با این روش به راحتی روغن زیتون اصل را تشخیص دهید

sahar.d
روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب است و به همین دلیل یکی از مفید ترین روغن های گیاهی برای سلامت بدن است.

روغن زیتون یکی از پرطرفدارترین و سالم ترین روغن های گیاهی است. اما در این میان برخی افراد سودجو ترکیباتی را به روغن زیتون اضافه می کنند که از کیفیت آن می کاهد. به همین دلیل اهمیت دارد که بتوانیمروغن زیتون اصل را از تقلبی تشخیص درهیم. در ادامه این مطلب روش های تشخیص روغن زیتون اصل را به شما آموزش می دهیم. 

تشخیص از طریق حس چشایی

حس چشایی مهم‌ترین روش تشخیص بوده و تاکنون کسی نتوانسته در این زمینه تقلب کند. بدین صورت که شما یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را در دهان خود می‌ریزید، آن را در داخل دهان می‌چرخانید و با استشمام هوا آن را پایین می‌برید، باید پس از چند ثانیه در انتهای گلو تلخی و تندی حس شود که گلو را می‌سوزاند و گاهی ممکن است از شدت تندی فرد به سرفه بیفتد. درست پس از یک دقیقه مزه تلخی و تندی از بین می‌رود و خوشمزه می‌شود ضمن اینکه فرد با خوردن این روغن در دهان خود احساس چربی نمی‌کند.

رنگ روغن

در بررسی مرغوبیت زیتون به رنگ اعتماد نکنید زیرا عوامل زیادی در رنگ زیتون دخیل‌اند، اما روغن زیتون طبیعی و بکر بیشتر رنگی سبز و مایل به زرد دارد.

تشخیص از طریق حس بویایی

اگر شامه خوبی دارید، از بوی روغن زیتون هم می‌توانید پی به کهنگی یا تازگی آن ببرید. بوهایی تند شبیه علف، سبزی، سیب ‌و گوجه‌فرنگی از جمله بوهایی‌ است که افرادی با شامه خوب در توصیف روغن زیتون اصل به کار می‌برند. در صورتی که روغن بوی فلز یا زنگ آهن بدهد نشانه بی‌کیفیتی و تحلیل رفتن خواص یا حتی فاسد شدن آن است. 

نکات مهم

از نگهداری و به ویژه خریداری روغن‌هایی که در شیشه‌های شفاف یا پشت ویترین و در برابر حرارت و پرتو آفتاب بوده‌ است، خودداری کنید . 

توصیه می شود زیتون را در جای خشک، تاریک و دور از گرما نگهداری کنید و برای مصارف هفتگی به مقدار لازم در ظروف سرامیک یا پلاستیکی تیره بریزید. 

در آن را حتما محکم کنید تا با اکسیژن هوا تماس زیادی نداشته باشد و اگر نه علاوه بر این که خواص مفید خود را از دست می‌دهد، پس از مدتی کوتاه فاسد خواهد شد. 

آیا واقعا حرارت دادن روغن زیتون خطر دارد؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ