حتما هوای خانه را تصویه کنید!

pegiu
با این روش ها هوای خانه را تصویه کنید.ادامه مطلب را بخوانید.

 همیشه در همه جا آلودگی وجود دارد که باید پاکسازی شود.یکی از محیط هایی که کمتر برای آن به فکر پاکسازی هستیم محیط خانه است.با انجام آنچه که در ادامه این مطلب از الودکتر آورد شده میتوانید هوا خانه را تصویه نمایید

تصویه هوای خانه

تهویه: اگرچه اثرات زیان بار بسیاری از مواد خانگی شناخته شده اند ولی ترکیبات آلی فرار زیادی مانند ذرات معلق در هوا، رنگ، جلا و پاک کننده های مصنوعی ناشناخته هستند.

از محصولاتی که برچسب سم، خطر یا هشدار دارند استفاده نکنید. زمانی که از این مواد استفاده می‌کنید حداقل 2 ساعت پنجره یا درها را باز کنید تا هوای تازه وارد خانه شود. در هر زمانی که از مواد شیمیایی قوی استفاده می‌کنید سعی کنید یک منبع هوای تازه برای خود فراهم نمایید، حتما دستکش لاستیکی بپوشید و از عینک ایمنی استفاده کنید. در صورت امکان از محصولات غیر سمی به جای محصولات خطرناک استفاده نمایید.

کاغذ دیواری: اگر شما در خانه ای زندگی می‌کنید که دیوارها را با کاغذ دیواری پوشانده اند، احتمالا این کاغذهای دیواری از الیاف مصنوعی ساخته شده اند. اگر کاغذهای دیواری به تازگی نصب شده باشند مطمئن شوید که هرگونه بو و گاز از خانه خارج شده باشد. کاغذهای دیواری را با چسب نصب می‌کنند، برخی از مواد تشکیل دهنده چسب ها باعث ایجاد مشکلات تنفسی و خستگی در افراد می‌شوند.

اگر کاغذ دیواری قدیمی باشد حتما کثیف و خاکی شده است، در این صورت یا باید یک کاغذ دیواری جدید را با آن را جایگزین کنید و یا آن را شسته و اجازه دهید کاملا خشک شود. کاغذ دیواری کثیف باعث پخش شدن ذرات گرد و غبار در هوا می‌شود که ما آن ها را با چشم نمی‌بینیم ولی برای سلامتی ما مضر هستند.

سطوح چوبی: برای کسانی که مستعد ابتلا به آلرژی هستند، سطوح چوبی می‌تواند کمک خوبی برای آن ها باشند. زیرا سطوح چوبی به راحتی تمیز می‌شوند و در نتیجه فضای دارای گرد و غبار را به حداقل می‌رسانند. امروزه از سطوح چوبی که هم بسیار زیبا هستند و هم مقرون به صورفه می‌باشند در بسیاری از خانه ها استفاده می‌شود.

اگر شما می‌خواهید از این سطوح چوبی در خانه خود استفاده کنید، بعد از نصب آن ها، تا زمانی که محل کاملا خشک نشده است از آن جا خارج شوید.

لباس ها: لباس های پلاستیکی زمانی که شسته می‌شوند قبل از این که کاملا خشک شوند از خود گازهای سمی منتشر می‌کنند. اکثر پاک کننده های پرکلرواتیلن دارای آلاینده های خطرناک و سرطان زا هستند. بنابراین لباس هایی که می‌شویید را در جایی قرار دهید که خارج از محیط داخلی خانه باشند و بعد از این که کاملا خشک شدند از آن ها استفاده نمایید.

میدان های الکترومغناطیسی: میدان های الکترومغناطیسی که در مناطق شهری عملا چاره ناپذیر هستند، می‌توانند تعادل بدن را مختل نمایند و در صورتی که بدن در معرض میدان های الکترومغناطیسی قرار بگیرد، این میدان های مغناطیسی می‌توانند بر غده پینه آل واقع در سر تاثیر بگذرند و در نتیجه در ترشح هورمون ملاتونین و سرتونین نیز اختلال ایجاد کنند. کمبود ملاتونین با کم خوابی مربوط است و کمبود سرتونین نیز با افسردگی در ارتباط می‌باشد.

بنابراین تخت خواب خود را دور از لپ تاپ، کامپیوتر، تلفن های همراه، سیم کشی های برق، رادیو و … قرار دهید تا کمتر در معرض امواج الکتریکی قرار بگیرید. در صورت امکان بهتر است وسایل الکتریکی غیر ضروری را از خانه خود حذف کنید.

مبلمان، ملافه ها: فرمالدئید گاهی اوقات در مبلمان چوبی کامپوزیت، فرش و موکت، اثاثیه و لوازم داخلی خانه، تشک های فومی و ملافه های مصنوعی وجود دارد که باعث ایجاد مشکلات آلرژی، خارش، تهوع و سرگیجه می‌شود.

غلظت بالای فرمالدئید و قرار گرفتن در معرض آن به صورت طولانی مدت ممکن است خطرات بیشتری برای سلامتی به همراه داشته باشد. مبلمان هایی که از چوب خالص ساخته شده اند و معمولا از دیگر مبلمان ها گران تر هم نیستند کم خطرتر هستند یا کلا خطری برای سلامتی ندارند. نگه داشتن این گونه مبلمان در خانه بهتر است و در دراز مدت هم مشکلی به وجود نمی‌آورند.

برای بستر خواب خود بهتر است از پنبه یا کتان به جای ورق های مصنوعی استفاده کنید. به یاد داشته باشید که گیاهان پنبه معمولا با حشره کش ها درمان می‌شوند و پارچه ها در طول پردازش ممکن است در معرض مواد شیمیایی قرار بگیرند. بنابران قبل از خرید حتما برچسب محصولات را مطالعه نمایید.

روشنایی: منبع روشنایی خورشید برای سلامت روان بسیار مهم است ولی اکثر خانه ها خیلی کم در معرض نور خورشید قرار دارند. اگر شما قصد دارید خانه ای تهیه نمایید، سعی کنید خانه ای که انتخاب می‌کنید دارای پنجره های کافی باشد تا هم خانه روشن باشد و هم شما از سلامت بالاتری برخوردار شوید.

شما می‌توانید نور طبیعی را با استفاده از لامپ هایی که طیف کامل رنگ ها را دارند افزایش دهید. امواج فرابنفش این لامپ ها می‌توانند فشار خون را پایین بیاورند و همچنین مزایای دیگری هم دارند.

آشپزخانه، حمام: بسیاری از مستاجرها که از فشار کم آب شکایت دارند می‌توانند به راحتی با حذف کردن پیچ موجود بر نوک شیر آب این مشکل را حل کنند. ممکن است در آب ذراتی وجود داشته باشد که در این پیچ باقی بمانند و در نتیجه جریان آب را محدود کنند. این پیچ را باید هر چند وقت یک بار تمیز کرد و بعد از گذشت چند وقت آن را با یک پیچ جدید جایگزین نمود.

از تهویه کافی در حمام خود اطمینان حاصل کنید، تهویه کافی از ایجاد قارچ و کپک در حمام جلوگیری می‌کند. به طور معمول می‌توان حمام را با استفاده از آب و صابون، مخلوطی از سفیدکننده های رقیق و یا محصولات تخصصی طراحی شده برای پاک کردن حمام، تمیز کرد.حتی اگر شما از پاک کننده هایی که سمی نیستند استفاده می‌کنید، باید آن ها را دور از دسترس کودکان قرار دهید.

دستگاه تصفیه آب: سیستم های عمومی فیلتر آب معمولا به گونه ای ساخته شده اند که ذراتی مانند کلر، مواد شیمیایی و غلظت فلزات موجود در آب را کاهش می‌دهند. این فیلترها قیمت زیادی ندارند و کیفیت آب را تا حد زیادی بهبود می‌بخشند. سیستم های تصفیه یونیزاسیون گران تر هستند و محتوی قلیایی آب را بهبود می‌بخشند. تولیدکنندگان این فیلترها ادعا می‌کنند استفاده از این فیلترها و در نتیجه تصفیه آب توسط آن ها، اثرات مضر بیماری هایی مانند آتروز و روماتیسم را کاهش می‌دهند.

تصفیه کننده های هوا: سیستم های تصفیه هوا نام های مختلفی دارند، اما همه آن ها کیفیت هوای داخل خانه را بهبود می‌بخشند و ذرات موجود در هوا را از بین می‌برند. هوای پاک و تمیز باعث بهبود خلق و خو و افزایش هشیاری می‌شود. قبل از خرید سیستم تصفیه هوا بهتر است با یک فرد متخصص مشورت کنید تا بتوانید یک سیستم مناسب را انتخاب نمایید.

می‌توانید از گیاهان آپارتمانی نیز برای جذب مواد مضر موجود در هوا استفاده کنید. گیاهان یکی از سیستم های تصفیه کننده بسیار خوب هوا می‌باشند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ