ویتامین های مورد نیاز و ضروری مادران شیرده

atoosamirzavandi
ویتامین E ،برای حفظ عضلات سالم مهم است و این، سیستم ایمنی سلولی را تقویت می کند و بدن را نیز در مبارزه با عفونت ها کمک میکند.

این امر برای همه واضح است که تمام مواد مورد نیاز کودک از طریق شیر مادرش تامین میگردد پس خوردن مواد و خوراکی های مقوی بسیار مهم است. در این مقاله به ویتامین های مورد نیاز مادران شیرده اشاره شده است.

 

فواید ویتامینB1 (تیامین) برای مادران شیرده:

تیامین، برای تشکیل آدنوزین تری فسفات (ATP) ضروری است، که سلول های بدن آن را به عنوان منبع انرژی استفاده می کنند.

چندین فرآیند متابولیسم داخلی سلول ها به ویتامین B1 بستگی دارد.

کمک می کند تا نورون های سالم مغز را تشکیل دهند.

 

ویتامینB12 (کبالالین) مناسب برای مادران شیرده:

به ساخت پروتئین های جدید کمک می کند، که به عنوان بلوک های ساختمانی بدن عمل می کنند. این پروتئین ها، به نوبه خود، به رشد کودک کمک می کنند.

حیاتی برای سلامت نورون ها (سلول های عصبی).

سلول های عصبی سالم ،در نهایت به پیشرفت شناختی کمک می کنند.

ویتامینB12 نقش مهمی در تشکیل DNA و RNA دارد، که مواد ژنتیکی سلول ها هستند.

 

آهن

با این وجود که مکمل نمی‌تواند جایگزین یک رژیم غذایی سالم و پر از میوه و سبزیجات شود، شاید در چند هفتۀ اول با وجود نوزاد، وقت کافی برای رسیدن مناسب به تمام نیاز‌های تغذیه‌ای خود را به دست نیاورید یا یادتان برود که برخی از مواد غذایی مناسب را بخورید، بنابراین تا سه ماه یا حتی بیشتر بعد از زایمانتان می‌توانید قرص‌های ویتامین مخصوص تازه‌مادران را مصرف کنید. این قرص‌های ویتامین معمولاً بیشتر از مولتی‌ویتامین‌های معمولی آهن دارد و این نکتۀ مهمی است، چون ممکن است ذخیرۀ آهن بدنتان بعد از بارداری و زایمان تمام یا کم شده باشد، به خصوص اگر عمل سزارین انجام داده باشید. سطح پایین آهن نیز باعث احساس خستگی و ناراحتی خواهد شد. به علاوه، آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین A ،C و E عملکرد کلی مغز را بهتر می‌کند.

 

کلسیم

اگرچه ویتامین‌های دوران بارداری یا مولتی‌ویتامین ممکن است حاوی مقدار کمی کلسیم باشد، اما اگر شما روزانه، غذاهای غنی از کلسیم مانند شیر و سایر محصولات لبنی، ماهی، غلات، حبوبات، آب‌میوه، برنج و نان را نمی‌خورید، بدنتان احتمالاً به مکمل کلسیم نیاز دارید، اما دز مناسب مکمل کلسیم باید توسط پزشکتان تعیین شود، زیرا مصرف کلسیم بیش از حد می‌تواند به سنگ کلیه، هیپرکلسمی و سندرم نارسایی کلیه منجر شود یا در جذب آهن، منیزیم، فسفر و روی در بدن تداخل ایجاد کند. پس اگر قصد دارید با اجازۀ پزشکتان مکمل کلسیم بخورید، لازم است در مورد مصرف همزمان آن با یک مکمل ویتامین D نیز مشورت کنید.

ویتامینD

این ویتامین برای رشد استخوان و سلامت کلی بدن مهم است. ویتامین D همچنین به بدن در جذب کلسیم کمک می‌کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ممکن است خطر ابتلا به پوکی استخوان، فشار خون بالا، دیابت و چندین بیماری خودایمنی را نیز کاهش دهد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید به بدن کمک می‌کند تا ویتامین D تولید کند، اما بسیاری از زنان برای ساخت این ویتامین به اندازۀ کافی نور خورشید دریافت نمی‌کنند. کارشناسان فکر می‌کنند مقدار کم این ویتامین در مواد غذایی کافی نیست و بهترین راه برای اطمینان از این که آیا به اندازۀ کافی ویتامین D می‌خورید، این است که با تشخیص پزشکتان یک آزمایش خون بدهید و با تأیید او این مکمل را مصرف کنید.

 

ویتامینC (اسید آسکوربیک) مناسب برای مادران شیرده:

نقش مهمی در تشکیل کلاژن، پروتئین مورد استفاده برای تشکیل پوست، مو و رگ های خونی دارد.

برای بهبود زخم و تعمیر کلی سلول های بدن مهم است.

به نظر می رسد،که ویتامینC، باعث تولید لکوسسیت ها می شود که برای سلول های سفید خون ضروری است، تا از بدن در برابر بیماری محافظت کند.

 

ویتامین E مناسب برای مادران شیرده:

ویتامین E ،برای حفظ عضلات سالم مهم است و این، سیستم ایمنی سلولی را تقویت می کند و بدن را نیز در مبارزه با عفونت ها کمک میکند.

بدن، نیاز به ویتامین E برای تولید گلبول های قرمز سالم دارد.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ