درمان سه سوته عفونت چشم

faateme1366
عفونت چشم به عنوان یک عارضه آزاردهنده می تواند باعث قرمزی، درد، خارش و تاری دید در فرد شود.

عفونت چشم به عنوان یک عارضه آزاردهنده می تواند باعث قرمزی، درد، خارش و تاری دید در فرد شود. میکروب های گوناگون قسمت های مختلف چشم را تحت تاثیر قرار می دهند در نتیجه هر نوع عفونت چشم به درمان متفاوتی نیاز دارد.

در حالی که بسیاری از عفونت های جزئی چشمی به خودی خود بهبود می یابند، اما برخی دیگر می توانند به عنوان عارضه ای جدی باعث نابینایی شوند.

انواع عفونت چشم و درمان هایی خانگی آن

اگر تغییراتی در چشم یا بینایی فرد ایجاد شود می تواند به عنوان یک علامت هشداردهنده عفونت در نظر گرفته شود، بنابراین مراجعه به پزشک در این زمان مهم است. به گزارش مدیکال نیوزتودی، این مقاله به بررسی عفونت های مختلف چشم و نحوه درمان آنها می پردازد.

علایم عفونت چشم را بشناسید
• رنگ سفید کره چشم، صورتی یا قرمز رنگ می شود.

• ترشحات سبز، زرد یا سفید رنگ در گوشه چشم جمع می شود.

• مرتب از چشم اشک می آید.

• هنگام پلک زدن احساس می شود که چیزی مثل سنگ ریزه یا شن و ماسه، در چشم وجود دارد.

• پلک ها هنگام خواب خشک می شوند.

• در ناحیه پلک ها، ورم به چشم می خورد.

• یک توده دردناک و کوچک قرمز رنگ در ریشه مژه ها احساس می شود.

• در بعضی موارد به خصوص در عفونت‌های ویروسی چشم ممکن است تب، گلودرد و علایم سرماخوردگی نیز همراه این نشانه‌ها باشد.

• هنگام عفونت چشم، در کنار استفاده از داروهای تجویز شده و رعایت شدید نکات بهداشت شخصی، به علت مسری بودن بیماری از بستن چشم خودداری شود

ورم ملتحمه

این عارضه که به طور معمول “Pinkeye” نامیده می شود از شایع ترین منبع آلودگی چشم است. ملتحمه به عنوان یک لایه نازک از بافت سفیدی چشم و داخل پلک ها را می پوشاند که ملتحمه عفونت یا التهاب ملتحمه محسوب می شود. یک چشم یا هر دو یک فرد ممکن است توسط این عفونت درگیر شود. انواع ورم ملتحمه عبارتند از:

ویروسی: بزرگسالان بیش از کودکان به آن مبتلا می شوند و رایج ترین نوع ورم ملتحمه است.

باکتریایی: چشم صورتی که به طور معمول کودکان را درگیر می کند.

گونوکوک: در کودکان و نوجوانان فعال جنسی شایع است.

کلامیدیا: به طور معمول در کنار عفونت دستگاه تناسلی رخ می دهد.

آلرژیک: هنگام ورود مواد آلرژی زا به چشم مانند گرده، مایت های گرد و غبار یا شوره حیوانات خانگی رخ می دهد

تحریک ناشی از یک ماده شیمیایی یا خارجی در چشم نیز می تواند باعث بروز التهاب ملتحمه شود، بنابراین در صورت اتفاق افتادن آن ممکن است فرد بیش از حد آبریزش چشم یا ترشح از چشم  داشته باشد. مهم نیست علت آن چیست، اما علائم آشکار آن شامل:

  • ترشح از چشم
  • پلک هایی که هنگام بیدار شدن پوسته پوسته می شوند
  • سفیدی چشم ها که صورتی یا قرمز رنگ به نظر می رسد
  • خارش در یک یا هر دو چشم
  • احساس وجود شن و ماسه در چشم
  • اشک بیش از حد

تشخیص و درمان

یک متخصص می تواند با بررسی چشم و سوال درباره علائم فرد التهاب ملتحمه را تشخیص دهد. بسیاری از افراد ملتحمه ویروسی را در خانه درمان می کنند. درمان های پزشکی برای Pinkeye بر اساس نوع شامل:

ویروسی: کمپرس سرد، آنتی هیستامین های موضعی یا اشک مصنوعی برای تسکین چشم. اگر علت ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) یا ویروس زوستر باشد پزشک ضدویروس تجویز می کند.

باکتریایی: قطره چشم آنتی بیوتیکی. اگر بعد از 5 روز چشم بهبود نیافت فرد برای درمان باید بلافاصله به چشم پزشک یا بینایی سنج مراجعه کند. ملتحمه خفیف باکتریایی به طور معمول پس از 2 هفته به خودی خود بهبود می یابد.

گونوکوک: محلول نمکی و آنتی بیوتیک ها.

کلامیدیا: آنتی بیوتیک خوراکی.

آلرژیک: پرهیز از محرک های آلرژی یا قطره های نمکی چشم، داروهای آلرژی.

فرد باید ضمن جلوگیری از لمس چشم برای جلوگیری از سرایت ورم ملتحمه به دیگران به طور مرتب دست های خود را بشوید. در صورت بروز علائم ورم ملتحمه در نوزادان یا کودکان به مختصص اطفال مراجعه کنید.

کراتیت میکروبی

کراتیت میکروبی یا عفونت قرینه لایه بیرونی شفاف روی قسمت رنگی چشم را تحت تاثیر قرار می دهد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) اذعان می دارد مراقبت های نامناسب از لنزهای تماسی خطر کراتیت را افزایش می دهد. علاوه بر این، استفاده بیش از حد از لنزها یا تمیز نکردن و عدم نگهداری صحیح می تواند احتمال ورود میکروب به قرنیه را افزایش دهد.

بدون درمان کراتیت می تواند باعث ایجاد زخم در قرنیه و از بین رفتن دائمی بینایی فرد شود. انواع مختلف کراتیت شامل موارد زیر است:

کراتیت تبخال: این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که HSV قرنیه را آلوده کند.

کراتیت باکتریایی: مراقبت نامناسب از لنزهای تماسی باعث کراتیت باکتریایی می شود، اما می تواند در اثر آسیب دیدگی چشم، ضعف سیستم ایمنی بدن و برخی بیماری های چشمی دیگر نیز رخ دهد.

کراتیت انگلی: یک آمبا کوچک به نام آکانتاموبا می تواند باعث ایجاد این کراتیت شود که به آن کراتیت آمیبی نیز گفته می شود که البته این نوع کراتیت نادر است.

کراتیت قارچی: انواع مختلفی از قارچ ها می توانند وارد قرنیه شده و باعث کراتیت قارچی شوند. در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، آسیب دیدگی چشم، بیماری چشمی یا استفاده از لنزهای تماسی بیشتر رخ می دهد. علائم کراتیت شامل موارد زیر است:

قرمزی و تحریک چشم

درد در چشم

احساس وجود چیزی در چشم

حساسیت نسبت به نور

تاری دید

ترشح یا آبریزش چشم

تشخیص و درمان

پزشک برای تشخیص آن برای مشاهده چشم از نور خاصی استفاده می کند یا اینکه نمونه سلول ها را برای آزمایش به آزمایشگاه برای تشخیص نوع کراتیت می فرستد. درمان کراتیت ممکن است به تجویز داروی آنتی بیوتیک، ضدویروس یا ضدقارچ به شکل قطره یا قرص چشمی نیاز داشته باشد.

بیشتر بخوانید:درمان های خانگی برای از بین بردن میخچه

اندوفتالمیت

اندوفتالمیت به عنوان یک عفونت مایع یا بافت داخل چشم به درمان فوری پزشکی نیاز دارد زیرا در صورت عدم درمان به موقع باعث نابینایی می شود.  بر اساس نتایج یک تحقیقات در سال 2018، جراحی آب مروارید در سراسر جهان شایع ترین علت این بیماری است. دو نوع اندوفتالمیت شامل:

اندوفتالمیت اگزوژن: این نوع شایع ممکن است پس از آسیب دیدگی چشم، جراحی یا تزریق رخ دهد. هناگم به خطر افتادن سطح محافظ چشم باکتری ها یا قارچ ها داخل چشم می شوند.

اندوفتالمیت درون زا: این نوع از عفونت در قسمت دیگری از بدن ناشی می شود که به چشم نیز گسترش می یابد. به عنوان مثال، این عارضه می تواند با عفونت ادراری یا عفونت خون رخ دهد. علائم اندوفتالمیت شامل موارد زیر است:

چشم درد

سرخی

تغییرات بینایی

حساسیت نسبت به نور

تشخیص و درمان

بر اساس اعلام انجمن متخصصان شبکیه چشم آمریکا بیشتر موارد آندوفتالمیت نیاز به تزریق آنتی بیوتیک یا ضد قارچ و به احتمال زیاد به گزینه جراحی اضطراری نیاز است.

 سلولیت

سلولیت به عنوان یک عفونت باکتریایی یا قارچی می تواند روی پوست و چشم ها تاثیر بگذارد. دو نوع سلولیت ممکن است چشم را درگیر کند:

سلولیت پیش بزرگی: این نوع سلولیت روی پلک ها تاثیر می گذارد.

سلولیت مداری: این نوع سلولیت ضمن تحت تاثیر قرار دادن کره چشم باعث تورم چشم یا پلک هم می شود. علائم سلولیت در چشم عبارتند از:

برجستگی چشم

قرمزی پلک

تورم دور چشم

تغییرات بینایی مانند دوبینی یا تیرگی

مشکل در حرکت عادی چشم

تب

خستگی

تشخیص و درمان

پزشک با تجویز اسکن های خاص یا آزمایش خون سلولیت چشم را تشخیص می دهد، همچنین ممکن است نمونه کوچکی از سلول ها را از چشم یا بینی خارج کند. سلولیت نیاز به درمان آنتی بیوتیکی دارد، بنابراین برخی اوقات فرد به آنتی بیوتیک های تجویزی در بیمارستان نیاز دارد. در موارد شدیدتر نیز ممکن است نیاز به جراحی برای تخلیه مایعات از عفونت برجسته شود.

گل مژه

گل مژه به عنوان یک عفونت در پلک به طور معمول در فولیکول مژه یا یکی از غدد چربی پلک رخ می دهد. باکتری ها می توانند باعث ایجاد لک شوند که ممکن است در صورت لمس چشم با دست های آلوده یا بعد از لمس بینی خود ایجاد شود. گل مژه ممکن است یک لکه روی خط مژه یا درست داخل لبه پلک ایجاد کند. علائم شامل:

  • یک توده قرمز رنگ و دردناک
  • برجستگی ای شبیه جوش
  • درد یا خراشیدگی در قسمت پلک یا مژه

تشخیص و درمان

بیشتر مدل های گل مژه با مراقبت از خانه به تنهایی برطرف می شوند. فرد می تواند به مدت 15 دقیقه و 4 بار در روز از کمپرس گرم استفاده کند، همچنین می توان گل مژه را به آرامی ماساژ داد.

بلفاریت یا التهاب پلک چشم

بلفاریت یا التهاب پلک ها که علل آن شامل عفونت باکتریایی، آلرژی، گرفتگی غدد چربی در پلک ها و برخی بیماری های پوستی است. دو نوع اصلی بلفاریت:

بلفاریت قدامی: ناحیه مژه را تحت تاثیر قرار می دهد و شوره سر یا باکتری می تواند دلیل بروز آن باشد.

بلفاریت خلفی: این عارضه روی پلک داخلی تاثیر می گذارد. مشکلات غدد چربی در پلک ها می تواند باعث ایجاد این نوع شود و از دلایل دیگر بروز آن می توان به آکنه، روزاسه و درماتیت سبورئیک اشاره کرد. علائم بلفاریت عبارتند از:

  • قرمزی و تورم پلک ها
  • خارش پلک
  • چشمان اشک آلود
  • سوزش در یک با هر دو چشم
  • احساس وجود شی یا شن در چشم
  • پلک هایی که چرب به نظر می رسند
  • پوسته پوسته شدن دور چشم
  • مژه های پوسته شده یا مژه به هم چسبیده
  • حساسیت نسبت به نور

تشخیص و درمان

پزشک بلفاریت را با معاینه چشم و سوال در مورد علائم تشخیص می دهد. علائم بلفاریت به طور معمول به مراقبت در خانه پاسخ می دهند. تمیز کردن منظم پلک ها و مژه ها با آب و شامپوی کودک گزینه مفیدی محسوب می شود.

اگر فردی دچار شوره سر یا روزاسه باشد می تواند با پزشک در مورد درمان موثر این شرایط برای کمک به کنترل بلفاریت مشورت کند. موارد شدید بلفاریت نیز به مصرف آنتی بیوتیک یا استروئید نیاز دارد.

یوئیت

یوئیت به التهاب بافت یوه چشم (التهاب لایه میانی چشم) اطلاق می شود که یوه به عنوان لایه میانی چشم شامل عنبیه، جسم مژگانی و مشیمیه است. پزشکان یوویت را با برخی شرایط سلامتی مرتبط می دانند، از جمله:

  • عفونت هرپس زوستر
  • پسوریازیس
  • آرتریت روماتوئید، التهابی که مفاصل را تحت تاثیر قرار می دهد
  • سیفلیس
  • ایدز
  • اسپوندیلیت آنکیلوزان، التهابی که ستون فقرات را تحت تاثیر قرار می دهد
  • مولتیپل اسکلروزیس، یک بیماری خود ایمنی که در آن بدن به اعصاب حمله می کند
  • سل، به عنوان یک بیماری باکتریایی ریه ها را تحت تاثیر قرار می دهد
  • کولیت اولسراتیو، به عنوان یک بیماری التهابی دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار می دهد

علائم یوئیت شامل موارد زیر است:

  • قرمزی در یک یا هر دو چشم
  • حساسیت نسبت به نور
  • تاری دید

تشخیص و درمان

پزشکان با معاینه چشم، بررس سابقه سلامتی، آزمایش خون و آزمایش های تصویربرداری مانند ام آر آی یوئیت را تشخیص می دهد. درمان آن به طور معمول شامل استروئیدها به صورت قرص، قطره چشمی یا تزریق است.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

برخی از عفونت های چشمی مانند بلفاریت به خوبی به مراقبت در خانه پاسخ می دهند. با این حال، سایر عفونت های چشم مانند اندوفتالمیت به عنوان یک عارضه جدی نیاز به مراجعه به پزشک را برجسته می کنند زیرا در صورت عدم درمان به موقع می توانند منجر به کاهش بینایی یا نابینایی دائمی شوند.

فرد دارای علائم عفونت چشم باید به پزشک مراجعه کند و علائم شدید مانند درد شدید یا از بین رفتن ناگهانی بینایی نیاز به مراقبت های پزشکی فوری دارند به همین ترتیب اگر علائم بلفاریت یا ورم ملتحمه با مراقبت در خانه بهبود نیافت فرد باید به پزشک مراجعه کند.

بیشتر بخوانید:آیا بوی ناف نشان بیماریست؟

اگر شخصی متوجه تغییرات آزار دهنده در چشم یا بینایی خود شد باید با پزشک صحبت کند. برخی از درمان های خانگی برای عفونت موجود است، اما بهتر است قبل از استفاده از آنها برای معالجه چشم با یک متخصص مشورت کنید زیرا برخی از عفونت های چشم می توانند جدی باشند. برخی از درمان های خانگی برای عفونت چشم عبارتند از:

آب نمک

آب نمک یا نمک یکی از موثرترین داروهای خانگی برای درمان عفونت چشم است. سرم نمکی شبیه قطره های اشک مصنوعی است که به عنوان راهی برای تمیز کردن طبیعی خود و از بین بردن عفونت شناخته می شوند، همچنین نمک دارای خواص ضدمیکروبی است به همین دلیل سرم نمکی می تواند به طور موثر اغلب عفونت های چشم را درمان کند.

محلول نمکی استریل را می توان بصورت آنلاین یا از داروخانه خرید.

درمان عفونت چشم با تخم کتان

تخم کتان جزو نباتات الیافی و قابل خوردن است که از روغن آن استفاده می‌شود. این دانه‌های کوچک می‌تواند برای کاهش احساس خارش در چشم مورد استفاده قرار بگیرند. تخم کتان همچنین التهاب را کاهش داده و درد چشم را تسکین می‌دهد. یک فنجان آب بردارید و آن را بجوشانید.

یک قاشق پر از دانه‌های کتان را به آب اضافه کنید و سپس به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید و در نهایت آب اضافی را خالی کنید. حالا، تمام محتویات ظرف را در یک تکه پارچه‌ی تمیز پخش کنید و به طور مستقیم آن را روی چشم بگذارید. این فرآیند را ۲ تا ۳ بار در روز برای از بین بردن درد تکرار کنید.

درمان عفونت چشم با شیر

در مراحل اولیه عفونت می توانید به چشم خود شیر بپاشید، زیرا ایمونوگلوبولین A سبب تنظیم رشد باکتری ها است و همچنین از حمله باکتری ها به غشاء چشم جلوگیری می کند. تا زمانی که قرمزی چشم تان برطرف شود، سه بار در روز این کار را انجام دهید.

درمان عفونت چشم به کمک گرما

  • یک پارچه بدون پرز تمیز را در آب گرم خیس کنید و آب اضافی آن را بگیرید.
  • چشم ها را ببندید و پارچه را روی چشم بگذارید.
  • چند بار در روز این کار را انجام دهید.
  • تا زمانی که علائم عفونت چشم به طور کامل از بین بروند، این درمان را ادامه دهید.

اگر در هر دو چشم ورم ملتحمه دارید باید برای هر چشم پارچه متفاوت استفاده کنید. این کار از گسترش عفونت جلوگیری می کند. اگر چشمتان ملتهب و خارش دار است می توانید از کمپرس سرد به این شیوه استفاده کنید.

درمان عفونت چشم با سرکه سیب

برای درمان عفونت چشم می تواند از سرکه سیب سیب استفاده کرد زیرا دارای اسید مالیک است .

اسید مالیک خاصیت ضد میکروبی دارد که به برای مبارزه با عفونت باکتریایی کمک می کند و حتی میکروب ها را حذف و باقی مانده آن را از بین می برد و سبب بهبودی سریعتر چشم می شود .

یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب خام تصفیه‌نشده را در یک لیوان آب تصفیه‌شده مخلوط کنید. سپس یک پنبه را در آن آغشته کنید

و چشمی که دچار عفونت شده را با آن بشویید. این کار را هر چند ساعت در روز به مدت چند روز تکرار کنید

درمان عفونت چشم با چای سبز

چای سبز غنی از اسید تانیک است که می‌تواند عفونت را در نطفه خفه کند. چای سبز از خارش چشم‌ها جلوگیری می‌کند و پف زیر چشم را کاهش می‌دهد. همچنین حاوی انواع مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌ است که به سلامت کلی چشم‌ها کمک می‌کند.

۱. دو عدد چای سبز کیسه‌ای ‌را به‌مدت چند ثانیه در آب گرم خیس کنید.

۲. کیسه‌ها را از آب خارج کنید و آب اضافی را بگیرید، سپس هم لیوان چای و هم کیسه‌های چای را در یخچال قرار بدهید تا سرد شوند.

۳. ابتدا با استفاده از چای سرد چشمان‌تان را شست‌و‌شو بدهید.

۴. سپس کیسه‌های چای سرد و مرطوب را به‌مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی چشم‌های بسته‌ی خود قرار بدهید.

۵. این‌ کار را سه بار در روز تکرار کنید تا زمانی که علائم عفونت از بین بروند.

به‌جای چای سبز کیسه‌ای می‌توانید از چای سیاه کیسه‌ای نیز استفاده کنید.

چای کیسه ای

قرار دادن چای کیسه ای خنک شده روی چشمان بسته می تواند راهی برای آرامش و درمان عفونت چشم باشد. برخی می گویند یک درمان خانگی موثر برای عفونت چشم محسوب می شود. برخی از انواع چای دارای خواص ضدالتهابی و تسکین دهنده هستند.

به عنوان مثال، نتایج مطالعات نشان می دهند چای سبز، بابونه، سرخ و سیاه همگی دارای خواص ضدالتهابی هستند به همین دلیل استفاده از چای کیسه ای روی چشم می تواند یک روش موثر برای کاهش تورم باشد.

تاکنون هیچ مطالعه ای نشان نداده که چای های کیسه ای روی چشم تاثیر می گذارند یا خیر یا حتی اینکه می توان از آنها برای درمان عفونت چشم استفاده کرد یا خیر. به خاطر داشته باشید اگرچه درمان های ضد التهابی می توانند علائم را تسکین دهند، اما باید علت اصلی بروز عفونت چشم درمان شود.

کمپرس گرم

اگر چشم ها زخم، آلوده یا تحریک شده باشند کمپرس گرم می تواند به درمان و بهبود آنها کمک کند. یک مطالعه در سال 2014 روی 22 شرکت کننده نشان داد کمپرس گرم می تواند سلامت چشم را در افراد دارای چشم سالم نیز بهبود بخشد.

یک بررسی دیگر در سال 2012 نیز حاکی از آن است که کمپرس گرم می تواند به کسانی که با بلفاریت، بیماری که باعث ملتهب شدن و پوسته شدن پلک می شود دست و پنجه نرم می کنند نیز کمک کند. علاوه بر این، آکادمی چشم پزشکی آمریکا پیشنهاد می کند از کمپرس گرم برای تسکین علائم چشم صورتی نیز استفاده کنید.

کمپرس گرم ممکن است حنی بتواند گل مژه را نیز تسکین دهد زیرا انسداد ناشی از لکه را کاهش می دهد، همچنین کمپرس گرم می تواند به تسکین علائم خشکی چشم نیز کمک کنند.

توجه به این نکته مهم است اگرچه کمپرس گرم باعث تسکین می شود، اما در واقع نمی تواند این بیماری را درمان کند. در اینجا چند نکته برای استفاده از کمپرس گرم آورده شده است:

  • پارچه ای را در آب گرم خیس کرده و آن را به آرامی روی چشم خود بمالید
  • از آب گرم، اما نه خیلی گرم استفاده کنید تا از سوزاندن چشم و صورت خود جلوگیری کنید
  • مطمئن شوید پارچه مورد استفاده تمیز باشد، بنابراین چشم خود را در معرض میکروب های بیشتر قرار ندهید

کمپرس سرد

کمپرس های سرد مانند کمپرس گرم دقیقا عفونت چشم را درمان نمی کنند. با این حال، می توانند ناراحتی مرتبط با برخی بیماری های مربوط به چشم را کاهش دهند. کمپرس سرد می تواند تورم را در صورت آسیب دیدگی و عفونت چشم کاهش دهد. در اینجا نکاتی برای استفاده از کمپرس سرد آورده شده است:

  • پارچه ای را در آب خنک خیس کرده و به آرامی آن را روی چشم یا چشمان خود بمالید
  • همچنین می توانید پارچه ای مرطوب را قبل از استفاده از چشمان خود در کیسه های پلاستیکی قابل انعطاف برای چند دقیقه داخل فریزر قرار دهید
  • چشم خود را فشار ندهید و یخ را مستقیم روی چشم یا پلک خود قرار ندهید

ملحفه ها و حوله های خود را بشویید

هنگام ابتلا به عفونت چشم مانند التهاب ملتحمه به طور روزانه حوله ها و رو بالشی های خود را بشویید. از آنجا که این موارد با چشم آلوده تماس پیدا می کنند می توانند عفونت را به چشم دیگر نیز منتقل کنند یا باعث ایجاد عفونت در شخص دیگری در خانواده شوند، بنابراین برای از بین بردن باکتری های باقیمانده از آب گرم و شوینده استفاده کنید.

وسایل آرایشی خود را بشویید

همه ما می دانیم برای جلوگیری از مواردی مانند عفونت چشم وسایل آرایشی مربوط به چشم مانند ریمل، سایه چشم و خط چشم را با دیگران به اشتراک نگذاریم، اما در صورت استفاده برای چشم آلوده باید وسایل آرایشی مربوط به چشم، صورت و برس های آرایش را نیز بشویید. این کار برای جلوگیری از آلودگی دوباره پیشنهاد می شود.

درمان هایی که نیاز به تحقیقات بیشتری دارند

به احتمال زیاد درباره درمان های خانگی دیگر برای عفونت چشم نیز شنیده اید که در این فهرست وجود ندارند. به این دلیل که تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است و استفاده از این محصولات باعث ایجاد عفونت شود. کارشناسان می گویند بهتر است این موارد را خودتان امتحان نکنید تا شواهد بیشتری در دست باشد.

عسل

چند مطالعه پیامدهای مثبتی را در استفاده از قطره های چشمی عسل برای کمک به درمان عفونت چشم نشان می دهد. اگرچه، تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است، اما آنچه در حال حاضر می دانیم در اینجا است:

خواص ضدباکتری و ضدمیکروبی عسل می تواند آن را به یک درمان خانگی موثر برای عفونت چشم تبدیل کند. یک بررسی در سال 2016 در مطالعات نشان داد عسل درمانی موثر برای برخی بیماری های چشم محسوب می شود.

یک مطالعه دیگر نیز نشان می دهد قطره های چشمی عسلی ممکن است یک درمان موثر برای کراتوکنژنکتیویت، یک بیماری مزمن که در آن قرنیه به دلیل خشکی ملتهب می شود باشد.

خشکی چشم، شرایطی که مجاری اشک مایعات کافی برای روانکاری چشم تولید نمی کنند نیز با قطره های عسلی چشم نیز قابل درمان است. یک مطالعه تصادفی و کنترل شده از 114 شرکت کننده نیز نشان داد قطره چشم عسل می تواند باعث کاهش ناراحتی شود.

مشکلی که در این مطالعات وجود دارد این است که آنها توسط همکار بررسی نمی شوند و خطر بروز عفونت توسط ان هنوز هم بیشتر از مزایای بالقوه آن است. به یاد داشته باشید هرگز نباید عسل را به طور مستقیم وارد چشم خود کنید.

گل خوش

به همین ترتیب از گیتته گل خوش غالبا به عنوان یک داروی خانگی بالقوه برای عفونت چشم یاد می شود.

برخی از تحقیقات مقدماتی نتایج مثبتی به همراه داشته است، اما برای اطمینان از ایمنی و اثربخشی آن به موارد بیشتری نیاز است. استفاده از افرازی ممکن است خطر ابتلا به عفونت را نیز افزایش دهد.

نتایج یک مطالعه که در سال 2014 انجام شد، نشان داد عصاره گیاه گل خوش اثر ضدالتهابی روی قرنیه انسان دارد. یک مطالعه دیگر نیز به بررسی اثر قطره های چشمی گل خوش در شرکت کنندگان مبتلا به ورم ملتحمه پرداخت.

پس از چند بار قطره ریختن در روز به مدت 2 هفته، 53 نفر از شرکت کنندگان به طور کامل بهبود یافتند و 11 نفر نیز بهبود چشمگیری در علائم خود داشتند. برای بررسی مزایای آن البته تحقیقات بیشتر توسط همتایان ضروری استف بنابراین در حال حاضر بهتر است از این درمان دوری کنید.

پیشگیری از عفونت چشم

•دست های خود را با آب و صابون بشویید. این کار در عین راحت بودن، موثرترین راه برای جلوگیری از انتقال عفونت چشمی است. دست ها مرتبا در تماس با آلودگی های باکتریایی و ویروسی و قارچی قرار می گیرند و باید قبل از تماس با چشم، آنها را شست.

• از دست زدن به صورت و چشم های خود بپرهیزید. اگر باید دارویی را به داخل چشم خود بریزید و یا کرمی را برای دور چشم خود استفاده کنید، حتما قبل از این کار، دست های خود را با آب و صابون بشویید.

• از آرایش کردن چشم پرهیز کنید و از برخورد لوازم آرایش با چشم جدا پرهیز کنید . ممکن است مواد آرایشی فاسد شده باشند و یا مرغوب نباشند و چشم شما نسبت به آنها حساسیت داشته باشد.

• لوازم بهداشتی شخصی خود را به فرد دیگری ندهید. حوله شخصی داشته باشید و لوازمی مانند حوله، لباس و بالش خود را هر چند وقت یک‌بار بشویید.

• در صورتی که عفونت چشمی دارید، هرگز از لنزهای چشمی استفاده نکنید و اگر لنزهای شما آلوده شده اند، قبل از استفاده مجدد آنها را ضدعفونی کنید. در مورد نحوه ضدعفونی کردن لنزهای خود از پزشک سئوال کنید.

• هرگز از لنزهای چشمی افراد دیگر (حتی اگر به سالم بودن آنها اطمینان دارید) استفاده نکنید، زیرا لنز، یک وسیله شخصی است.

• در محیط های با آب و هوای گرم و خشک، پرگرد و غبار و هنگام وزش باد از چشم های خود محافظت کنید.

• اگر در محیطی کار خود با مواد شیمیایی سروکار دارید، حتما از عینک های مخصوصی که محافظت کننده چشم شما در برابر آسیب مواد شیمیایی هستند، استفاده کنید.

• در صورت بروز هر گونه مشکل و علامت غیرطبیعی در چشم خود، سریعا به چشم‌پزشک مراجعه کنید.

عوارض عفونت چشم را بشناسید

آب‌ریزش بیش‌از‌حد چشم، قرمزی، متورم شدن پلک‌ها، درد، خارش، حس کردن شن و ماسه در چشم‌ها، خروج مایع زرد رنگ از چشم یا پوسته‌پوسته شدن اطراف چشم.

این علائم بسته به میزان و نوع عفونت ممکن است خفیف یا بسیار شدید باشند

مترجم: الهه زارعی

بیشتر بخوانید: جدیدترین درمان قطعی گودی چشم!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ