کاهش ریسک ابتلا به سرطان با مصرف این ویتامین

atoosamirzavandi
مصرف ویتامین D باعث کاهش ریسک ابتلا به برخی از سرطان ها می شود.

سرطان بیماری است که امروزه در هر خانواده ای مشاهده می شود اما می توان با راه هایی ابتلا به آن را به حداقل رساند. در این مقاله به بررسی تاثیر ویتامین Dبر کاهش ریسک ابتلا به سرطان پرداخته ایم.

 

کاهش سرطان در مردان با مصرف ویتامین D

طبق آخرین تحقیقات و برسی ها، محققان ژاپنی به این نتیجه رسیدند که مصرف ویتامینD باعث کاهش ریسک ابتلا به برخی از سرطان ها می شود.

محققان ژاپنی بر این باورند که حضور ویتامینD در خون می تواند از قسمت ها و نواحی مختلف بدن در برابر خطر ابتلا به برخی از سرطان ها محافظت نماید.

ویتامینD از طریق پوست و در واکنش به نور خورشید تولید می شود. با حفظ میزان کلسیم در بدن، می توان به حفظ سلامت استخوان ها، دندان ها و ماهیچه ها کمک کرد.

محققان اولین بار در سال ۱۹۸۰ به رابطه بین کمبود ویتامینD و برخی سرطان ها پی بردند. آنها دریافتند جمعیت های ساکن در ارتفاعات بالاتر که کمتر به نور خورشید دسترسی داشته و با کمبود ویتامین D روبرو هستند، شیوع ابتلا به سرطان روده در آنها بالاتر بود.

در مطالعات بعدی مشخص شد ویتامینD با سایر سرطان ها از جمله سینه، ریه و مثانه مرتبط است.

با این حال مطالعات قبلی عمدتا در اروپا و آمریکای شمالی انجام شده بود. حال محققان ژاپنی درصدد بررسی احتمال کاهش ریسک سرطان در مردم آسیا برآمدند.

آنها گزارش سلامت ۳۳,۷۳۶ مرد و زن با رده سنی ۴۰ تا ۶۹ سال را بررسی کردند.

در ابتدای مطالعه، اطلاعات مشروحی از سابقه پزشکی، رژیم غذایی و سبک زندگی شرکت کنندگان جمع آوری شد. نمونه خون این افراد هم برای اندازه گیری میزان ویتامینD گرفته شد.

شرکت کنندگان به طورمیانگین ۱۶ سال تحت نظر بودند و در طول این مدت ۳۳۰۱ نمونه جدید ابتلا به سرطان ثبت شد.

محققان دریافتند در مجموع میزان بالا ویتامینD با ۲۰ درصد کاهش ریسک ابتلا به سرطان در هر دو جنسیت مرتبط است.

همچنین ریسک ابتلا به سرطان کبد در مردان تا بیش از ۵۰ درصد کاهش می یابد. به نظر رسید میزان ویتامینD تاثیری بر کاهش ریسک سرطان های ریه یا پروستات نداشت.

طبق برخی تحقیقات و برسی ها که در گذشته انجام شده اند کمبود ویتامینD در بدن باعث بروز مشکلاتی از جمله سرطان راست روده، قند خون، آلزایمر و شکستگی استخوان ها می شود.

 

کاهش سرطان سینه با مصرف ویتامین  D

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، نتایج به دست آمده از تازه‌ترین بررسی‌ها نشان می‌دهد، مصرف ویتامین «دی» با کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه مرتبط است

این پژوهش‌ها که توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا صورت گرفته است، تأکید می‌کند: زنانی که ویتامین «دی» مصرف می‌کنند، به میزان قابل توجهی از ابتلا به سرطان سینه در امان هستند

تحقیقات گذشته نشان می‌دهد که ویتامین «دی» التهاب را کاهش و ایمنی را افزایش میدهد.

مطالعات نشان می‏‌دهند که شکل فعال ویتامین «دی» چون تمایز سلولی را افزایش می‌دهد و پرولیفراسیون را مهار می‏‌کند، می‌تواند در تغییر خطر سرطان نقش داشته باشد.

نتایج مطالعات حاکی از اثر محافظتی دریافت رژیمی و مکمل ویتامین «دی» و مواجهه با اشعه‌ فرابنفش خورشید در برابر بروز سرطان پستان به ویژه در زنان غیر یائسه است.

پزشکان و متخصصان اعتقاد دارند افزایش سن بارداری و عدم شیردهی دو عامل مهم در بروز سرطان پستان است، از همین رو بارداری و شیردهی احتمال بروز این سرطان را کاهش می‌دهد.

داده‌های موجود همچنین حاکی از آن است که از هر 8 زن یک زن آمریکایی مبتلا به سرطان سینه است

به گفته کارشناسان بهداشتی، در سراسر دنیا، سرطان سینه مهم‌ترین نوع سرطان در زنان است و 25 درصد از تمام موارد سرطان را به خود اختصاص می‌دهد.

منابع غنی ویتامی دی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ