تن ماهی ممکن است شما را بکشد!

faateme1366
تن ماهی یکی از محسوب ترین کنسروهاست اما اگر برخی نکات را رعایت نکنید تن ماهی ممکن است شما را بکشد.

 

با تن ماهی جیوه بدنتان بالا می رود

به گزارش سایت الودکتر، ماهی تن از جمله ماهی هایی است که از میزان قابل توجهی جیوه برخوردار است. مصرف زیاد جیوه احتمال بروز برخی بیماری ها از جمله بیماری های عصبی را افزایش می دهد.جیوه از عناصر سنگین به شمار می رود و استفاده زیاد از آن، برای بدن حکم مواد سمی را دارد. این عنصر با آنزیم های درونی بدن ترکیب و مانع از عمل آنها می شود. تجمع جیوه در بدن منجر به بروز اختلالات شنوایی ، لرزش عضلات ، بروز بی حسی عمومی و به هم خوردن متابولیسم درونی می شود و از همه مهم تر این که جیوه عملکرد سیستم عصبی را مختل می کند و به رشد بافت مغزی آسیب جدی می رساند.

به همین دلیل مصرف زیاد تن ماهی برای مبتلایان به بیماری های مغزی و عصبی و همچنین کودکان و مادران باردار توصیه نمی شود، زیرا سیستم مرکزی و عصبی جنین را که به سرعت در حال رشد است، تحت تاثیر قرار می دهد. علی رغم تاثیر مصرف متعادل ماهی تن در پیشگیری از سرطان، مصرف زیاد و بیش از اندازه ی آن ، به دلیل داشتن جیوه، احتمال بروز سرطان را افزایش می دهد.

 

نشانه های تن ماهی فاسد

1- اولین نشانه برای سلامت هر غذایی تاریخ تولید و انقضا آن است. تازه ترین محصولات را بخرید و اگر قرار است کنسرو خریداری شده مدت‌ها در انبار بماند، توجه کنید که تاریخ انقضا آن رو به پایان نباشد. توجه به علائم بهداشتی مثل پروانه تولید از وزارت بهداشت هم یکی از مواردی است که حین خرید هر محصول غذایی باید به آن توجه کنید.

2- یک راه بسیار ساده و قطعی برای حصول اطمینان از سالم بودن کنسرو ماهی یا هر غذای کنسروی دیگر (جز کمپوت میوه) این است که حتما آن را به مدت 20 دقیقه در آب بجوشانید. باکتری‌ خطرناک داخل کنسرو در این مدت به طور کامل از بین رفته و غذای شما سالم خواهد بود. ممکن است در فرایند تولید، حمل و جابجایی یا نگهداری در فروشگاه ماده غذایی داخل قوطی کنسرو فاسد شده باشد. اگر بعد از 20 دقیقه جوشیدن متوجه شدید که غذا طعم و رنگ طبیعی ندارد، حتما آن را دور بریزید.کوچکترین نشتی غذا به بیرون از قوطی کل غذا را فاسد کرده است و چنین محصولی را مصرف نکنید.

3- قوطی یا ظرف‌های آلومینیومی بسته بندی غذای کنسروی باید کاملا سالم، بدون زنگ‌زدگی و نشتی باشند. مطمئن باشید کوچکترین نشتی غذا به بیرون از قوطی کل غذا را فاسد کرده است و چنین محصولی را مصرف نکنید.

4- اگر تعداد زیادی کنسرو ماهی یا غذای کنسروی خریده‌اید، آنها را در جای خشک و تاریکی مثل کابینت انبار کنید. این مواد در بیرون از یخچال فاسد نمی‌شوند، اما رطوبت داخل یخچال می‌تواند باعث زنگ‌زدگی بسته غذا و در نتیجه فساد آن شود. اگر از غذای کنسروی چیزی باقی ماند، آن را در یک ظرف شیشه‌ای در دار داخل یخچال نگهدارید.

 

اگر تن ماهی را نجوشانید

بوتولیسم، بیماری کشنده‌ای که نوعی مسمومیت غذایی می‌باشد، اما از آن چندپله خطرناک‌تر است و می‌تواند در فاصله فقط یک شبانه‌روز تا مرگ برود. به تازگی در یکی از بیمارستان‌های تهران نوجوانی ۱۶ ساله در اثر مصرف تن ماهی جان خود را از دست داد؛ کنسرو تن ماهی در صورت نگهداری در شرایط نامناسب یا انقضای تاریخ مصرف آن، به سرعت فاسد می‌شود و مسمومیت بسیار جدی به نام مسمومیت بوتولیسم را ایجاد می‌کند که می‌تواند سبب مرگ شود. طبق توصیه کارشناسان حتما کنسرو تن ماهی را قبل از مصرف باید ۲۰ دقیقه در آب جوشاند و سپس مصرف کرد تا احتمال مسمومیت با آن به حداقل برسد. همچنین اگر کنسرو تن ماهی، متورم یا ضربه خورده باشد، نباید از آن استفاده کرد. این در حالی است که دانشمندان معتقدند که مصرف بیش از حد تن ماهی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد و ماهی‌های تن بیشتر جیوه دارند تا اسیدهای چرب مفید امگا! از سوی دیگر، اما حدود ۱۲ درصد از کنسرو ماهی‌های موجود در بازار ایران از نظر مقدار ماده مسموم کننده هیستامین در وضعیت خطرناک قرار دارند که می‌تواند مصرف کننده را با مسایلی همچون ایست قلبی و حتی مرگ مواجه سازد.

لطفا این ماهی بی خاصیت را نخورید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ