آیا می‌دانید هر ایرانی چقدر نوشابه می‌خورد؟

mahdie.mohtashami
آیا می‌دانید که هر ایرانی به طور متوسط چقدر نوشابه می‌خورد. آیا می‌دانید این نوشیدنی چه ضرری به بدن شما وارد می‌کند؟ در این خبر همراه ما باشید تا شما را در جریان مصرف متوسط نوشابه هر ایرانی و مضرات آن قرار بدهیم.

سرانه مصرف نوشابه در کشور ما

در کشور ما مردم شیر و لبنیات کم‌مصرف می‌کنند ولی سرانه مصرف نوشابه‌های گازدار 42 لیتر در سال است که مهم‌ترین مضرات آن اختلال در جذب کلسیم است که همین اختلال، یک ریسک فاکتور مهم برای بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان است.

 بر اساس این مطالعات، سرانه مصرف نان و برنج پنج درصد، روغن 20 درصد و قند و شکر نیز 38 درصد بیشتر از مقادیر توصیه شده در سبد غذایی مطلوب است.
 مصرف حبوبات 30 درصد، شیر و لبنیات 25 درصد، تخم مرغ 20 درصد و سبزی و میوه نیز 25 درصد کمتر از میزان توصیه شده است.

 راشیتیسم در کودکان، افزایش ابتلا به آسم و دیابت نوع 2 را از جمله پیامدهای کمبود ویتامین در بدن دانست و اضافه کرد: علاوه بر مصرف محصولات غذایی غنی شده با ویتامین، سه تا چهار بار در هفته نیز استفاده از نور مسقیم آفتاب به مدت پنج تا 10 دقیقه برای بدن لازم است.

 کمبود ویتامین D پیامدهای بسیاری را دارد و در حال حاضر مشکل کمبود ویتامین D را در کشور داریم و در این راستا برنامه ملی غنی‌سازی آرد با ویتامین D در کشور در حال انجام و در دستور کار است.
 برنامه ملی غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک نیز در کشور اجرا می شود.
درمان و آموزش پزشکی 30 دقیقه پیاده‌روی و حداقل 2 واحد میوه و 3 واحد صیفی‌جات را در روز ضروری دانست و مصرف میوه و سبزی در کشور حدود 12 درصد است.

 بین 25 تا 35 سالگی 3 درصد ایرانیان کلسترول بالا دارند، در جمعیت 15 تا 64 ساله کشور 19 درصد فشارخون بالا وجود دارد و این نکته قابل‌تأمل است که از سنین جوانی شاهد فشارخون بالا هستیم و این به این معناست که از هر پنج ایرانی، یک نفر دچار مشکل فشارخون بالا است.

طبق پژوهشهای صورت گرفته بیماریهای قلبی و عروقی، سرطانها، دیابت و اضافه وزن شیوع بیشتری در بین مردم دارند و 64 درصد زنان و 54 درصد مردان کشور چاق هستند.

آمار تکان دهنده ایرانی ها در مصرف نوشابه!

افزایش ریسک زوال عقل با مصرف نوشابه های گازدار

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ