی انباشته شود،آن را به عنوان وضعیت کبد چرب می نامند. مراحل توسعه آن در مرحله اول در گرید ۱ قرار می گیرد که ساده ترین شکل توسعه آن است. با این حال گرید ۲ در کبد، یک وضعیت متوسط  تا ​​بسیار شدید است که نیاز به مراقبت های پزشکی دارد و گاه می تواند خطرناک باشد.

در برخی موارد، ژنتیک ممکن است عامل ایجاد کننده این بیماری باشد. اما اغلب به علت شرایط غیرطبیعی سیستم های بدن مانند دیابت، سطح کلسترول بالا یا سطح تری گلیسرید و یا اضافه وزن بیش از حد، ایجاد شده و به گرید ۲ نیز منجر می شود.

استفاده بیش از حد از داروهای خاص نیز باعث اختلال در عملکرد مناسب کبد شده و باعث ایجاد بیماری کبد چرب می شود. همچنین نوشیدن الکل سنگین نیز با این وضعیت کبد مرتبط است. درمان موثر کبد چرب در گرید ۲ هم بستگی به شناسایی علت دقیق پیشرفت بیماری دارد. از این رو، اگر یک فرد با نوع الکلی تشخیص داده شود، پیشگیری درمصرف الکل، حتی در مقادیر متوسط، در معکوس کردن این بیماری کبد کمک خواهد کرد در درمان کبد چرب گرید ۲ ، علاوه بر مراقبت های مداوم پزشکی، تغییر در رژیم غذایی و عادات شیوه زندگی نیز بسیار مهم و موثر است.

 

کبد چرب گرید3

کبد چرب گرید 3 جدی ترین نوع کبد چرب است. در این حالت، کبد با تجمع مقدار زیادی چربی رو به رو است. چربی در این نوع از کبد چرب در کل کبد گسترش یافته است. در این مرحله التهاب کبد اتفاق خواهد افتاد. التهاب در کبد باعث می شود که بقیه قسمت های بدن به کمک کبد بیایند و گردش خون در کبد صورت گیرد، اما کبد حتی برای پاسخ دادن به این کمک نیز ضعیف است. در کبد چرب گرید  3 شریان ها و رگ ها در حال تلاش برای پمپ کردن مواد مغذی و خارج کردن سموم هستند اما بیماری به مرحله ی خطرناکی رسیده است. یکی از علائم کبد چرب در این مرحله از کبد چرب آن است که رنگ پوست بیمار به سمت زردی خواهد رفت. در کبد چرب گرید 3 رگ های شکم از زیر پوست قابل دیدن هستند. ممکن است به نظر برسد که یک مار درست در زیر پوست شکم وجود دارد. و شکم نیز متورم خواهد شد. سیروز کبدی نیز ممکن است در این مرحله اتفاق بیفتد. سیروز وضعیتی می باشد که در آن سلول های کبدی جای خود را به سلول های فیبروتیک که ظاهری مثل زخم دارد می دهند، در این مرحله شانس بسیار کمی برای عملکرد نرمال کبد وجود دارد.

 

نکات مهم درباره کبد چرب گرید3

علائم کبد چرب در کبد چرب گرید 3 بدتر می شود. این بیماری ممکن است به نقطه ای برسد که بیمار ناخودآگاه از هوش برود و تا حد کما یا نقطه ای که دیالیز کلیه مورد نیاز است، پیشرفت کند. در این مرحله، تغییرات رژیم غذایی شدید مورد نیاز است. مصرف کالری به میزان قابل توجهی کاهش می یابد زیرا بدن نمی تواند غذا را فرآوری کند. میزان مصرف پروتئین در رژیم غذایی باید کم باشد زیرا کبد نمی تواند پروتئین را رفع کند. زیرا کبد چرب گرید 3 نیاز به بازسازی کبد دارد! در این مرحله از کبد چرب باید مصرف نمک به شدت محدود شود.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ