این مواد سرطان زا، در خانه همه ما وجود دارد!

toranj
شما هر روز با مواد سرطان زا در خانه های خودتان سرو کار دارید.

به گزارش الودکتر: مواد سرطان زا نه تنها در آب و خاک و مواد غذاییمان پیدا می شود بلکه در بسیاری از موادی که ما روزانه انها را لمس می کنیم با انها سرو کارد داریم نیز وجود دارد.

 عوامل سرطان زا در خانه خود را بشناسید

سرطان به شکل یک مشکل اپیدمیک در آمده است. شاید در دوران کودکی افراد زیادی را نمی دیدیم که بر اثر سرطان از دنیا بروند، اما امروزه همه ما در اطرافیان خود و چه بسا عزیزانمان کسانی را می بینیم که به سرطان مبتلا هستند یا بر اثر سرطان از دنیا رفته اند.

امروزه 38 درصد مردم مبتلا به سرطان هستند. اما علت این رشد انفجاری در زیاد شدن سرطان چیست؟

به گفته دکتر ایزاک الیاز Isaac Eliaz، تنها نیمی از ما معتقدیم که سبک زندگی و عادت های ما و همچنین غذایی که می خوریم و یا ورزش کردنمان می توانند بر روی خطر ابتلا به این بیماری تاثیر بگذارند. این آمار نشان می دهند که بسیاری از ما نسبت به پیشگیری از سرطان کنترل زیادی نداریم.

برای پیشگیری از سرطان بهتر است از خانه خود شروع کنید. وجود مواردی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم خطر بروز سرطان را در شما افزایش می دهند. اگر هر یک از موارد زیر را در خانه دارید بهتر است کامل حذف کنید یا میزان مصرف آنها را به حداقل برسانید.
الکل

الکل و سرطان در کنار هم و در یک راستا حرکت می کنند. در حقیقت الکل خطر ابتلا به سرطان سینه، مری، کبد، کولورکتال و سر و گردن را افزایش می دهد. خب ارتباط بین الکل و سرطان چیست؟

پاسخ این سوال بسیار ساده است. بدن شما اتانول موجود در نوشیدنی الکلی را به استالدئید تبدیل می کند. متاسفانه استالدئید می تواند به DNA آسیب بزند که یک گام به سمت سرطان است.

به علاوه الکل می تواند به کبد آسیب بزند، منجر به التهاب و زخم شود و توانایی بدن برای تجزیه کم شده، رهایی از مواد شیمیایی مضر آهسته تر می شود، در نتیجه محیطی برای بروز سلول های سرطانی فراهم می شود.

بشقاب های یک بار مصرف و ذرت

آسایش یکی از مزیت های دنیای مدرن است، اما گاهی این آسایش می تواند به ما آسیب بزند، به ویژه زمانی که از بشقاب های یک بار مصرف کاغذی و ذرت در مایکروویو استفاده می کنیم.

این بشقاب ها و کیسه های ذرت و پاپکورن پوشیده از مواد شیمیایی هستند به نام PFAS یا PFC هستند و طبق بررسی های زیست محیطی این مواد با سرطان در ارتباط هستند.

متاسفانه این سموم و مواد شیمیایی مدت زیادی در بدن می مانند و چندین سال طول می کشد تا این مواد شیمیایی از بدن خارج شوند.

خوش بو کننده های هوا و شمع های دارای بو

بسیاری از ما از خوشبو کننده های هوا استفاده می کنیم، اما هیچ یک از ما فکرش را نمی کنیم که این خوشبو کننده ها حاوی ترکیباتی هستند که بسیار مضر هستند، به عنوان مثال ترکیبی مانند فرمالدئید.

فرمالدئید یک ماده شیمیایی نگهدارنده است. مطمئنا زمانی که از این خوشبو کننده ها استفاده می کنید، تصور نمی کنید در حال تنفس چنین ماده شیمیایی هستید. فرمالدئید یکی از مهم ترین عوامل خطرساز برای سرطان است. هر چه مدت بیشتری در معرض فرمالدئید قرار بگیرید، خطر ابتلا به سرطان بیشتر خواهد شد. اما فرمالدئید تنها در مواد خوشبو کننده وجود ندارد، اشیا دیگری که در خانه شما دارای این ماده شیمیایی هستند عبارتند از برخی وسایل چوبی و مواد عایق.

ماهیتابه ها و ظروف نچسب

مطمئنا همه شما دوست دارید غذای خود را در ظروف نچسب آماده کنید، اما این ظروف باعث بروز سرطان می شوند. اکثر این ظروف نچسب پوشیده از مواد شیمیایی Perfluorinated Perfluorochemicals هستند که به اختصار PFAO گفته می شوند. این ماده شیمیایی از خانواده سموم موجود در پاپ کورن است که در بالا به آن اشاره شد. ماده شیمیایی PFAO منجر به بروز سرطان کلیه، بیضه و تیروئید می شود.

ضد آفتاب ها حاوی ترکیباتی مانند oxybenzone و retinyl palmitate هستند که می توانند بیشتر از اینکه به نفع پوست باشند به ضرر بدن هستند.

به گفته سازمان غذا و دارو در امریکا retinyl palmitate می تواند به سلول های پوست آسیب رسانده و منجر به بروز سرطان شوند. بسیاری از ضد آفتاب ها نیز حاوی oxybenzone است که می تواند هورمون ها را تغییر دهد.

به علاوه مواد شیمیایی موجود در ضد آفتاب باعث افزایش میزان رادیکال های آزاد می شود؛ رادیکال های آزاد اتم ها و مولکول های ناپایداری هستند که به DNA آسیب می زنند.

به علاوه بررسی های انجام شده روی موش ها نشان می دهد ترکیباتی مانند تیتانیوم دی اکسید منجر به آسیب ژن در موش ها شده است. دیگر مواد شیمیایی موجود در ضد آفتاب ها نیز منجر به اختلال در غدد درون ریز می شوند.

قبل از خرید ضد آفتاب از ترکیبات و محتویات آن ها مطمئن شوید و نوع خطرناک آن را دور بریزید. شاید بهترین محافظ موضعی در مقابل خورشید اکسید روی zinc oxide باشد که به طور گسترده ای از پوست در مقابل خورشید محافظت می کند و محصول بی خطری است.

ما هر روز بیشتر و بیشتر در معرض عوامل سرطانزا هستیم که بیشتر آنها در خانه ما هستند. محتویات موجود در محصولاتی را که خریدار می کنید با دقت مطالعه کنید تا از بی خطر بودن آنها مطمئن شوید.

5علامت اصلی سرطان معده که شاید جدی نگیرید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ