خوش رنگ شدن پوستتان با این گیاه معطر

atoosamirzavandi
پونه دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی بوده و به همین دلیل نوشیدن چای و دمنوش پونه یا بخور پونه با پاک سازی پوست به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند.

پونه گیاهی معطر و پرخاصیت است که فواید بسیاری برای پوست و مو دارد. یکی از خواص مفید پونه، کاهش استرس و تاثیر آن بر زیبا تر شدن پوست است. در این مقاله بیشتر با خواص پونه آشنا شوید.

 

پونه

این گیاه خوشبو و معطر سرشاز از خاصیت برای پوست است و دمنوش ان علاوه بر بوی مطبوعش که درمانگر افسردگی و استرس است برای پوست های خشک نیز نرم کننده ای قوی به حساب می اید

 بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف عرق پونه می‌تواند سبب از بین رفتن جوش و آکنه‌های پوستی در افراد شود، همینطور التهاب پوست‌های خشک را برطرف نماید

گفتنی است، عرق پونه حتی می‌تواند به عنوان یک تسکین دهنده زخم‌ها و جراحات به کار رود و روند درمان التهاب و جراحت را سرعت ببخشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، بویدن عرق پونه نیز می‌تواند سبب افزایش ترشح هورمون‌های شادی آور در فرد شود و همینطور سطح توان و انرژی او برای انجام کار‌ها را بالا ببرد، استشمام رایحه‌های خوشبو می‌تواند سبب از بین رفتن استرس و افسرده گی و خوش رنگ شدن پوست صورت گردد.

کار‌شناسان به افرادی که می‌خواهند از پونه برای داشتن پوستی سالم‌تر استفاده نمایند توصیه

 

خواص پونه برای پوست و مو

1. درمان آکنه و جوش صورت

پونه دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی بوده و به همین دلیل نوشیدن چای و دمنوش پونه یا بخور پونه با پاک سازی پوست به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند.

2. جوان سازی پوست صورت

روغن پونه دارای خواص آب رسانی قوی بوده که برای کاهش چین و چروک پوست و جوان سازی پوست صورت مفید می باشد.

3. درمان ریزش مو

اگر 30 دقیقه قبل از حمام مو های خود را با روغن پونه ماساژ دهید به سفت شدن فولیکول مو کمک کرده و برای درمان ریزش مو مفید می باشد.

 

فواید دارویی و درمانی پونه برای بدن

4. قاعدگی و پریودی زنان

پونه تازه و خشک یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان بی نظمی قاعدگی بوده و به درمان درد پریود در زنان کمک می کند.

5. لاغری و کاهش وزن

گیاه پونه به بهبود متابولیسم بدن و افزایش چربی سوزی کمک کرده و باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

6. معده و دستگاه گوارش

گفته می شود که پونه خواص ضد اسپاسمیک دارد و می تواند برای درمان نفح و گرفتگی معده، بهبود هضم غذا و سلامت دستگاه گوارش مفید باشد.

7. استرس، افسردگی و بی خوابی

پونه دارای خواص آرام بخش بوده و با کاهش استرس و اضطراب به درمان افسردگی و بی خوابی کمک می کند.

8. روماتیسم، آرتروز و نقرس 

سبزی پونه خواص دیورتیک و ضد التهابی دارد و با دفع اسید اوریک اضافی خون به درمان روماتیسم، آرتروز و نقرس کمک می کند.

9. یبوست و اسهال

پونه به عنوان یک ملین شناخته می شود و با بهبود حرکات روده و پاک سازی روده برای پیشگیری و درمان یبوست و اسهال مفید می باشد.

10. سرماخوردگی و عفونت

مقادیر بالای مونولول موجود در پونه برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، آنفلوآنزا و عفونت مفید بوده و با پاکسازی ریه ها به درمان بیماری های تنفسی مانند برونشیت و آسم کمک می کند.

11. فشار خون و قلب

مقادیر بالای پتاسیم و منیزیم موجود در پونه به کاهش فشار خون بالا در افراد کمک می کند. پونه تازه و خشک با کاهش فشار خون بالا خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و سکته قلبی را کاهش می دهد.

 

خواص چای و دم کرده پونه

چای و دمنوش پونه خواص زیادی برای بدن دارد، همچنین دمنوش پونه و آویشن هم برای بدن مفید می بوده و به درمان سرماخوردگی، آنفلونزا و گرفتگی بینی کمک می کند.

12. معده و دستگاه گوارش

چای و دمنوش پونه برای درمان نفخ و معده درد مفید بوده و به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند، همچنین دمنوش پونه برای جلوگیری از تجمع گاز در روده ها مفید است.

13. درمان تب

دمنوش پونه با افزایش عرق به درمان تب بالا کمک می کند.

14. درمان بی خوابی

چای پونه خاصیت آرام بخشی دارد و نوشیدن آن قبل از خواب با کاهش استرس و فشار های عصبی به درمان بی خوابی کمک می کند.

15. درمان درد پریود

چای پونه با افزایش جریان خون قاعدگی به درمان گرفتگی و درد پریود کمک می کند.

16. درمان زخم های پوستی

دمنوش پونه دارای خواص ضد عفونی کننده بوده و نوشیدن آن و همچنین استعمال موضعی می تواند به درمان زخم های پوستی و جلوگیری از عفونی شدن زخم ها کمک کند.

خواص درمانی پونه کوهی چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ