بهترین خواص تخم شربتی را بشناسید؟

atoosamirzavandi
از تخم شربتی برای درمان ناراحتی های گوارشی مانند درد معده، نفخ، یبوست، سوءهاضمه و بی نظمی کارکرد روده ها استفاده می شود.

تخم شربتی در فصل تابستان بسیار طرفدار دارد و شربت های مختلف که با تخم شربتی مخلوط شده اند همه جا مورد استفاده قرار می گیرد. تخم شربتی دارای خواص زیادی است که در این مقاله به آن ها پرداخته شده است.

 

فواید غذایی تخم شربتی

این دانه های کوچک حاوی مواد غذایی مهمی هستند. مثلا سرشار از فیبر بوده و باعث سیری کاذب می شوند. در واقع شخص با خوردن این دانه ها احساس سیری زودهنگام می کند و نیازی به خوردن غذای بیشتر نمی بیند. ۲۵ گرم تخم شربتی یا دانه چیا، حاوی حدودا ۹ گرم فیبر است. بر اساس توصیه پزشکان، روزانه ۳۰ گرم فیبر برای سلامت بدن توصیه شده است. فیبر به هضم غذا کمک کرده و برای سلامت سیستم گوارش ضروری است. لذا استفاده از آن می تواند تا حدی نیاز بدن به فیبر را برطرف کند.

امگا ۳ و اثرات ضد التهابی آن و همچنین تاثیرش بر سلامت قلب و مغز، همه کم و بیش شناخته شده است. تخم شربتی حاوی امگا ۳ بوده اما مقدار آن نسبت به منابع حیوانی مانند روغن ماهی کمتر است. برای کسانیکه ماهی نمی خوردند، چیا chia seed می تواند یک جایگزین مناسب، برای تامین امگا ۳ در برنامه غذایی شان باشد.
علاوه بر موارد فوق، حاوی مقادیر بالایی پروتئین بوده و یک منبع مفید پروتئین گیاهی محسوب می شود لذا برای گیاهخواران یا افرادی که برنامه رژیم غذایی گیاهی دارند، بسیار مفید است.

ترکیب امگا ۳، پروتئین و فیبر در تخم شربتی به این معناست که دانه ها نسبتا آهسته هضم می شوند. این هضم طولانی باعث کاهش سطح انرژی بدن شده که به حفظ پایداری قند خون کمک می کند.
ناگفته نماند که این دانه های کوچک سرشار از مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم و عناصر کمیابی مانند منگنز هستند که به ساخت و عملکرد آنزیم ها کمک می کنند.
متاسفانه تحقیقات و پژوهش های اندکی پیرامون خواص دانه چیا و تاثیری که بر سلامت انسان دارد، انجام شده است و امید است که در آینده، این میزان تحقیقات افزایش یابد.

 

اجزای تخم شربتی

در واقع این تخم منبع فوق‌العاده‌ی کلسیم است به طوری که ۵ تا ۶ برابر بیشتر از شیر کلسیم دارد. اگر موز را به عنوان منبع پتاسیم می‌شناسید باید بدانید که این دانه‌های ریز دو برابر بیشتر از موز پتاسیم و ۳ برابر بیشتر از اسفناج آهن دارند. از نظر آنتی‌اکسیدانی نیز قوی‌تر از میوه‌ای مانند بلوبری می باشند.بهتر است بدانید که تخم شربتی منبع فوق‌العاده‌ی اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ می‌باشد. در واقع حدود ۲۰ درصد وزن دانه‌های به این کوچکی حاوی این اسیدهای چرب است که از ایننظر شباهت زیادی با تخم کتان دارد. حتماً می‌دانید که تخم کتان نیز یکی از منابع غنی اسیدهای چرب امگا ۳ می‌باشد. اگر می‌خواهید بیماری‌های قلبی عروقی از شما دور باشد حتماً به خواص محافظتی این دانه‌های ریز اعتماد نمایید.در واقع تخم شربتی منبع فوق‌العاده‌ی منیزیم، منگنز، مس، زینک(روی)، نیاسین (ویتامین ب۳) و ویتامین‌های دیگر بوده و سرشار از فیبرهای محلول در آب می‌باشد. این دانه‌ها ۹ تا ۱۲ برابر وزن خود آب را به خود گرفته و لعاب مانند می‌شوند

 

موارد منع مصرف تخم شربتی

بهتر است بدانید که  اشخاص مبتلا به کرم معده نباید از این تخم استفاده کنند.افراط در مصرف تخم شربتی موجب ایجاد سر گیجه و همچنین بروز اختلال در حس بینایی می شود. مصرف این دانه‌ها برای افرادی که داروهای ضد انعقاد می‌خورند نیز توصیه نمی‌ گردد.قابل توجه است که این دانه‌های ریز حاوی گلوتن هستند و اگر شما جزو افراد حساس به این ترکیب هستید در مصرف آن دقت کنید. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید نیز بهتر است قبل از مصرف تخم شربتی با پزشک خود مشورت نمایید. در واقع تخم شربتی همچنین باعث کاهش فشار خون می‌شود برای همین سالمندانی که داروی ضدفشار مصرف می‌کنند باید حواسشان به مصرف آن باشد.

 

 خواص تخم شربتی برای درمان دردهای معده و گوارش

 از تخم شربتی برای درمان ناراحتی های گوارشی مانند درد معده، نفخ، یبوست، سوءهاضمه و بی نظمی کارکرد روده ها استفاده می شود.در کشور چین، از تخم شربتی برای درمان عفونت، درد معده، گزیدگی مار و حشرات و پایین آوردن دمای بدن استفاده می شود.

بعد از خوردن یک غذای تند مقداری از این دانه های مغذی بجوید، چرا؟ چون حاوی مقدار زیادی پتاسیم هستند ( دو برابر مقداری که موز دارد ) که کمک میکند کمتر دچار نفخ شوید.

 تخم شربتی فیبر غذایی فوق العاده ای دارد و به همین دلیل، برای گوارش و درمان بافت های گوارشی عالی است.

 

آیا تخم شربتی به کاهش وزن کمک می کند؟

شواهد چندانی وجود ندارد که نشان دهد خوردن آن باعث کاهش وزن می شود. اما همانطور که گفته شد چون این دانه ها حاوی فیبر هستند، لذا می توانند با ایجاد سیری کاذب، مانع از خوردن غذای بیشتر شوند که می تواند عاملی در کاهش وزن باشد.

 

آیا دانه چیا بر سلامت استخوان ها تاثیری دارد؟

از آنجا که این دانه ها حاوی کلسیم و سایر مواد معدنی شناخته شده هستند، لذا بر سلامت استخوان ها موثرند. ۲۵ گرم دانه چیا حاوی ۱۵۷ میلی گرم کلسیم است که از این بابت، یک منبع مهم کلسیم محسوب می شود. این مقدار کلسیم، بیشتر از کلسیم موجود در ۱۰۰ میلی لیتر شیر است.

رمز لاغری سریع با خاکشیر، تخم شربتی و سرکه سیب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ