آیا رفع سپیدی مو با سیاه دانه امکان پذیر است؟

atoosamirzavandi
سپیدی زود رس مو یکی از معضلات امروزه ی جوانان است. اکثرا در جوانان با سنین کمتر از 30 سال سپیدی مو به وفور مشاهده می شود.

سپیدی زود رس مو یکی از معضلات امروزه ی جوانان است. اکثرا در جوانان با سنین کمتر از 30 سال سپیدی مو به وفور مشاهده می شود. عده ای از این سپیدی زود رس ناراحت و به دنبال راهی برای به تاخیر انداختن آن هستند. در این مقاله به پاسخ این سوال که آیا رفع سپیدی مو با سیاه دانه امکان پذیر است می پردازیم.

ترکیبات سیاه دانه برای رفع سفیدی مو

سیاه دانه منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی می باشد که باعث تغذیه مو و جلوگیری از سفیدی مو می شوند. این مواد مغذی عبارتند از مس، منگنز، کلسیم، منیزیم، آهن، روی، فسفر، ویتامین B1، اسیدهای آمینه، سلنیوم، ملانین و فیبر رژیمی. علاوه بر این، سیاه دانه حاوی آنتی اکسیدان های طبیعی مانند سوزامین، سسامولین و سسامول است. با استفاده از این ترکیبات ، رفع سفیدی مو با سیاه دانه به نظر امکان پذیر است.

روند درمان سفیدی مو با سیاه دانه

در طب سنتی چینی مصرف سیاه دانه برای سفیدی مو بسیار موثر است و دانه های سیاه دانه به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی ضد پیری شناخته می شود. سیاه دانه، با تغذیه پوست سر و تحریک رشد مو، می تواند فعالیت ملانوسیت را برای تولید ملانین ، یعنی رنگدانه ای که مسئول رنگ مو و پوست است ، افزایش دهد.

تحقیقات نشان می دهد رفع سفیدی مو با سیاه دانه امکان پذیر است. زیرا آنتی اکسیدان های موجود در دانه های سیاه دانه می توانند اثر رادیکال های آزادی را که موجب آسیب به سلول های بدن و ایجاد پیری می شوند از جمله ایجاد موهای سفید، ریزش مو و چین و چروک از بین ببرند یا خنثی کنند.

خواص روغن سیاه دانه برای سفیدی مو

سیاه دانه دارای عطر و بوی بسیار خوبی است و به مقدار زیادی روغن در هر دانه از آن موجود است. این روغن سیاه دانه برای جلوگیری از سفیدی مو بسیار مناسب است. سیاه دانه دارای انواع مختلفی می باشد و شامل رنگ های گوناگونی از جمله سیاه، قهوه ای، قرمز و قهوه ای مایل به زرد می باشد. ترکیبات غذایی تمام آن ها تقریبا مشابه هم است و دارای مقدار فوق العاده بالایی از آنتی اکسیدان ها و مزایای ضد پیری هستند. این ویژگی ها باعث می شود تا از روغن سیاه دانه برای سفیدی مو استفاده شود.

سیاه دانه برای رفع سفیدی مو

طب چینی ، پوست و مو را آینه خارجی سلامت داخلی بدن می داند. مو برای رشد کردن از خون تغذیه می کند و پوست از منافظ بدن برای مرطوب ماندن استفاده می کند. هنگامی که منافظ بدن آسیب ببینند، این مسئله می تواند باعث بوجود آمدن پوستی خشک شود یا بر روی پوست ایجاد خارش کند. به همین ترتیب زمانی که دچار کم خونی می شویم، این مسئله ممکن است باعث ریزش مو و ایجاد موهای سفید شود. حال به توضیح چگونگی رفع سفیدی مو با سیاه دانه می پردازیم:

خواص سیاه دانه و سفیدی مو رابطه نزدیکی با هم دارند. دانه های سیاه دانه می توانند ارگان های بدن، از جمله خون و منافظ پوستی را تغذیه کنند. این کار موجب می شود مو و پوست به خوبی تغذیه شوند. ما به شما توصیه می کنیم در حالیکه از کرم ها، روغن ها و ماسک های مو برای تقویت مو و جلوگیری از سفید شدن آن استفاده می کنید ، به طور مرتب روزی یک قاشق غذاخوری سیاه دانه بخورید زیرا این کار به برطرف شدن مشکل شما بصورت ریشه ای کمک می کند.

طریقه مصرف سیاه دانه برای درمان سفیدی مو

طریقه مصرف سیاه دانه برای رفع سفیدی مو بسیار ساده است. فرایند همانند زمانی است که می خواهید بوسیله روغن سیاه دانه ، ریزش مو را کنترل می کند. به این صورت که با استفاده از روغن سیاه دانه شروع به ماساژ دادن مناطقی از پوست سر می کنید که موها در آن نواحی سفید شده است و این کار را برای چند دقیقه ادامه می دهید. سپس اجازه می دهید این روغن به مدت یک شب تا صبح بر روی پوست سرتان بماند و به هنگام صبح موهای خود را شستشو می دهید. برای درمان سفیدی مو با روغن سیاه دانه رسیدن به نتیجه مطلوب باید چندین بار این روند را تکرار کنید. برخی افراد نیز ترکیب سیاه دانه و عسل برای سفیدی مو را مناسب می دانند.

خواص روغن سیاه دانه برای مو

رطوبت رسانی به مو

روغن سیاه دانه با رطوبت رسانی به مو آن ها را نرم و لطیف نگه می دارد.

درمان ریزش مو

روغن سیاه دانه باعث قوی تر شدن ریشه مو شده و از ریزش آن جلوگیری می کند. چنانچه روغن سیاه دانه را هر شب بر روی موها و پوست سر خود ماساژ دهید پس از مدتی می بینید که ریزش مو کمتر شده و موها ضخیم تر شده اند، حتی مشاهده شده که استفاده ی مداوم از روغن سیاه دانه طاسی را هم درمان کرده است.

درمان سفیدی مو

ترکیب روغن سیاه دانه و روغن زیتون سال ها برای رفع سفیدی مو استفاده می شود. برای این کار می توانید هر روز مقدار برابر روغن زیتون و روغن سیاه دانه را با هم ترکیب کرده و موهای سر را با آن ماساژ دهید و پس از 1 ساعت با آب گرم بشویید تا سفیدی موها کم کم برطرف شود.

تقویت مژه و ابرو

روغن سیاه دانه فولیکول های موی ابرو را تحریک می کند، در نتیجه باعث افزایش رشد ابرو می شود. برای داشتن ابرو و مژه های ضخیم تر و پرپشت تر قبل از خواب انگشت اشاره خود را به یک قطره روغن سیاه دانه آغشته کرده و بر روی محل مورد نظر ماساژ دهید.

تقویت ریش

مصری های باستان و مردم خاور میانه سال ها از روغن سیاه دانه به عنوان درمانی برای جلوگیری از ریزش و سفید شدن ریش ها استفاده می کردند، علاوه بر این روغن سیاه دانه می تواند به نرم شدن ریش ها کمک کند.

مهمترین راهکارها برای درمان سپیدی مو

با فواید سیاه دانه و روغن آن آشنا شوید

در طبیعت هر آنچه برای حفظ سلامتی نیاز است وجود دارد. یکی از مواد غذایی مفید سیاه دانه سرشار از آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب سالم است که برای سلامتی فواید بیشماری دارد.

سیاه

با فواید سیاه دانه و روغن آن آشنا شوید

در طبیعت هر آنچه برای حفظ سلامتی نیاز است وجود دارد. یکی از مواد غذایی مفید سیاه دانه سرشار از آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب سالم است که برای سلامتی فواید بیشماری دارد.

سیاه دانه برای سلامت پوست و مو مفید است

سیاه دانه سرشار از پروتئین، زینک، آهن، اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان ها است. تحقیقات نشان می دهند استفاده از روغن سیاه دانه تقریبا 30 درصد از اشعه ماورا بنفش آسیب رسان به پوست را خنثی می کند. این اشعه ها عامل ایجاد چین و چروک هستند و حتی منجر به پیری زود هنگام پوست می شوند.

مواد مغذی فراوان موجود در سیاه دانه می تواند باعث رشد سالم مو و حفظ لطافت پوست شود. به همین دلیل در ترکیبات بسیاری از محصولات مراقبتی پوست و مواز سیاه دانه استفاده می شود.

 سیاه دانه سرشار از آنتی اکسیدان ها است

آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در کاهش سرعت آسیب سلولی و افزایش سرعت ترمیم سلول های آسیب دیده ایفا می کنند. استرس اکسیداتیو صدمات زیادی به سلول وارد کرده و به وخیم تر شدن بیماری های مزمن مانند دیابت، سرطان و بیماری های قلبی منجر می شود.

سیاه دانه به عنوان منبع غنی از آنتی اکسیدان به خوبی از بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند. روغن سیاه دانه با راه اندازی سریع فرایند ترمیم و بازسازی سلول، به تسکین دردهای استخوانی ناشی از بیماری های زمینه ای کمک می کند.

 سیاه دانه به تنظیم فشار خون کمک می کند

بر اساس نتایج مطالعه کوچکی روی 30 نفر مشخص شد مصرف روزانه 2.5 گرم سیاه دانه به مدت چهار هفته همراه با وعده های غذایی باعث کاهش فشار خون بالا می شود. این در حالی است که میزان فشار خون بالای گروه کنترل که پلاسیبو یا دارونما را مصرف کردند به هیچ وجه کاهش نیافت. علاوه بر این، بسیاری از مطالعات بالینی دیگر نیز نشان می دهند سیاه دانه تاثیر مثبتی بر فشار خون دارد.

سیاه دانه در برابر سرطان محافظت می کند

سسامین و سسامول موجود در سیاه دانه در مبارزه با استرس اکسیداتیو و کنترل چرخه حیات سلول برای سرکوب رفتار های سلول های سرطانی بسیار قدرتمند عمل می کنند. سسامین نقش اصلی در تخریب سلول های سرطانی و حذف آنها از بدن را دارد. با این حال، برای درک چگونگی تاثیر دقیق ترکیبات سیاه دانه بر سلول های سرطانی مطالعات بیشتری در فاز انسانی نیاز است.

سیاه دانه به روند هضم غذا کمک می کند

اسیدهای چرب امگا 3 سرشار در سیاه دانه دیواره های روده را چرب کرده و به رفع یبوست کمک می کند. علاوه بر این، فیبر موجود در سیاه دانه حرکات روده را بهبود می بخشد، بنابراین مصرف سیاه دانه از سیستم گوارش در برابر مشکلات مختلف محافظت می کند.

سیاه دانه تغذیه فوق العاده برای مادران شیرده است

سیاه دانه باعث افزایش تولید شیر مادران می شود، بنابراین می توان از آن برای افزایش جریان شیر استفاده کرد. ویتامین های گروه B، زینک، منیزیم، مس، چربی های اشباع نشده و سایر مواد مغذی موجو در سیاه دانه  با غنی کردن شیر مادر به رشد سالم کودک کمک می کند.

آیا روغن سیاه دانه برای مو مفید است؟

تیموکینون به عنوان عنصر کلیدی روغن سیاه دانه دارای خواص آنتی اکسیدانی است که به تسکین التهاب کمک می کند. بسیاری از طرفداران روغن سیاه دانه از آن برای موهای خود استفاده می کنند.

روغن سیاه دانه برای موها

بر اساس نتایج یک بررسی در سال 2016، سیاه دانه یک ماده ایده آل در حوزه دارویی و لوازم آرایشی محسوب می شود. در این مطالعه ویژگی های روغن سیاه دانه به شرح زیر است:

آنتی باکتریال

ضدقارچ

ضدالتهاب

آنتی اکسیدان

بر اساس اظهارات طرفداران روغن سیاه دانه برای مو این خواص می تواند با کمک به رفع مشکلاتی مانند شوره سر و مرطوب نگه داشتن پوست سر به حفظ سلامت پوست سر کمک کند. با این حال، تحقیقات بالینی این ادعا را تایید نمی کنند.

علاوه بر این، این افراد بر این باورند روغن سیاه دانه می تواند به رطوبت ساقه های مو نیز کمک کند زیرا دارای اسیدهای آمینه چرب است. طرفداران روغن سیاه دانه به عنوان دارویی برای مقابله ریزش مو برای اثبات ادعاهای خود تحقیقاتی انجام داده اند.

نتایج یک مطالعه در سال 2014 نشان می دهد ترکیب روغن نارگیل و روغن سیاه دانه به اندازه کافی در تقویت رشد مو موثر است، اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است، همچنین، یک مطالعه در سال 2017 نیز نشان داد روغن موی گیاهی حاوی سیاه دانه منجر به کاهش ریزش مو تا 76 درصد می شود.

تلوژن افلوویوم

تلوژن افلوویوم با ریزش مو یا نازک شدن تارها مشخص می شود. مطالعه ای در سال 2013 روی 20 زن مبتلا به تلوژن افلوویوم در صورت درمان با لوسیون حاوی 0.5 درصد روغن سیاهدانه بهبود چشمگیری را نشان داد. با این حال، با توجه به حجم کوچک نمونه مطالعاتی تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است تا مشخص شود آیا روغن سیاه دانه واقعا برای درمان تلوژن افلوویوم موثر است یا خیر.

سیاه دانه – الودکتر

درمان سفید شدن مو با روغن سیاه دانه

سیاه دانه به عنوان منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی باعث تغذیه مو و جلوگیری از سفید شدن آن می شود. علاوه بر این، سیاه دانه حاوی آنتی اکسیدان های طبیعی مانند سوزامین، سسامولین و سسامول است. با استفاده از این ترکیبات رفع سفیدی مو با سیاه دانه امکان پذیر است.

در طب سنتی چینی مصرف سیاه دانه برای سفیدی مو گزینه بسیار موثری محسوب می شود. سیاه دانه به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی ضدپیری شناخته می شود. سیاه دانه با تغذیه پوست سر و تحریک رشد مو می تواند فعالیت ملانوسیت را برای تولید ملانین یعنی رنگدانه مسئول رنگ مو و پوست افزایش دهد.

تحقیقات نشان می دهند رفع سفیدی مو با سیاه دانه امکان پذیر است. زیرا آنتی اکسیدان های موجود در سیاه دانه می توانند اثر رادیکال های آزادی را که باعث آسیب به سلول های بدن و ایجاد پیری می شوند از جمله ایجاد موهای سفید، ریزش مو و چین و چروک از بین ببرند یا خنثی کنند.

روغن سیاه دانه برای جلوگیری از سفیدی مو بسیار مناسب است. سیاه دانه دارای انواع مختلفی شامل رنگ های گوناگونی از جمله سیاه، قهوه ای، قرمز و قهوه ای مایل به زرد است. ترکیبات غذایی تمام آنها تقریبا مشابه هم است و دارای مقدار فوق العاده بالایی از آنتی اکسیدان ها و مزایای ضدپیری هستند. این ویژگی ها باعث می شود تا از روغن سیاه دانه برای سفیدی مو استفاده شود.

بر اساس طب چینی پوست و مو آینه خارجی سلامت داخلی بدن محسوب می شوند. مو برای رشد از خون تغذیه و پوست از منافذ بدن برای مرطوب ماندن استفاده می کند. هنگام آسیب دیدن منافذ این امر می تواند باعث خشکی پوست یا ایجاد خارش شود.

خواص سیاه دانه و سفیدی مو باهم مرتبط هستند. سیاه دانه می تواند ارگان های بدن از جمله خون و منافذ پوستی را تغذیه کند، این کار باعث تغذیه خوب مو و پوست می شود. توصیه می شود در کنار استفاده از کرم ها، روغن ها و ماسک های مو برای تقویت مو و جلوگیری از سفید شدن آن به طور مرتب روزانه یک قاشق غذاخوری سیاه دانه بخورید زیرا این روش به رفع مشکل به صورت ریشه ای کمک می کند.

برای رفع سفیدی مو با روغن سیاه دانه شروع به ماساژ دادن نواحی از پوست سر کنید که موها در آن نواحی سفید شده اند و این کار باید چند دقیقه انجام شود. این روغن به مدت یک شبانه روز باید روی پوست سر بماند و هنگام صبح موهای خود را بشویید.

برای کسب نتایج دلخواه پیرو درمان سفیدی مو با روغن سیاه دانه باید این کار را چندین بار تکرار کنید. برخی افراد نیز از ترکیب سیاه دانه و عسل برای رفع سفیدی مو استفاده می کنند.

روغن سیاه دانه برای پوست مفید است

در کنار مراقبت از مو روغن سیاه دانه به دلیل فواید آن برای پوست نیز مشهور است. بر اساس نتایج یک بررسی در سال 2015، این مزایا شامل موارد زیر است:

کاهش پلاک پسوریازیسی پوست

کاهش علائم آکنه

کاهش التهاب و باکتری ها در بهبود زخم ها

بهبود رطوبت و هیدراتاسیون پوست

روغن سیاه دانه برای حفظ سلامتی

در کنار استفاده از روغن سیاه دانه ابر حفظ سلامت پوست و مو تحقیقات نشان می دهند روغن سیاه دانه برای درمان برخی بیماری های دیگر نیز مفید است، مانند:

آسم

کلسترول بالا

چاقی

فشار خون بالا

دیابت

روماتیسم مفصلی

رینیت آلرژیک (تب یونجه)

در پایان

مطالعات نشان می دهند روغن سیاه دانه دارای ویژگی های متعددی است که در درمان یا تسکین تعدادی از شرایط کمک می کند. اگرچه تعداد مطالعات انجام شده روی تاثیر روغن سیاه دانه برای موها اندک است، اما به نظر می رسد روغن سیاه دانه می تواند ضمن حمایت از سلامت پوست سر با نازک شدن موها مقابله کند.

در صورت تمایل برای استفاده از روغن سیاه دانه برای موها در مورد آن با پزشک خود صحبت کنید. پزشک می تواند توصیه های خاصی در مورد روغن سیاه دانه از جمله تداخل احتمالی با هرگونه داروی مصرفی ارائه دهد.

مترجم: الهه زارعی

برای سلامت پوست و مو مفید است

سیاه دانه سرشار از پروتئین، زینک، آهن، اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان ها است. تحقیقات نشان می دهند استفاده از روغن سیاه دانه تقریبا 30 درصد از اشعه ماورا بنفش آسیب رسان به پوست را خنثی می کند. این اشعه ها عامل ایجاد چین و چروک هستند و حتی منجر به پیری زود هنگام پوست می شوند.

مواد مغذی فراوان موجود در سیاه دانه می تواند باعث رشد سالم مو و حفظ لطافت پوست شود. به همین دلیل در ترکیبات بسیاری از محصولات مراقبتی پوست و مواز سیاه دانه استفاده می شود.

سیاه دانه سرشار از آنتی اکسیدان ها است

آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در کاهش سرعت آسیب سلولی و افزایش سرعت ترمیم سلول های آسیب دیده ایفا می کنند. استرس اکسیداتیو صدمات زیادی به سلول وارد کرده و به وخیم تر شدن بیماری های مزمن مانند دیابت، سرطان و بیماری های قلبی منجر می شود.

سیاه دانه به عنوان منبع غنی از آنتی اکسیدان به خوبی از بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند. روغن سیاه دانه با راه اندازی سریع فرایند ترمیم و بازسازی سلول، به تسکین دردهای استخوانی ناشی از بیماری های زمینه ای کمک می کند.

سیاه دانه به تنظیم فشار خون کمک می کند

بر اساس نتایج مطالعه کوچکی روی 30 نفر مشخص شد مصرف روزانه 2.5 گرم سیاه دانه به مدت چهار هفته همراه با وعده های غذایی باعث کاهش فشار خون بالا می شود. این در حالی است که میزان فشار خون بالای گروه کنترل که پلاسیبو یا دارونما را مصرف کردند به هیچ وجه کاهش نیافت. علاوه بر این، بسیاری از مطالعات بالینی دیگر نیز نشان می دهند سیاه دانه تاثیر مثبتی بر فشار خون دارد.

سیاه دانه در برابر سرطان محافظت می کند

سسامین و سسامول موجود در سیاه دانه در مبارزه با استرس اکسیداتیو و کنترل چرخه حیات سلول برای سرکوب رفتار های سلول های سرطانی بسیار قدرتمند عمل می کنند. سسامین نقش اصلی در تخریب سلول های سرطانی و حذف آنها از بدن را دارد. با این حال، برای درک چگونگی تاثیر دقیق ترکیبات سیاه دانه بر سلول های سرطانی مطالعات بیشتری در فاز انسانی نیاز است.

سیاه دانه به روند هضم غذا کمک می کند

اسیدهای چرب امگا 3 سرشار در سیاه دانه دیواره های روده را چرب کرده و به رفع یبوست کمک می کند. علاوه بر این، فیبر موجود در سیاه دانه حرکات روده را بهبود می بخشد، بنابراین مصرف سیاه دانه از سیستم گوارش در برابر مشکلات مختلف محافظت می کند.

سیاه دانه تغذیه فوق العاده برای مادران شیرده است

سیاه دانه باعث افزایش تولید شیر مادران می شود، بنابراین می توان از آن برای افزایش جریان شیر استفاده کرد. ویتامین های گروه B، زینک، منیزیم، مس، چربی های اشباع نشده و سایر مواد مغذی موجو در سیاه دانه  با غنی کردن شیر مادر به رشد سالم کودک کمک می کند.

آیا روغن سیاه دانه برای مو مفید است؟

تیموکینون به عنوان عنصر کلیدی روغن سیاه دانه دارای خواص آنتی اکسیدانی است که به تسکین التهاب کمک می کند. بسیاری از طرفداران روغن سیاه دانه از آن برای موهای خود استفاده می کنند.

روغن سیاه دانه برای موها

بر اساس نتایج یک بررسی در سال 2016، سیاه دانه یک ماده ایده آل در حوزه دارویی و لوازم آرایشی محسوب می شود. در این مطالعه ویژگی های روغن سیاه دانه به شرح زیر است:

آنتی باکتریال

ضدقارچ

ضدالتهاب

آنتی اکسیدان

بر اساس اظهارات طرفداران روغن سیاه دانه برای مو این خواص می تواند با کمک به رفع مشکلاتی مانند شوره سر و مرطوب نگه داشتن پوست سر به حفظ سلامت پوست سر کمک کند. با این حال، تحقیقات بالینی این ادعا را تایید نمی کنند.

علاوه بر این، این افراد بر این باورند روغن سیاه دانه می تواند به رطوبت ساقه های مو نیز کمک کند زیرا دارای اسیدهای آمینه چرب است. طرفداران روغن سیاه دانه به عنوان دارویی برای مقابله ریزش مو برای اثبات ادعاهای خود تحقیقاتی انجام داده اند.

نتایج یک مطالعه در سال 2014 نشان می دهد ترکیب روغن نارگیل و روغن سیاه دانه به اندازه کافی در تقویت رشد مو موثر است، اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است، همچنین، یک مطالعه در سال 2017 نیز نشان داد روغن موی گیاهی حاوی سیاه دانه منجر به کاهش ریزش مو تا 76 درصد می شود.

تلوژن افلوویوم

تلوژن افلوویوم با ریزش مو یا نازک شدن تارها مشخص می شود. مطالعه ای در سال 2013 روی 20 زن مبتلا به تلوژن افلوویوم در صورت درمان با لوسیون حاوی 0.5 درصد روغن سیاهدانه بهبود چشمگیری را نشان داد. با این حال، با توجه به حجم کوچک نمونه مطالعاتی تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است تا مشخص شود آیا روغن سیاه دانه واقعا برای درمان تلوژن افلوویوم موثر است یا خیر.

درمان سفید شدن مو با روغن سیاه دانه

سیاه دانه به عنوان منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی باعث تغذیه مو و جلوگیری از سفید شدن آن می شود. علاوه بر این، سیاه دانه حاوی آنتی اکسیدان های طبیعی مانند سوزامین، سسامولین و سسامول است. با استفاده از این ترکیبات رفع سفیدی مو با سیاه دانه امکان پذیر است.

در طب سنتی چینی مصرف سیاه دانه برای سفیدی مو گزینه بسیار موثری محسوب می شود. سیاه دانه به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی ضدپیری شناخته می شود. سیاه دانه با تغذیه پوست سر و تحریک رشد مو می تواند فعالیت ملانوسیت را برای تولید ملانین یعنی رنگدانه مسئول رنگ مو و پوست افزایش دهد.

تحقیقات نشان می دهند رفع سفیدی مو با سیاه دانه امکان پذیر است. زیرا آنتی اکسیدان های موجود در سیاه دانه می توانند اثر رادیکال های آزادی را که باعث آسیب به سلول های بدن و ایجاد پیری می شوند از جمله ایجاد موهای سفید، ریزش مو و چین و چروک از بین ببرند یا خنثی کنند.

روغن سیاه دانه برای جلوگیری از سفیدی مو بسیار مناسب است. سیاه دانه دارای انواع مختلفی شامل رنگ های گوناگونی از جمله سیاه، قهوه ای، قرمز و قهوه ای مایل به زرد است. ترکیبات غذایی تمام آنها تقریبا مشابه هم است و دارای مقدار فوق العاده بالایی از آنتی اکسیدان ها و مزایای ضدپیری هستند. این ویژگی ها باعث می شود تا از روغن سیاه دانه برای سفیدی مو استفاده شود.

بر اساس طب چینی پوست و مو آینه خارجی سلامت داخلی بدن محسوب می شوند. مو برای رشد از خون تغذیه و پوست از منافذ بدن برای مرطوب ماندن استفاده می کند. هنگام آسیب دیدن منافذ این امر می تواند باعث خشکی پوست یا ایجاد خارش شود.

خواص سیاه دانه و سفیدی مو باهم مرتبط هستند. سیاه دانه می تواند ارگان های بدن از جمله خون و منافذ پوستی را تغذیه کند، این کار باعث تغذیه خوب مو و پوست می شود. توصیه می شود در کنار استفاده از کرم ها، روغن ها و ماسک های مو برای تقویت مو و جلوگیری از سفید شدن آن به طور مرتب روزانه یک قاشق غذاخوری سیاه دانه بخورید زیرا این روش به رفع مشکل به صورت ریشه ای کمک می کند.

برای رفع سفیدی مو با روغن سیاه دانه شروع به ماساژ دادن نواحی از پوست سر کنید که موها در آن نواحی سفید شده اند و این کار باید چند دقیقه انجام شود. این روغن به مدت یک شبانه روز باید روی پوست سر بماند و هنگام صبح موهای خود را بشویید.

برای کسب نتایج دلخواه پیرو درمان سفیدی مو با روغن سیاه دانه باید این کار را چندین بار تکرار کنید. برخی افراد نیز از ترکیب سیاه دانه و عسل برای رفع سفیدی مو استفاده می کنند.

روغن سیاه دانه برای پوست مفید است

در کنار مراقبت از مو روغن سیاه دانه به دلیل فواید آن برای پوست نیز مشهور است. بر اساس نتایج یک بررسی در سال 2015، این مزایا شامل موارد زیر است:

کاهش پلاک پسوریازیسی پوست

کاهش علائم آکنه

کاهش التهاب و باکتری ها در بهبود زخم ها

بهبود رطوبت و هیدراتاسیون پوست

روغن سیاه دانه برای حفظ سلامتی

در کنار استفاده از روغن سیاه دانه ابر حفظ سلامت پوست و مو تحقیقات نشان می دهند روغن سیاه دانه برای درمان برخی بیماری های دیگر نیز مفید است، مانند:

آسم

کلسترول بالا

چاقی

فشار خون بالا

دیابت

روماتیسم مفصلی

رینیت آلرژیک (تب یونجه)

در پایان

مطالعات نشان می دهند روغن سیاه دانه دارای ویژگی های متعددی است که در درمان یا تسکین تعدادی از شرایط کمک می کند. اگرچه تعداد مطالعات انجام شده روی تاثیر روغن سیاه دانه برای موها اندک است، اما به نظر می رسد روغن سیاه دانه می تواند ضمن حمایت از سلامت پوست سر با نازک شدن موها مقابله کند.

در صورت تمایل برای استفاده از روغن سیاه دانه برای موها در مورد آن با پزشک خود صحبت کنید. پزشک می تواند توصیه های خاصی در مورد روغن سیاه دانه از جمله تداخل احتمالی با هرگونه داروی مصرفی ارائه دهد.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
رامین

رامین

1400-04-28 - 21:00 پاسخ

مو سفید نشه اگه بشه دیگه سیاه نمیشه حتی اگه روغنه ...

محمدقدرتی

محمدقدرتی

1400-04-19 - 02:21 پاسخ

من تابحال استفاده نکردم ولی مطالب رو مرور کردم و میخوام استفاده کنم به امید این که ماثر باشه

علی کبری

علی کبری

1399-06-18 - 22:02 پاسخ

ایا من که ۴۲ سالم است سیاه دانه بخورن و از روغن استفاده کنم میتونم موها و ریش خود را مشکی کنم یه مدت استفاده کردم احساس کردم اصر کره ولی به مدت کم من فکر کنم اگه ویتامین کامل باشه استرس نداشته باشیت بازم مشکی شه الان فقط چند تا از موهام سفید

حسین اسدی

حسین اسدی

1399-05-01 - 07:36 پاسخ

سلام آیا خوردن سیاه دانه قبل از صبحانه تا سیر دارد بحال کردن در آب ولرم ممنکن

لبدا فریدونی

لبدا فریدونی

1399-01-28 - 19:32 پاسخ

من راضیم از سیاه دانه

زهره رضایی

زهره رضایی

1398-11-01 - 22:28 پاسخ

سلام:ایا واقعن تاثیر دارد روغن سیاه دانه و هیلیه بزای سفیدی کسی انجام داده نتیجه گرفته

محمدی

محمدی

1398-08-14 - 21:57 پاسخ

سلام من سیاه دانه رو پودر کردم چن ساعتی میشه الان میخوام با روغن زیتون مخلوط کنم بزنم ب موهام ضرر داره؟

Mobin Aghaee

Mobin Aghaee

1397-08-26 - 21:24 پاسخ

سلام ، وقت بخیر مقاله بسیار عالی و آموزنده است . فقط لطفا کلمه منافذ را اصلاح بفرمایید چون به اشتباه چندین مرتبه منافظ نوشته شده است .