رژیم غذایی ابداع شده توسط دکتر باربارا

mousavi
رژیم گرفتن با گرسنگی همراه است، اما گرسنگی کشیدن هم باعث چاقی می شود، در این مطلب رژیم غذایی حجمی معرفی می شود که بدون گرسنگی کشیدن زیاد به کاهش وزن کمک می کند

کلید اصلی رژیم حجمی، تمرکز براحساس سیری کامل است. دکتر رولز میگوید که مردم به دلیل انواع و میزان مواد غذایی که میخورند، احساس سیری کامل میکنند، نه به دلیل تعداد کالری یا گرم چربی، پروتئین یا کربوهیدرات. در رژیم غذایی حجمی، که یک رژیم غذایی ابداع شده توسط دکتر باربارا رولز است، این کار را به راحتی میتوانید انجام دهید.

 

برخلاف رژیمهای غذایی که مبتنی برمحرومیت است، در رژیم حجمی این امکان فراهم است که غذاهای سالمی را به مقدار زیاد بخورید و در عین حال وزنکم کنید.

 

ترفند این رژیم این است که غذاهای مناسب را انتخاب کنید تا احساس سیری کامل کرده و کالری کمتری مصرف کنید. رژیم حجمی، به شما اجازه میدهد که بیشتر بخورید و در عین حال وزنکم کنید. البته با این برنامه در مدتکم نمیتوانید وزن زیادی از دست بدهید، در واقع این رژیم یک برنامه درازمدت است که شما با تنظیم کالری روزانه با کالری مصرفی از طریق پیاده روی و ورزش، به اهداف کاهش وزن خود دست مییابید.

 

چه چیزی بخورید و چه چیزی نخورید؟

شما میتوانید هرچیزی را بخورید، اما باید به تعداد کالری که در مقدار مشخص مواد غذایی است، توجه داشته باشید.

 

غذاهایی با تراکم انرژی بالا، کالری زیادی دارد و برعکس ارزش غذایی زیادی ندارد، اما موادی با تراکم انرژیکم دارای کالری کمتر با حجم بیشتری است. دکتر رولز غذاها را به چهار دسته تقسیم میکند:

 

دسته اول: شامل میوههای همیشه مجاز یا سبزیهای غیر نشاستهای (مانند بروکلی، گوجه فرنگی، قارچ) و سوپهایی با پایه آب گوشت است.

 

دسته دوم: شامل دانههای کامل و سبوسدار (مانند برنج قهوهای و ماکارونی تهیه شده از آرد گندم کامل) پروتئینهای کم چرب، حبوبات و لبنیاتکم چرب است.

 

دسته سوم: شامل تکههای کوچکی از غذاهایی مانند نان دسر، اسنکهای تهیه شده بدون چربی، پنیر و گوشت با چربی بالاتر است.

 

دسته چهارم: شامل قسمتهایی از مواد غذایی سرخ شده، آب نبات، کوکیها، آجیلها و چربیهاست.

هر روز سه وعده غذایی، دو وعده تنقلات و یک دسر خواهید خورد. در رژیم غذایی حجمی مواد غذایی حاوی آب، مانند بسیاری از میوهها و سبزیها اهمیت ویژهای دارد؛ زیرا بدون اضافه کردن کالری زیاد شما را سیر میکند.

 

دکتر رولز میگوید آشامیدن آب کافی نیست، زیرا این کار فقط تشنگی شما را برطرف میکند، اما گرسنگی شما را برطرف نمیکند.

 

انتخاب با شماست، شما باید به تراکم و چگالی انرژی غذاهای انتخابی خود توجه زیادی داشته باشید. برای مثال، در مورد کالریها یک کاسه بزرگ سوپ از نظر کالری با یک ششم از چیز برگر برابر است.

 

ورزش

شما با استفاده از یک قدم شمار به طور روزانه شروع به اضافه کردن 150 قدم در فعالیتهای روزانه خود کنید. هدف اول این است که تا پایان هفته به روزانه 1000 گام برسید.

محدودیتهای غذایی

این رژیم برای گیاه خواران و کسانی که نیاز به محدود کردن نمک و چربی دارند، انعطافپذیر است.

 

نتیجه رژیم غذایی حجمی

توصیه میشود از یک رژیم غذایی مغذی که هر متخصص تغذیهای میتواند تجویز کند، پیروی کنید؛ کالری و چربی ناسالم را قطع و مقدار زیادی سبزیجات و میوههای پر فیبر مصرف کنید.

 

این رژیم غذایی عمدتا یک تغییر شیوه زندگی است و به شما کمک میکند انتخابهای عاقلانهتری برای تغذیه داشته باشید که به کاهش پایدار و دراز مدت وزن شما کمک میکند.

 

رژیم غذایی برای افراد دارای شرایط خاص

رژیم غذایی حجمی، درعین حال که برای کاهش وزن استفاده میشود، به راحتی برای بسیاری از بیماران قابل انعطاف است. کاهش وزن برای بیماریهای مختلفی از جمله دیابت، فشار خون بالا، بیماری قلبی، آپنه خواب آرتریت و… مفید است. کاهش وزن حتی ممکن است نیاز شما به داروها را کاهش دهد. قبل از شروع این رژیم با پزشک خود مشورت کنید.

 

رژیم غذایی حجمی به شما چگونگی انتخاب غذاهای بهتر و کاهش کالری بدون محرومیت را آموزش میدهد. این رژیم برای هر کسی که میخواهد یک تغذیه سالم، اما یک رژیم انعطافپذیر داشته باشد، ایده آل است

 

در انتخاب رژیم غذایی سم‌زدا دقت کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ