غذای ساده، سنتی و پرخاصیت

mousavi
قروتی یکی از غذاهای سنتی خراسان جنوبی است که به دلیل خواص زیادی که دارد ثبت ملی شده است. در ادامه به خواص این غذا و طرز تهیه آن اشاره می شود

قروت یکی از غذاهای سنتی خراسان جنوبی است که به دلیل خواص زیادی که دارد ثبت ملی شده است

خواص قروت

قروت از جمله غذاهایی است که از فراوردهدامی تهیه میشود و رنگ بنفش و زیبای آن نظر هر بینندهای را جلب میکند. دانش و فرهنگ غذای محلی قروت خراسان جنوبی در فهرست میراث ناملموس کشور بهثبت رسید.

 

سیداحمد برآبادی مسئول حوزه پژوهش و مطالعات ادارهکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی با اعلام این خبر اظهار کرد: تأثیر غذا و فرهنگ و رابطه آن، دوسویه است. همانگونه که محیط و فرهنگ باعث شکلگیری این نوع غذای محلی میشود، غذای محلی هم برفرهنگ تأثیرگذار است.

 

کشک در این غذا به لحاظ رنگ متفاوت است وبه رنگ بنفش دیده میشود که در غذاها کمتر دیده میشود. کشک ماده اصلی این غذاست در صورتی که درغذاهای دیگر کشک به غذایی مانند بادمجان اضافه میشود.

 

قروت سرشار از کلسیم است و در شرایطی که پوکی استخوان وپوسیدگی دندان شیوع زیادی دارد، این غذا به سلامت کودکان و زنان کمک زیادی میکند. قروت به دو صورت گرم و سرد مصرف میشود؛ برای تهیه قروت گرم مقداری پیازداغ یا سیرداغ تهیه و قروت را به آن اضافه میکنند. کمی نمک و فلفل سیاه هم افزوده میشود و قبل از آن که به جوش بیاید، از روی حرارت برداشته میشود و آماده خوردن است. قروت گرم را گاهی با بادمجان، کدو، کما و سبزیهای پخته مثل اسفناج میل میکنند. این غذا از جمله غذاهای سنتی شهرستان بیرجند و خراسان جنوبی است که هنوزدربیشتر نقاط آن را طبخ میکنند.

 

در ادامه شما را با… 

طرز تهیه این غذای ساده و پرخاصیت آشنا میکنیم.

 

طرز تهیه قروت

ماستی که کره آن را گرفتهاند، در کیسهای پارچهای میریزند تا آب آن جدا شود، سپس آنرا به صورت گلولههای کوچکی در میآورند و در آفتاب خشک میکنند. محصول به دست آمده قروت نام دارد.

 

اگر از ماست استفاده شده در تهیه قروت، کره نگرفته باشند، قروت چربتر و مقویتر است و به کشک معروف بیرجندی شناخته میشود که هنگام ساییدن به رنگ بنفش در میآید، برای تهیه این کشک از ظرف چدنی استفاده میکنند. همچنین قروت حاصل از شیر گوسفند بهتر ازمحصول شیر بز و قروت حاصل از شیر بز بهتر از شیر گاو است.

 

معمولا در نقاط مختلف کشور انواع اشکنه طبخ میشود. شاید شما هم اشکنه کشک خورده باشید. ممکن است کشک آن را در ظروف مخصوص ساییده باشند یا از کشک آماده استفاده کنند.

 

میتوان گفت اشکنه، خورش یا خوراکی همانند آبگوشت است که نان در آن ترید میکنند و میخورند. اشکنه انواع بسیاری دارد که خوشمزهترین آن اشکنه کشک است.

 

مواد لازم برای تهیه اشکنه کشک

کشک ساییده شده – 250 گرم

روغن – پنج قاشق غذاخوری

نعناع خشک – یک تا 2 قاشق غذاخوری

فلفل و زردچوبه – به میزان لازم

پیاز 2 عدد متوسط

مغز گردو خرد شده – 200 گرم

تخم خربزه – 200 گرم (اختیاری)

 

دستور تهیه اشکنه کشک

پیازها را خرد کنید و درون روغن با شعلهکم تفت دهید تا نرم شود. سپس گردوی خرد شده را به پیاز اضافه کنید تا کمی تفت بخورد و روغن آن خارج شود اما زیاد نسوزد. نعناع خشک و کمی زردچوبه را اضافه کنید و خوب هم بزنید. کشک ساییده شده را با دو پیمانه آب رقیق کنید و به دیگر مواد که تفت خورده بیفزایید. بگذارید تا کمی کشک و دیگر مواد بپزد و غلیظ شود (شعله بایدکم باشد و مداوم هم بزنید تا کشک به اصطلاح نبرد). در آخر کمی فلفل به آن اضافه کنید و از روی شعله بردارید. اشکنه کشک شما آماده است؛ درون آن نان ترید و میل کنید.

 

چند نکته

اگر تمایل دارید از تخم خربزه استفاده کنید به این صورت عمل کنید: برای تهیه شیره تخم خربزه باید کمی تخم خربزه را تفت دهید و بعد از این که سرد شد آن را آسیاب کنید. سپس کمی آب به آن اضافه کنید و هم بزنید تا رنگ آب عوض شود. تخم خربزه را صاف کنید و از آب آن یا همان شیره تخم خربزه درون اشکنه بعد از این که کشک را اضافه کردید، استفاده کنید.

 

برای این که اشکنه طعم بهتری داشته باشد از کشک سنتی استفاده کنید. برای ساییدن کشک باید مقداری آن را خیس کنید تا کمی نرم شود و سپس درون آسیاب برقی بریزید. در اشکنه کشک به علت وجود کشک از نمک استفاده نکنید.

 

برای ساییدن کشک، بعد از خیس کردن و صاف کردن آن همراه با گردوی آسیاب شده در کشک ساب آن قدر میمالند تا به روغن بیفتد سپس به آن آب اضافه میکنند.

 

آب شدن چربی های بدن با مصرف کشک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ