درمان عرق سوز شدن لای پا و کشاله ران چیست؟

parya
در فصل گرما هستیم و عده ای به شدت مستعد عرق سوز شدن هستند. یکی از ناحیه های مستعد عرق سوز شدن، لای پا و کشاله ران می باشد.

عرق سوز به عنوان نوعی بیماری پوستی باعث ایجاد بثورات در چین های پوست مانند زیر پستان ها، کشاله ران یا زیر شکم می شود. عرق سوز زمانی رخ می دهد که مناطق مرطوب پوست روی هم ساییده می شوند و باکتری ها و مخمر می توانند در این محیط رشد کرده و منجر به بروز عفونت شوند.

به گزارش هلث لاین، در این مقاله توضیح می دهیم عرق سوز و علت بروز آن چیست، همچنین تشخیص، درمان و پیشگیری از آن نیز توضیح داده می شود.

وقتی قسمتی از بدن عرق سوز می شود، اگر به موقع به فکر درمان عرق سوز نباشیم خارش آن می تواند به مرور زمان کلافه کننده شود. راه های مختلفی برای درمان عرق سوز وجود دارد. از بین نواحی مختلف ما در این مقاله به عرق سوز شدن لای پا و کشاله ران می پردازیم و در نهایت به شما خواهیم گفت درمان عرق سوز شدن لای پا و کشاله ران چیست؟

عرق سوز شدن لای پا و یا کشاله ران مشکلی است که خیلی از افراد موقع گرما و تابستان با آن مواجه هستند، در ادامه با راهکارهایی برای درمان این مشکل کلافه کننده آشنا می شوید.

عرق سوز چیست؟

عرق سوز، بیماری پوستی که هنگام چین خوردن چین و چروک های پوست روی هم رخ می دهد و به طور معمول در قسمت داخلی ران، زیر بغل یا زیر پستان ها و شکم ایجاد می شود. برخی از افراد ممکن است دچار عفونت های مخمر یا باکتریایی در چین های پوست شوند.

علل عرق سوز شدن

اصطکاک و مالش پوست مرطوب روی هم باعث عرق سوزی می شود و محیط گرم و مرطوب پوست را برای تحریک و رشد مخمر و باکتری مساعد می کند که منجر به بروز عفونت می شود. گرچه عرق سوز ممکن است در هر سنی رخ دهد، اما بیشتر نوزادان، افراد مسن و دارای توانایی حرکتی پایین را تحت تاثیر قرار می دهد.

در نوزادان عرق سوز غالبا تحت عنوان بثورات پوشک شناخته می شود. بیشتر موارد نیز در محیط های گرم یا مرطوب و در طول فصل تابستان رخ می دهد، همچنین عرق سوزی در بزرگسالان مبتلا به بی اختیاری، چاقی، دیابت یا ضعف سیستم ایمنی نیز امری شایع است. شرایط خاص در حوزه بهداشت نیز باعث افزایش احتمال عرق سوز شدن می شود که شامل موارد زیر است:

پسوریازیس معکوس

این نوع پسوریازیس ایجاد شده در چین های پوستی قرمز رنگ و براق به نظر می رسد.

بیماری هایلی هایلی

بیماری هایلی هایلی به عنوان یک بیماری ژنتیکی نادر باعث می شود سلول های پوست به هم بچسبند و لایه های پوست را از بین ببرند. افراد مبتلا به بیماری هایلی هایلی به طور معمول تاول و تحریکاتی در گردن، زیر بغل و اندام های تناسلی و چین های پوست دارند.

پمفیگوس

انواع مختلفی از پمفیگوس وجود دارد، اما همه آنها هنگامی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به سلول های سالم در لایه بالایی پوست حمله کند. پمفیگوس به طور معمول باعث ایجاد تاول در دهان، بینی، گلو، چشم ها یا اندام تناسلی می شود.

پمفیگوئید تاولی

نقص در سیستم ایمنی بدن باعث بروز پمفیگوئید تورمی می شود. افراد مبتلا به این بیماری با جوش های ریز و خارش دار یا تاول های شدیدتری روی پوست دست و پنجه نرم می کنند. اینها در نواحی از پوست ظاهر می شوند که منعطف شده یا حرکت می کنند.

علائم عرق سوز شدن

عرق سوز شدن مانند بثورات قرمز و خراشیده و خونین روی پوست به نظر می رسند و احتمال می رود با احساس زخم یا خارش همراه باشد و برخی اوقات ضمن ترشح عرق سوز در هر چین از پوست نیز می تواند ایجاد شود، اما نواحی مناطق متداول در بدن شامل موارد زیر است:

ران های داخلی

زیر پستان ها

در چین و چروک پوست زیر برجستگی شکم

کشاله ران

بین باسن

لای انگشتان

لای انگشتان پا

عرق سوز شدن یک یا چند ناحیه دیگر بدن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

تشخیص عرق سوز شدن

عرق سوز اغلب توسط متخصص پوست تشخیص داده می شود. وی این کار را با بررسی پوست و پرسیدن یک سری سوالات در مورد علائم انجام می دهد. اگر متخصص پوست مشکوک به ایجاد مخمر یا عفونت باکتریایی در چین پوست باشد با سواب نمونه می گیرد و آن را برای آزمایش و بررسی بیشتر به آزمایشگاه ارسال می کند.

درمان عرق سوز

مقاله ای در مجله انجمن پوست، توصیه های زیر را در مورد درمان عرق سوز ارائه می دهد:

ناحیه آسیب دیده را با شامپوی حاوی یک درصد کتوکونازول که در اکثر داروخانه ها نیز در دسترس است بشویید. افراد باید آن را روی محل آسیب دیده به مدت 2 تا 5 دقیقه بگذارند سپس آن را بشویند.

برای اطمینان از خشک شدن کامل محل از سشوار با درجه حرارت پایین استفاده کنید.

مقادیر مساوی کرم کلوتریمازول یک درصد یا کرم میکونازول یک درصد و کرم هیدروکورتیزون یک درصد را باهم مخلوط کرده و یک لایه نازک از آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. افراد باید این کار را 2 بار در روز انجام دهند تا زمانی که بثورات درمان شوند که احتمال می رود 3 تا 8 هفته طول بکشد.

پس از پاک شدن بثورات حداقل هفته ای یک بار از شامپوی کتوکونازول یک درصد به عنوان صابون در ناحیه آسیب دیده استفاده کنید.

پوست را پس از هر بار حمام یا دوش گرفتن با سشوار خشک کنید یا هر زمان احساس رطوبت خاصی کرد.

در صورت عرق سوز شدن بدون بروز عفونت درمان آن کار سختی نیست حتی برخی از روش های خانگی نیز برای درمان آن نیز موثر است. در زمان بروز این مشکل مهم است آن ناحیه از پوست را کاملا تمیز و خشک نگه دارید تا دچار عفونت نشوید.

یکی از روش های درمانی موثر برای عرق سوز شدن استفاده از پماد است. به طور معمول نوزادان به علت پوست نازک و گرمای زیاد به این مشکل دچار می شوند. برای درمان عرق سوز لای پا کودکان می ‌توان از پماد سوختگی مخصوص کودکان استفاده کرد و در صورت عدم اطمینان درباره نوع پودر یا پماد مناسب برای درمان با پزشک مشورت کنید.

پماد زینک اکساید

پماد زینک اکساید برای موارد زیادی کاربرد دارد که توسط پزشکنا برای کاهش التهابات پوستی، اگزما، از بین بردن جای جوش و آفتای سوختگی تجویز می شوند.

پودر تالک

پودر تالک به عنوان پودری سفید رنگ و نرم به ‌طور معجزه آسا در درمان عرق سوز لای پا و سایر نواحی بدن موثر است. در صورت استفاده از آن در فصل گرما منجر به جذب رطوبت می‌ شود و از ساییده شدن پوست در ناحیه ‌ای مانند ران های پا جلوگیری می کند. این پودر خوش بو از یک ماده معدنی به نام تالک تهیه شده است.

پماد ضدسایش پوست

پماد ضدسایش پوست بین ورزشکاران محوبیت زیادی دارد که برای درمان عرق سوز شدن از مزایای آن می توان بهره مند شد.

درمان عرق سوز شدن با دئودورانت ها

برای جلوگیری از تعریق در ناحیه بین ران ها می توان از دئودورانت ها یا مام رول های ضدتعریق استفاده کرد. برای استفاده از این محصولات برای جلوگیری از سایش پوست از نوع ملایم آن استفاده کنید.

درمان عرق سوز شدن لای پا

عرق سوز با انسداد مجاری عرق پوست و معمولاً در آب‌وهوای گرم و مرطوب اتفاق می‌افتد. پوشیدن لباس‌های محدود‌کننده و سنگین در هوای گرم این وضعیت را بدتر می‌کند زیرا این نوع لباس‌ها از تنفس پوست جلوگیری می‌کند.

مشکل عرق‌سوز در نوزادان، کودکان نوپایی که والدین‌شان لباس‌هایی بسیار گرم نسبت به آب‌وهوا تنشان می‌کنند، بیشتر اتفاق می‌افتد.

عرق‌سوز را می‌توانید به صورت برآمدگی‌های ریزی روی پوست تشخیص دهید که معمولاً به صورت خوشه‌ای روی ناحیه‌ای از پوست ایجاد می‌شود.

عرق‌سوز ممکن است زیر بغل، بین ران‌ها، روی باسن یا پشت اتفاق بیفتد. ممگن است عرق‌سوز بدتر شود ، مثلاً با پوشیدن پشت هم یک لباس ممکن است موجب یک مشکل پوستی دیگر شود.

در بزرگسالان، عرق‌سوز به ندرت به مراقبت پزشکی نیاز دارد اما برای بچه‌های کوچک در صورت تداوم مشکل می‌بایست به پزشک مراجعه شود. همچنین اگر کودک دچار تب شدید شد یا عرق‌سوزها شروع به پخش شدن کردند، می‌تواند به مشکلی جدی تبدیل شود. گاهی اوقات، عرق‌سوز به اشتباه تشخیص داده می‌شود، ازاینرو اگر والدین نگران بودند، حتماً باید به پزشک مراجعه کنند. علائم غیرعادی عفونت عبارتند از:

– تورم زیاد یا قرمز شدن پوست آن ناحیه
– تب (بالاتر از ۳۹ درجه) همراه با لرز
– تورم غدد لنفی
– امتداد خطوط قرمزی از ناحیه عرق‌سوز شده

عرق‌سوز معمولاً خود به خود برطرف می‌شود و اگر نشد می‌توان با روش‌های زیر درمان کرد:
۱. ناحیه موردنظر را خنک کنید. یک دستمال خنک و خیس روی عرق‌سوزها بگذارید یا حداقل برای ۲۰ دقیقه آن را زیر دوش آب سرد نگه دارید.

۲. لباس‌های محدودکننده را از آن قسمت درآورید. شلوارها و بلوزهای تنگ، پارچه‌های سنگینی مثل لیکرا را باید با پارچه‌های سبک و گشاد جایگزین کنید.

۳. بعد از دوش گرفتن یا استفاده از دستمال خنک و خیس، بگذارید ناحیه عرق‌سوزشده خود به خود در هوای آزاد خشک شود و از کشیدن حوله روی آن خودداری کنید.

۴. اگر ناحیه موردنظر خارش یا درد داشت، روی آن لوسیون کالامین یا کرم هیدروکورتیزون بزنید. اگر مشکل برطرف نشد، یا بدتر شد، از استفاده مجدد آن لوسیون و کرم اجتناب کنید.

۵. تا زمان بهبودی کامل، از صابون‌ها، لوسیون‌ها یا هر ماده خشن روی ناحیه عرق‌سوزشده خودداری کنید.

برای جلوگیری از بروز عرق‌سوز در آینده، موقع فعالیت یا بازی کردن در هوای گرم، برای خنک و خشک نگه داشتن پوست از لباس‌های نخی گشاد و سبک استفاده کنید. نوزادان را متناسب با آب‌وهوا لباس بپوشانید. عرق‌سوز مشکل جدی نیست اما ناراحتی زیادی ایجاد می‌کند.

 

درمان پوست عرق سوز شده:

درمان پوست عرق سوز شده هم کار آسانی است:

مرحله‌ی اول برای درمان پوست عرق سوز شده :

محل عرق سوز شده را با آب و صابون بشویید. سپس با ضربات آرام حوله، خشکش کنید.

مرحله‌ی دوم برای درمان پوست عرق سوز شده :

به محل مورد نظر یک لایه‌ی نازک پماد آنتی بیوتیک، یا اسپری ضد عفونی کننده بزنید، تا از عفونی شدنش جلوگیری کرده و به درمانش کمک کرده باشید.

مرحله‌ی سوم برای درمان پوست عرق سوز شده :

پوست تحریک شده را با گاز یا باند استریل بپوشانید. و هر ۲۴ ساعت یکبار تعویضش کنید.

توجه:
اگر به طور کامل از ساییده شدن محل مورد نظر جلوگیری کرده‌اید، اما تحریک پوستتان بیش از دو روز ادامه داشت، به سراغ مراقبت‌های پزشکی بروید.

نکته:
استفاده از پمادهای ویتامین A و D هم به بهبود سوزش محدوده‌ی عرق سوز شده و کاهش اصطحکاک کمک می‌کند.

روش های خانگی برای درمان عرق سوز

خیار

خیار یک درمان عالی برای رفع عرق سوز شدن کشاله ران و ناحیه تناسلی میباشد. خیار را به چند قسمت تقسیم کنید و دو قاشق غذا خوری آب لیموترش را در یک لیوان آب حل کنید. سپس چند قطعه از خیارها را درون محلول آب و لیمو قرار دهید و پس از چند دقیقه، خیارها را خارج کرده و مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی مناطقی که عرق سوز شده، قرار دهید. سعی کنید این کار را حدود ۲ تا ۳ بار در طول روز تکرار کنید تا تاثیر مطلوبش را روی بهبودی پوست بگذارد. خیار برای سلامت و زیبایی پوست بسیار مفید است.

پودر بچه

استفاده از پودر بچه بسیار مفید می باشد برای این کار موضع را تمیز بشویید و خشک کنید، سپس پودر بچه را در محل مورد نظر بپاشید و تا یک الی دو ساعت موضع را نشویید.

کرم‌ ضدحساسیت

اگر پوست شما حساس است و احساس خارش دارید، می توانید از کرم “هیدروکورتیزون” برای از بین بردن حساسیت استفاده کنید.

ویتامین E

میزان مصرف ویتامین E باید از طریق مواد غذایی افزایش پیدا کند و به روزی حداقل ۵۰۰ میلی گرم برسد. مصرف مکمل ویتامین E باید تحت نظر پزشک باشد.

جوش شیرین

خمیری از جوش شیرین و آب و پودر بلغور جو دو سر تهیه کنید و به روی موضع به آرامی بمالید باعث ترمیم پوست می شود و بسیار مفید است.

نعناع

دم کرده نعنا تهیه کنید و پارچه ای تمیز را با آن خیس کنید و روی نواحی عرق سوز شده قرار دهید. همچنین می توانید دم کرده نعناع را به طور مستقیم، روی پوست عرق سوز شده بریزید تا تاثیر مطلوب خود را بگذارد.

استحمام

هر چه کمتر از صابون استفاده شود، بهتر است و برای تمیز کردن کشاله ران بهتر است از آب سرد استفاده شود. کشاله ران را باید همیشه خشک نگاه داشت، به خصوص پس از استحمام باید آ‌ن را به طور کامل خشک کرد.

استحمام صبحگاهی یکی از مهم ترین راه های پیشگیری از عرق سوز شدن در فصل تابستان است، زیرا موجب باز‌شدن منافذ پوست و دیر بسته‌ شدن آنها، تعریق کمتر می‌شود.

شامپو بچه

ابتدا محل عرق سوز شده را با کمی شامپو بچه و اب ولرم تمیز بشویید وسپس گیاه آلوئه ورا که اثر خنک کنندگی و درمانی پوست را دارد به روی آن بمالید اگر الوئه ورا در دسترس نبود می توانید از ژل آن نیز استفاده کنید.

لباس

در منزل لباس های تنگ و پلاستیکی را کنار بگذارید و لباس‌های نخی ، گشاد و خنک بپوشید. از پوشیدن لباس های تنگ که سبب آزار منطقه عرق سوز می شود، جدا خودداری کنید. لباس های گشاد و آزاد انتخاب کنید تا هوای کافی به آن مناطق برسد و سریع تر بهبود پیدا کند.

جلوگیری از بروز عرق سوز شدن

بهترین راه برای جلوگیری از عرق سوز شدن خشک نگه داشتن ناحیه آسیب دیده است. افرادی که به دلیل چاقی با این عارضه دست و پنجه نرم می کنند می توانند در مورد راه های کاهش وزن و کاهش خطر عوارض پوستی با پزشک مشورت کنند، همچنین افراد با جلوگیری از عرق سوز شدن از طریق موارد زیر اقدام کنند:

قرار دادن یک عدد مواد جاذب مانند پنبه در چین آسیب دیده برای جذب عرق

استفاده از ضدتعریق ها

شستشوی روزانه با صابون ضدباکتری

پس از تمیز و خشک کردن ناحیه آسیب دیده را با یک پودر ضدقارچ جاذب تمیز کنید

در صورت عود این مشکل برای هر فردی باید به پزشک مراجعه کند

خلاصه

عرق سوز به عنوان نوعی بیماری پوستی هنگامی که نواحی از پوست مرطوب روی هم ساییده می شوند رخ می دهد و باعث ایجاد بثورات قرمز و خراشیده و خونین می شود و منجر به بروز مخمر و عفونت های باکتریایی می شود. عرق سوز هر فردی را تحت تاثیر قرار می دهد، اما بیشتر در نوزادان، افراد مسن، افراد دارای مشکلات حرکتی و افراد چاق مشاهده می شود.

افراد به راحتی می توانند بثورات را در خانه با کرم ها و لوسیون های بدون نسخه درمان کنند، همچنین می توانند با تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه عرق سوز شده از بازگشت آن جلوگیری کنند. هر فردی که چندین بار بروز عرق سوز را تجربه می کند باید به پزشک مراجعه کند.

 

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
حسین

حسین

1400-03-30 - 21:50 پاسخ

اگر عرق سوزی زیاد بود موضع را با تاید بشورین معجزه میکنه ولی درد زیادی داره اولش.

معنا مرادی

معنا مرادی

1400-03-30 - 09:14 پاسخ

من دقیقا ناحیه تناسلی ام عرق سوز میشه واقعا اذیت میشم به نظر شما من چه پمادی استفاده کنم

فرنازحسینی نژاد

فرنازحسینی نژاد

1400-03-30 - 05:57 پاسخ

پسر من دایم عرق سوز میشود امیدوادم این روشها بهش کمک کنن ..وممنونم از راهنماییهای خوبتون.موفق باشید

Fato

Fato

1400-03-10 - 10:03 پاسخ

من موم انداختم حساسیت پیدا کردم کشاله های رونم له شدن الان ۲سال هست چند تا پماد زدم‌خوب میشه باز چن روز بعد میوفته رو خارش میشه مثل اولش بنظرتون‌چی‌بزنم ؟؟دکترم رفتم باز تغییری نکرد با پمادی ک داد

فاطمه پرندوش

فاطمه پرندوش

1399-10-26 - 19:03 پاسخ

برای عرق سوز شدن کشاله ران چکار کنم

تینا مهجرانی

تینا مهجرانی

1399-09-08 - 17:47 پاسخ

عالی بود ممنون

مهدی عباسی

مهدی عباسی

1399-01-24 - 22:13 پاسخ

سلا م گاهی عرق سوز میشم چه تابستان چه زمستان مداوا کننده اصلی چیه

مهدی عباسی

مهدی عباسی

1399-01-24 - 22:13 پاسخ

سلا م گاهی عرق سوز میشم چه تابستان چه زمستان مداوا کننده اصلی چیه

رضا حمیدی

رضا حمیدی

1398-09-13 - 23:23 پاسخ

برا عرق سوزی فقط پماد کالاندولا معجزه س